088 - 120 34 00

Nieuwe formule voor Top Posities in Google

Google heeft gister aangekondigd de formule te veranderen die bepaalt welke advertenties voor de posities in het gele vak boven de organische zoekresultaten in aanmerking komen.

Wat blijft is dat je een goede quality score (QS) nodig hebt om naar deze posities mee te dingen. Wat verandert is dat Google naast de QS nu niet meer naar de werkelijke CPC kijkt, maar naar de maximum CPC.

Wat betekent dit? En waarom zou Google dit doen?

Persoonlijk zie ik niet hoe deze wijziging uit het relevantie principe voortkomt. Google geeft aan dat het een verbetering is voor zowel de adverteerder als de eindgebruiker. Google pretendeert continue bezig te zijn met het verbeteren van haar zoekresultaten, door de relevantie voor de eindgebruiker te verhogen.

Google geeft natuurlijk de precieze formule en de verandering daarin niet prijs. Het blijft daardoor koffiedik kijken, maar persoonlijk zie ik de verbetering niet. Als de formule naast deze wijziging hetzelfde zou blijven, en de wegingsfactoren niet veranderen, betekent dit dat prijs belangrijker en de quality score minder belangrijk wordt. De quality score is juist bedoeld om deze relevantie te bewaken. De maximale CPC is immers hoger dan de werkelijke CPC, en daardoor van grotere invloed, als al het andere gelijk blijft.

Ik heb even zitten rekenen. (Ik verwacht niet dat mijn berekeningen de formule van Google nauwkeurig zullen benaderen). Volgens mij kan het er alleen toe leiden dat minder relevante ads meedingen om de topposities. Ik verwacht dat deze extra concurrentie een verhoging van de CPC’s zal inhouden.

Maar wat zullen de gevolgen hiervan zijn?

Voor adverteerders
De tijd zal het leren. Waarschijnlijk zullen de CPC’s voor deze topposities flink kunnen stijgen, doordat er meer partijen concurreren om de zelfde vel begeerde posities. Adverteerders die eerder veel boden, maar niet direct veel betaalden, kunnen hun gemiddelde CPC omhoog zien schieten.

Ik verwacht dat het vooral in de minder volwassen markten en in de markten waar de marges hoog zijn voor verandering zal zorgen. Ook in branches met een kortere ‘Long Tail’ (klinkt als een oxymoron) verwacht ik verandering. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de financiële sector, en verkoop van concertkaartjes.

In de volwassen branches weet men vaak precies hoeveel geld men kan betalen voor een klik om een gunstige ROI te krijgen. Deze partijen zullen simpel weg niet meer bieden dan het hen oplevert.

Met kortere ‘Long Tail’ bedoel ik branches waar simpel weg minder relevante keywords voor bedacht kunnen worden. Hierdoor ontstaat er meer concurrentie voor minder keywords, wat de topposities duurder maakt.

Uiteindelijk zullen de minder relevante adverteerders ook niet onbeperkt op deze keywords bieden, en zullen ook zij uiteindelijk alleen hoog blijven bieden als het hen iets oplevert. Over dat laatste heb ik mijn twijfels.

Voor zoekers
Het is ook goed mogelijk dat zoekers meer dingen aangeboden krijgen waar ze niet direct naar opzoek zijn. De resultaten kunnen hierdoor minder relevant worden. Ik kan mij voorstellen dat iemand die op zoek is naar een badkamer, opeens een advertentie voor een nieuwe hypotheek te zien krijgt omdat de marge op een hypotheek nu eenmaal een stuk hoger ligt en daar dus ook hoger op geboden wordt.

Als iemand weet hoe dit in het voordeel van de eindgebruiker is, hoor ik het graag. Ik zie het niet. Al met al zie ik vooral voordel voor de portemonnee van Google. Meer concurrentie, is hogere CPC’s, is meer omzet.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners