088 - 120 34 00

Remarketing: best practises

Remarkerting bestaat ondertussen al enige tijd en iedereen weet dat remarketing vele mogelijkheden biedt voor een online campagne. Toch ondervinden mensen soms dat remarketing niet rendabel is, terwijl dat wel rendabel gemaakt kan worden. Daarom een uiteenzetting van de basis van remarketing tot het volledig benutten van de mogelijkheden.

Wat is remarketing
Remarketing maakt het mogelijk mensen te benaderen waarmee je al een relatie hebt. Door een meetcode te plaatsen op bepaalde pagina’s van je website kunnen die mensen op andere sites benaderd worden met tekstadvertenties of banners. Dat kan dus niet via een zoekmachine, maar enkel via het displaynetwerk (dus andere websites). Voor een uitgebreide toelichting op wat remarketing is verwijs ik graag naar een eerdere post over remarketing van mijn collega Marleen Jansen.

De basis
De gemakkelijkste manier om remarketing toe te passen is de bezoekers van de homepage in een remarketing lijst te zetten en deze een advertentie te tonen. Op die manier komen bezoekers weer in aanmerking met je bedrijf/merk en kan er in de advertentie gestuurd worden om een bepaalde actie (aankoop?) alsnog uit te voeren.

Nadelen basis remarketing
De gemakkelijkste manier is zelden de allerbeste manier. Ook voor bovenstaande manier van remarketing gaat dat op.

Nadelen zijn:

  • mogelijk heeft de bezoeker het gestelde doel al voltooid (bv. aankoop);
  • bij meerdere producten is de advertentie mogelijk helemaal niet relevant;
  • de bezoeker heeft geen koopintentie;
  • je valt mensen lastig met advertenties;
  • weinig behaalde doelen en hoge kosten.

Ondanks bovenstaande nadelen ben ik een grote fan van remarketing. Bovenstaande nadelen hoeven namelijk helemaal niet van toepassing te zijn, mits remarketing goed wordt toegepast.

Juiste toepassing remarketing
Wanneer remarketing op een optimale manier wordt ingezet is er vaak sprake van meerdere remarketing lijsten. De belangrijkste is een remarketing code op de doelpagina. In veel gevallen is dat een “bedankt voor uw bestelling” pagina. Op die manier kunnen bezoekers die het doel voltooid hebben uitgesloten worden van de advertentie. Ook kan er gekozen worden juist die bezoekers te benaderen om te vragen of ze een beoordeling achter willen laten.

Relevante remarketing
Op een website, ter illustratie een webshop, worden vaak meerdere producten aangeboden in meerdere categorieën. Op elke productgroeppagina zou remarketing code geplaatst kunnen worden. Bezoekers die op de “Nederlandstalige top 25 boeken” pagina komen hebben daar wellicht interesse in. Een gerichte advertentie vertonen over (top 25) boeken is dan natuurlijk veel beter dan een advertentie over alle producten van de winkel of een zeer algemene advertentie. Remarketing code op de productgroep pagina’s zorgt dus voor lijsten met bezoekers die gesegmenteerd zijn.

Wel of geen koopintentie
Ook kan het zijn dat bezoekers helemaal geen koopintentie hebben, maar enkel op zoek zijn naar informatie. Deze bezoekers zijn nooit volledig uit te sluiten. Toch stoppen gebruikers vaak producten in het digitale bestelmandje, zonder te kopen. Toch is het aannemelijk aan te nemen dat mensen die producten in het winkelmandje stoppen willen kopen, maar schijnbaar nog twijfelen. Remarketing code op die pagina plaatsen houdt in dat er een lijst met bezoekers verzameld wordt die een bovengemiddelde interesse hebben.

Stalken met advertenties
Als mensen mij vragen wat mijn werk precies inhoudt vraag ik regelmatig of ze wel eens ‘achtervolgt’ geweest zijn door advertenties en leg ik uit dat ik daar verantwoordelijk voor kan zijn. Remarketing dus. Toch moet het nooit storend worden! Zonder limiet kan remarketing antipathie naar een merk opwekken. Niemand zit er immers op te wachten om constant hetzelfde te zien op bijna alle websites. Gebruik daarom frequency capping. Een maximum aantal advertentie weergaves per persoon (of eigenlijk computer). Een goede richtlijn is maximaal 5 maal per week. Uiteraard dient daarmee getest te worden om het goede aantal voor je doelgroep te vinden.

Interest categories

Een van de meest handige zaken die Google onlangs heeft toegevoegd op gebied van remarketing zijn interest categories. Dit maakt het advertenties te tonen aan mensen die op soortgelijke websites zijn geweest als die van jou. Zo kan bijvoorbeeld de doelgroep “hiking and camping” gebruikt worden om kampeerartikelen te promoten. Deze lijst kan gecombineerd worden met eigen remarketing lijsten. Bijvoorbeeld door de eigen lijst met bezoekers uit te sluiten van benadering, omdat een andere advertentie wellicht gewenst is.

Interessante remarketing en interest categories lijsten die gemaakt kunnen zijn dan mensen die een productgroeppagina bezocht hebben en in de bestelfunnel (het winkelmandje) zijn geweest.

Doelen halen en kosten beperken
Indien juist ingezet kan met remarketing veel winst behaald wordt. Vooral oriënterende bezoekers kunnen later nog eens herinnerd worden aan jouw aanbod. Door remarketing gericht in te zetten en niet iedereen te benaderen met algemene advertenties kunnen absoluut meer doelen behaald worden, terwijl de kosten beperkt blijven.

In ‘dure’ sectoren, zoals de financiële dienstverlening is adverteren in zoekmachines erg duur. Met remarketing kunnen die bezoekers goedkoop weer benaderd worden op andere websites die niet over de financiële producten gaan. Je weet immers dat mensen daarin interesse hebben, doordat ze op je site (en idealiter een bepaalde pagina) geweest zijn. Dat zorgt voor een forse besparing.

Seizoensinvloeden
Met remarketing kan goed gebruik gemaakt worden van seizoensinvloeden. Er is immers in bepaalde sectoren spraken van een oriëntatieperiode en een aankoopperiode. Winterbanden zijn in de zomer niet relevant. Toch wordt er dan al veel naar gekeken. Die mensen in een lijst opslaan en bij de eerste sneeuwval advertenties laten zien bieden dus veel voordelen.

Best practises
Remarketing kan dus vele voordelen opleveren, mits juist ingezet. Ter illustratie nog een aantal best practises:

Personen die printer besteld hebben in een remarketing lijst plaatsen en na een bepaalde periode advertenties vertonen voor een nieuwe inktcartridges. Actie: remarketing code op productcategoriepagina (1) en op conversiepagina (2). De (1) bezoekers benaderen met uitzondering van (2).

De bestelfunnel in kaart brengen en remarketing code plaatsen. Bijvoorbeeld op de pagina waarop de betaalgegevens ingevoerd moeten worden. Deze bezoekers hebben zeer veel interesse, maar schijnbaar niet gekocht. Deze mensen kunnen benaderd worden met een gerichte advertentie of zelfs actie. Denk aan gratis verzendkosten boven de €50,-. Dit kan een reden zijn voor afhaken en/of motivatie om alsnog te bestellen. Actie: remarkering code plaatsen op de pagina tijdens het bestelproces (1) en op de conversiepagina (2). De (1) bezoekers benaderen met uitzondering van (2).

Interest category gebruiken, de eigen bezoekers uitsluiten en zo een relevante en nieuwe doelgroep aanspreken. Actie: iedereen van de interest categorie benaderen (1) remarketing code op de homepage plaatsen (2) en iedereen van (1) benaderen met uitzondering van (2).

De interest category voor vliegreizen nemen, de interest category voor de Spaanse regio Catalonië en bezoekers van je eigen vliegticket website uitsluiten. Vervolgens kies je voor bezoekers die in de eerste twee lijsten staan, maar niet in de laatste. Dat zorgt ervoor dat je nieuwe mensen advertenties toont die interesse hebben in vliegreizen en catalonië. Het laat zich niet raden dat je dan een zeer relevante doelgroep te pakken hebt om vliegtickets naar Catalaanse luchthavens te verkopen. Actie: interest category vliegreizen toevoegen (1), interest category Catalonië toevoegen (2), remarketing code op eigen site (3) en het kiezen voor de combinatie van mensen die in zowel groep 1 als 2 zitten, maar niet in groep 3.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners