088 - 120 34 00

Upgrade Adwords Editor naar 5.0.0.

Er is weer een nieuwe upgrade voor de Google Adwords Editor beschikbaar, namelijk de Editor 5.0.0. Door alle upgrades is de Editor inmiddels behoorlijk ver ontwikkeld, waardoor deze erg gebruiksvriendelijk is geworden. In deze blog zullen de nieuwe functies en verdere verbeterpunten besproken worden.

De Editor is een offline tool om je Adwords-account(s) eenvoudig en snel op te zetten, te monitoren en te optimaliseren. Door de Editor te gebruiken hoef je niet direct in het Adwords-systeem te werken, wat veel tijd scheelt, omdat er geen pagina’s geladen hoeven te worden en het maakt je account overzichtelijker dan wanneer je in het Adwords-systeem werkt.

In de Editor kun je heel snel navigeren; de linkerkant werkt als een verkenner, waarin je kunt aangeven welk deel van de structuur je aan de rechterkant wilt zien (hele account, een campagne of een specifieke adgroup). Bovendien kun je rechts aangeven wat je precies van deze account, campagne of adgroup wilt zien, bijv de campagne- of adgroupinstellingen, de advertentieteksten of de zoekwoorden. Ook kun je hier negatieve zoekwoorden opgeven.

Als je eenmaal gewend bent aan het werken met de Editor (wat heel snel het geval is), dan valt het erg tegen om vervolgens nog te werken met systemen als Yahoo! Panama en MSN/Live Search. Dit gaat namelijk heel omslachtig en langzaam, wat erg frustrerend is, omdat je weet dat met deze systemen veel sneller te werken is mbv een soortgelijke Editor.

Nieuwe functies Editor
De nieuwe functies van de Google Adwords Editor zijn:

· Het toevoegen en bewerken van Lokale Bedrijfsadvertenties (LBAs). Op deze manier heb je dus alles voortaan bij elkaar staan. Het is wel noodzakelijk dat de account waarvoor je dit wilt eerst in het bedrijvencentrum geregistreerd staat (http://www.google.com/local/add/lookup?hl=nl&gl=NL), voordat je LBAs kunt opzetten in de Editor. Deze functie vind je rechts in de Editor op het tabblad tussen image ads en mobile ads. Hier kun je één of meerdere LBAs toevoegen, aanpassen of verwijderen.

· Het selecteren en exporteren van specifieke campagnes en advertentiegroepen. Eerst kon je alleen de hele account of één campagne of één specifieke adgroup exporteren. Nu kun je met deze nieuwe functie aanvinken welke campagnes en adgroups je wilt exporteren (via Bestand (File) > Exporteren naar CSV > Geselecteerde campagnes en advertentiegroepen exporteren (Export selected campaigns and adgroups)).

· Het opslaan van (maximaal acht) geavanceerde zoekinstellingen. Via Weergave > Aangepaste weergave maken of instellen (View > Create or set custom view) kon je al je account filteren op bepaalde campagnes, adgroups, zoekwoorden, instellingen en resultaten en combinaties hiervan. Filteren kan ook via de zoekfunctie rechtsboven in de Editor (Binnen deze account zoeken/Search within this account), maar dan ben je gelimiteerd tot één zoekopdracht en kun je niet op resultaten of instellingen filteren. Met deze nieuwe functie kun je oude filterinstellingen eenvoudig weer selecteren

· Het opbouwen en delen van draft accounts (ontwerpaccounts). Hiermee kun je een ontwerpaccount maken, wat je kunt delen met andere Editor-gebruikers en met klanten. Als je echter de account online wilt zetten, zul je de inhoud van de draft account moeten omzetten naar een gewone account. Een draft account kun je creëren door Bestand > Account Openen > Ontwerpaccount toevoegen.

· Het specificeren van een standaard targeting voor je nieuwe campagnes. Via Hulpprogramma’s (Tools) > Instellingen kun je een standaardtaal en –land instellen voor alle nieuwe campagnes die je nog gaat maken. Op die manier hoef je dit niet meer voor elke nieuwe campagne in te stellen, behalve als je voor bepaalde campagnes toch een andere instelling wilt. Dit is dan de standaardinstelling voor al je accounts. Nadeel van deze functie is wel dat je maximaal één taal en één land kunt instellen als default.

· Het snel opsporen van fouten. In de Editor werd met gele en rode waarschuwingsrondjes aan de linkerkant al aangegeven of er fouten in de account zitten. Je moest vervolgens in de tabbladen rechts gaan zoeken waar deze fout dan precies zat. Nu komen er op de tabbladen rechts dezelfde gele of rode waarschuwingen te staan, zodat je direct kunt zien in welk tabblad de fout precies zit (bijv. in de zoekwoorden of de advertentieteksten).

Nog openstaande verbeterpunten
Er zijn nog een aantal verbeterpunten te benoemen voor de Editor, zoals:

– Het is nog niet mogelijk om in de Editor snelle rapportages te zien; daarvoor moet je nog steeds in het rapportencentrum van je Adwords account zijn.
– Hierop aansluitend kun je niet snel de verbruikte kosten van de afgelopen periode zien. Dit gaat nog altijd sneller in het campagne-overzicht in het Adwords-systeem. Daardoor is het makkelijker om het budgetbeheer niet in de Editor, maar in Adwords zelf te doen.
– Het laden van de resultaten van bijv. je zoekwoorden duurt erg lang, met name als de account erg groot is. Bij een account van meer dan 100.000 zoekwoorden zit je makkelijk minutenlang (of bij nog grotere accounts wel een uur) te wachten totdat alle resultaten geladaen zijn. Ondertussen kun je ook niets anders doen in de Editor. Je kunt niet ondertussen een andere account openen in de Editor, zonder dat het laden van de resultaten van je eerste account stopt.
De Editor kan nog niet heel goed hele grote accounts aan. Als de resultaten eenmaal zijn geladen in de Editor en je wilt sorteren op bijv. Gemiddelde positie, dan duurt dit relatief lang.
РOok als je veranderingen in deze relatief grote accounts wilt uploaden, dan heeft de Editor hier veel moeite mee en loopt zelfs regelmatig vast of je krijgt een foutmelding dat het teveel is om in ̩̩n keer te doen, ook als je wel binnen de account-, campagne- en adgrouplimieten blijft.

Door deze verbeterpunten aan te pakken zou je nog sneller en efficiënter je Adwords-accounts kunnen beheren.

Deze zullen wellicht nog doorgevoerd worden, maar zolang dit niet het geval is, is er al prima te werken met de Editor.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners