088 - 120 34 00

Search als Brandingtool!

Goed nieuws voor Adverteerders op Google. Search marketing lijkt, naast een sterke direct response tool, ook nog eens een geschikte branding tool te zijn. De vertoning (impressie) van een advertentie alleen al zorgt voor een toename in merkvoorkeur en top of mind advertentie bekendheid bij de zoekpersoon. Wanneer men tevens op de advertentie klikt wordt dit effect nog eens versterkt. Dit betekent dat adverteerders en bedrijven met een AdWords account dubbel profijt hebben. Enerzijds is er de kans op conversies (leads, informatie, aankopen). Anderzijds creëren ze een merkvoorkeur/bekendheid, wat niet alleen online voor extra verkoop kan zorgen, maar tevens offline (zoals in de winkel). Het is echter nog niet bekend in hoeverre dit ook geldt voor relatief onbekende merken.

Effecten search marketing op branding

Metrixlab heeft in opdracht van Heineken Nederland, Twist en Google onderzoek gedaan naar de merkeffecten van search marketing. Hierbij werd de ‘Jouw Heineken’ campagne als uitgangspunt genomen. Deelnemers kregen de opdracht een cadeau (een persoonlijk of voor een housewarming/verjaardag) te zoeken op Google. Slechts de blootstelling aan de ‘Jouw Heineken’ advertentie in AdWords had een sterke toename in merkvoorkeur en top of mind advertentie bekendheid als resultaat. Zoals te verwachten was dit effect nog sterker bij deelnemers die ook nog eens op de advertentie klikten – en dus op de site terecht kwamen. Helaas is de methodologie in het onderzoek slechts beknopt weergegeven,  waardoor niet gezegd kan worden hoe betrouwbaar of nauwkeurig het onderzoek is uitgevoerd. Het onderzoek dient daarom gezien te worden als een indicator en niet als waterdicht gegeven.

Multimedia Katalysator
Dit effect van AdWords advertenties op merkvoorkeur en top of mind advertentie bekendheid heeft tevens gevolgen voor reclame op andere media. Wanneer de adverteerder ook offline reclame heeft ingezet, werkt de blootstelling aan/doorklikken op de AdWords advertentie als katalysator voor de bekendheid van het merk/product/de dienst in het algemeen. In één meting werd de top of mind advertentie bekendheid van tv door Search marketing zelfs verdubbeld.

Er kan geconcludeerd worden dat adverteerders er vandaag de dag goed aan doen multimediaal te adverteren. Hierbij is het met name interessant om op Google te adverteren. Deze vorm van adverteren is namelijk actief omdat een gebruiker alleen jouw advertentie tegenkomt als deze met zijn/haar zoekopdracht matcht. Het bovengenoemde onderzoek suggereert tevens dat, wanneer gelet op efficiëntie van de bestedingen, de impact van search op branding 53% hoger was dan de impact van tv, in het geval van de Heineken campagne. Hierbij moet echter de kanttekening worden geplaatst dat Heineken reeds een bekend merk en een gerenommeerde organisatie is welke over een aanzienlijk marketingbudget beschikt. De vraag is natuurlijk of deze effecten doorgetrokken kunnen worden naar relatief kleine/onbekende merken. Desalniettemin is dit onderzoek een stap in de goede richting en een indicator van de potentie en mogelijke effecten van search als brandingtool.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners