088 - 120 34 00

Relatieve CTR, nieuwe metric in Adwords

Het displaynetwerk wordt steeds belangrijker binnen AdWords. Op het moment dat je campagnes in het zoeknetwerk goed lopen ligt de groei voornamelijk in het displaynetwerk. Ook Google legt steeds meer nadruk op het displaynetwerk door met nieuwe tools en adverteermogelijkheden te komen als Remarketing, Contextual Targeting tool etc.

Over het algemeen haal je veel impressies uit het displaynetwerk, maar ligt het aantal kliks relatief lager. Om deze reden ligt de CTR (Click Through Rate) over het algemeen erg laag, denk hierbij aan een CTR tussen de 0,01% en 0,07%. Het is lastig hier waarde aan te verbinden, omdat je niet weet: 

  • hoe je concurrenten het doen;
  • waar op de pagina je wordt vertoond (boven- of onderaan de pagina);
  • op welke website je precies wordt vertoond.

Om toch meer inzicht te krijgen in de prestaties van het displaynetwerk heeft Google een nieuwe metric in het leven geroepen, namelijk relatieve CTR. De relatieve CTR meet de prestaties van je advertenties in het displaynetwerk ten opzichte van je concurrenten.

De relatieve CTR wordt berekend door je CTR te delen door de gemiddelde CTR van andere advertenties op posities waarop je advertenties zijn getoond. De waarde van de CTR verandert op basis van de websites waarop je advertentie wordt weergegeven. Aangezien het data is op basis van de concurrente is de waarde een concurrentiestatistiek.

Hieronder een rekenvoorbeeld:

Stel iemand verkoopt Boottochten door de Amsterdamse grachten en heeft in het displaynetwerk een CTR van 0,05%. De advertentie wordt op eenzelfde pagina weergegeven met twee andere advertenties en zij behalen samen een gemiddelde CTR van 0,005%. De relatieve CTR is dan 10, omdat de CTR van jou tien keer zo goed is.

Als je een relatieve CTR hebt van 1 presteer je net zo goed als de concurrenten.

Waar kan je de relatieve CTR zien in je AdWords account?

Om de relatieve CTR te kunnen zien dien je in te loggen in je AdWords account en op het tabblad ‘Campagnes’ kan je kiezen voor ‘Kolommen aanpassen’. Hier kan je relatieve CTR aanvinken, zodat deze vertoond wordt in je account.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het is mogelijk de relatieve CTR te zien op campagne en adgroup niveau.

Wat moet je nu doen?
Nu wordt deze metric gepresenteerd in je AdWords account, maar wat moet je hier nu mee doen?

In scenario 1 ligt je relatieve CTR hoger dan 1, je presteert gemiddeld dus beter dan je concurrenten: controleer je CPA, je plaatsingen en advertenties. Zijn deze allemaal in orde dan is aan te raden om de onderwerpen verder uit te breiden binnen het displaynetwerk. Zorg dat de campagne genoeg dagbudget heeft.

In scenario 2 ligt je relatieve CTR lager dan 1, je presteert gemiddeld dus minder dan je concurrenten: kijk naar de andere metrics van de campagne en adgroup. Als de CPA en het salesvolume wel op orde zijn dan hoeft het niet erg te zijn dat je relatieve CTR lager is. Kijk ook naar je advertentie-uiting en naar de website waarop je wordt vertoond.

Als je bijvoorbeeld met een advertentietekst voor kinderkleding op een website wordt vertoond over zwangerschappen is het aannemelijk dat je relatieve CTR onder de 1 ligt. Ondanks de lagere relatieve CTR kan het zijn dat je tegen een goede CPA sales binnenhaalt. In dit geval is het dus niet erg om een lagere relatieve CTR te hebben.

Kijk dus gedetailleerd naar de data en neem de andere metrics (CPA, salesvolume, CPC, etc) mee om te bepalen of je de campagne/adgroup zou moeten pauzeren.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners