088 - 120 34 00

Verslag: Dag 3 | Search Engine Strategies | New York

De SES New York zit er al weer op voor dit jaar. De derde en laatste dag was zeker niet de minste van de drie. De dag begon met een erg goede keynote speech van John Gerzema, die het had over de gevolgen van de krediet crisis op de merkbeleving van consumenten. Daarna heb ik mij gestort in de serie sessies over PPC voor gevorderden. Hieronder bespreek ik hetgeen er gedurende de dag bij mij is blijven hangen.

Keynote Speech John Gerzema

Net als de keynote speech op de eerste dag, ging de keynote van donderdag slechts zijdelings over search. John Gerzema, schrijver van het boek ” The Brand Bubble”, had het over consumentengedrag en -vertrouwen in de krediet crisis. Het was een goed uitgewerkt en meeslepend verhaal. Toch bleef ik mij voortdurend afvragen wat zijn verhaal met search marketing te maken had.

Volgens Gerzema heeft de crisis een grote impact op hoe de consument merken beleefd. Het is gebleken dat veel bedrijven niet zo betrouwbaar waren als zij zich voordeden. Dit heeft het vertrouwen in de commercie flinke schade toegebracht. Ook het vertrouwen van de mensen in hun eigen toekomst is verminderd. Dit heeft een grote impact op hoe consumenten merken en marketing ervaren.

In de marketing zal de nadruk gelegd moeten worden op de nieuwe behoeften van de consument: duurzaamheid, vertrouwen en veiligheid. Dit zijn thema’s waar de consument in Nederland al jaren voor de krediet crisis mee werd doodgegooid. Ik kreeg daardoor het gevoel dat zijn verhaal slechts in mindere mate betrekking heeft op de situatie hier in Europa.

Ook aan het einde van de sessie werd de vertaalslag naar search marketing niet gemaakt. Natuurlijk zijn search marketeers bezig met merken, branding en een boodschap communiceren. Wij bedenken echter meestal het concept van de campagne en de boodschap niet zelf.

Advanced PPC Track

Tijdens het vervolg van de dag was er een serie sessies gericht op zoekmachine adverteren (SEA) voor gevorderden. Over het algemeen was de kwaliteit van de sessies erg goed. Het was duidelijk dat de sprekers wisten waar ze het over hadden, het is alleen jammer dat er weinig vernieuwende technieken besproken werden.

Keyword Reasearch

De eerste sessie over keyword research was aanvankelijk vooral een opsomming van tools die gebruikt kunnen worden voor keyword research (SpyFu, ComScore, Hitwise, Compete, Keyword Spy, etc.).

Later in de sessie kwamen er ook nog interessante resultaten van keyword research naar boven. Zo bleek uit onderzoek van Sage Rock dat search queries bestaande uit een enkel keyword beter converteren dan search queries bestaande uit twee keywords. Vanaf daar loopt de conversiegraad op naar mate er meer keywords gebruikt worden om te zoeken. Het feit dat keyphrases van een woord goed converteren zou verklaard kunnen worden doordat het wellicht veel om branding zoekwoorden gaat of mensen die url’s in de searchbox ingeven.

SEA Technieken

De tweede sessie ging over SEA technieken voor gevorderden. De eerste presentatie ging over hoe je het content netwerk kan gebruiken om sales te genereren. Kern van de boodschap was dat je je campagne vooral heel specifiek moet inrichten. Dat op zich is natuurlijk niet nieuw.

In de presentaties die volgde ging het er vooral over hoe je met de verschillende match types om moet gaan en hoe je de quality score (QS) kan verbeteren. Ook hier werd weer aangedrongen op kleine gefocuste adgroups, en technieken als het gebruik van negatives. Helaas ook hier weinig vernieuwends.

Quality Score

De derde sessie in deze serie ging ook over quality score (QS) optimalisatie. Het gaat te ver om alles wat er gezegd is in dit artikel te bespreken maar hier zijn een aantal punten.

  • Volgens Kris Jones werkt Google met twee soorten quality score. Een voor het bepalen van positie en een voor het bepalen van prijs. Het is jammer dat hij hier verder niet dieper op in ging.
  • Google neemt de maximum CPC mee in het bepalen van de QS. De redenatie hierachter is dat iemand die bereid is veel te betalen waarschijnlijk wel iets toe te voegen heeft. Dit zou de QS echter maar zeer beperkt beïnvloeden.
  • De bounce rate op de landingspagina wordt meegenomen in de QS. Google wilde dit niet bevestigen, maar de rest van het pannel was erg overtuigd.

Black Hat SEA

Het was de eerste keer dat er tijdens een SES Conferentie een sessie is gehouden over “illegale” SEA technieken. Daar waar bij SEO al sind lengte van jaren een onderscheid wordt gemaakt tussen legale (white hat) en illegale (black hat) technieken, leeft dit binnen de SEA wereld een stuk minder.

Helaas leverder deze sessie weinig opzienbarende trucks op. Er werden vooral manieren besproken om je voor de concurrentie of opdrachtgever te verbergen doormiddel van IP exclusion, geo targetting en dayparting. Daarnaast werden zaken besproken als double serving en het gebruiken van vreemde tekens in de advertentietekst.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners