088 - 120 34 00

SEA Budgetmanagement

Vergeleken met bidmanagement krijgt budgetmanagement weinig aandacht. Dit terwijl goed budgetmanagement van groot belang is voor het succes van je campagnes.

Helaas bieden zoekmachines niet heel veel mogelijkheden om je budget flexibel te besteden. Je kan de hoogte van het budget per dag of per maand instellen, en je kan bepalen of de zoekmachine dit budget gelijkmatig over de dag (of maand) verspreidt of dat het budget zo snel mogelijk uitgegeven wordt.

Ondanks deze beperkte regelmogelijkheden kan er wel het één en ander gezegd worden over budgetmanagement.

Standaard of versneld

In Adwords kan je aangeven of je het beschikbare budget wil verspreiden over de dag, of dat je het budget zo snel mogelijk wil besteden. Wanneer je een ruim budget hebt, kan de optie versneld weergeven ervoor zorgen dat je advertenties meer vertoond worden. Zeker wanneer een campagne succesvol of belangrijk is, is dit een goede manier om het bereik van je campagne te vergroten.

Campagnestructuur

Omdat je budgetten alleen op campagneniveau kan instellen vraagt dit meer van je campagnestructuur. Binnen een campagne is het lastig om door middel van bidmanagement te bepalen waar je het geld aan besteedt. Het is daarom belangrijk je zoekwoorden goed te verdelen over de campagnes. Zorg er bijvoorbeeld voor dat goed converterende zoekwoorden niet in dezelfde campagne zitten als zoekwoorden die veel verkeer trekken maar weinig opleveren. Doe je dit niet, dan maken de laatst genoemde keywords het budget wellicht snel op, zodat er weinig budget over blijft voor die waardevolle goedpresterende zoekwoorden. Ook de ‘longtail woorden’ kan je, om die reden, het beste scheiden van de hele populaire zoekwoorden.

Ongelimiteerde budgetten

Natuurlijk moet je er dan ook nog voor zorgen dat een goed presterende campagne voldoende budget heeft om de hele dag te draaien. Wanneer een campagne over een langere periode meer oplevert dan hij kost, kan je zelfs overwegen het budget niet meer te beperken. Je kan in de zoekmachines echter niet instellen dat het budget onbeperkt is, maar in plaats daarvan kan je een erg hoog budget instellen dat waarschijnlijk niet gehaald gaat worden.

Bidmanagement vs. budgetmanagement

Aan het begin van het artikel gaf ik aan dat bidmanagement vaak veel aandacht trekt, waardoor budgetmanagement een beetje een ondergeschoven kindje is geworden. Dit valt echter in bepaalde situaties ook goed te verdedigen. Wanneer je het bidmanagement op orde hebt, is het vaak overbodig om het budget nauwkeurig in te stellen.

Je weet namelijk als het goed is precies wat een bepaald keyword je oplevert, en dus ook wat je aan een klik kan uitgeven. Wanneer je de maximale CPC’s goed hebt ingesteld zal je daarom nooit ergens te veel betalen. Ook in deze situatie hoef je het budget van een campagne dus niet te limiteren.

Houdt er echter wel rekening mee dat het verkeer en de concurrentie in de zoekmachines veranderlijk is. Voorzichtigheid is altijd geboden wanneer het gaat om geld.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners