088 - 120 34 00

Remarketing binnen Adwords

Google blijft nieuwe adverteermogelijkheden ontwikkelen binnen Adwords. Het Google Search netwerk is steeds meer volwassen en Google richt zich daarom meer op het content netwerk. Een nieuwe adverteermogelijkheid wordt ook wel remarketing genoemd.

Remarketing in het Content netwerk

Het content netwerk bestaat uit verschillende websites die zich aansluiten  bij het Google netwerk en ruimte aanbieden op hun website voor Google Ads. Op basis van zoekwoorden of gerichte placements kunnen de websites getarget worden. Hierbij wordt  gekeken of de content van de websites overeenkomt met de zoekwoorden.

Remarketing is een nieuwe manier van adverteren binnen het content netwerk, waarbij niet naar de content van de website wordt gekeken, maar naar de gebruikers. Het is mogelijk bezoekers van je website te targeten, die geen conversie hebben gedaan op je site.

Je plaatst een code op de pagina die mensen bezoeken (bijvoorbeeld de homepage), alle bezoekers die de homepage bezoeken en uiteindelijk de website verlaten zonder een conversie te hebben uitgevoerd, krijgen een cookie mee. De mensen die verder gaan speuren op het internet en websites bezoeken die in het Google content netwerk vallen, zullen een remarketing ad te zien krijgen.

Zie hieronder een grafische weergave van remarketing:


Bron: afbeelding opgezet door Google

Voordeel
Het voordeel van deze manier van adverteren, is dat je naar de gebruiker kijkt en niet naar de content op de website. Een bezoeker die je site bezoekt heeft al enige interesse in je product. Als hij geen conversie uitvoert, kan je deze dus aanspreken met een advertentietekst of banner. Het voordeel is dat je op deze manier beter binnen de mindset van de bezoekers kan blijven.

Als iemand zich bijvoorbeeld aan het oriënteren is op het kopen van een printer, dan bezoekt hij verschillende sites om merken en prijzen te vergelijken. Als hij na het bezoeken van jouw site, regelmatig wordt geconfronteerd met je merk, is de kans groter dat hij uiteindelijk jouw merk daadwerkelijk meeneemt bij het bepalen van de keuze.

Nadeel
Er zit ook een nadeel aan deze manier van targeten, omdat je niet weet waarom iemand je website heeft verlaten. Het is aannemelijk dat iemand je site verlaat, omdat de producten niet aansluiten bij de wensen van de bezoekers of hij niet kan vinden wat hij zoekt. Als hij daarna vele uitingen ziet van het merk, zou het ook negatief uit kunnen pakken. Het is belangrijk dit nadeel mee te nemen, op het moment als een remarketing campagne wordt opgezet.

Resultaten
We hebben deze manier van targeten voor verschillende adverteerders getest en de resultaten zijn dan ook heel wisselend. Voor de ene adverteerder werkt remarketing erg goed,  en zorgt het voor een goed volume en kosten per conversie, voor andere adverteerders waren de resultaten minder. Het is bovendien aan te raden frequency capping te gebruiken, hiermee kan je aangeven hoe vaak een gebruiker je advertentie te zien krijgt.

Implementatie
Onder de tab “Control panel and library” kunnen de remarketing codes aangemaakt worden. Onder de knop ‘Audiences” kunnen pagina’s gekozen worden die je wilt targeten. Het is aan te raden eerst met de homepage te beginnen, mocht deze voor goede resultaten zorgen, dan kan de campagne opgesplitst worden naar specifieke pagina’s.

Kanttekening
Google zoekt constant naar nieuwe mogelijkheden om hun adverteernetwerk verder uit te breiden en meer Adwords gebruikers te krijgen en deze meer geld in Google te laten uitgeven. Door de komst van remarketing creëert Google steeds meer schaarste in het content netwerk, waardoor uiteindelijk de CPC’s zullen toenemen en de clicks duurder worden.

Deze schaarste wordt gecreëerd, als veel Adwords gebruikers deze targeting optie gebruiken. Er zijn een aantal zeer populaire sites binnen Google, waarvan de CPC’s snel kunnen stijgen. Dit zijn met name de populaire nieuwssites die plaats hebben voor Google ads. Als de gebruiker in verschillende remarketing lijsten toegevoegd wordt en daarna bijvoorbeeld regelmatig een populaire nieuwssite bezoekt, zullen verschillende partijen steeds meer tegen elkaar op moeten gaan bieden om op een plekje binnen deze populaire site te bemachtigen.

Houd je eigen resultaten  goed in de gaten om te bepalen of deze manier van targeten rendabel is en bijdraagt aan de doelstellingen van je Adwords account en website.

Helaas is er nog geen koppeling mogelijk tussen de remarketing code en conversies gemeten in Analytics. Een potentieel interessante optie zou zijn dat bezoekers getarget kunnen worden die langer dan 5 minuten op je site zijn geweest, maar geen conversie hebben uitgevoerd. Dit is helaas nog niet mogelijk.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners