088 - 120 34 00

Programmatic display advertising via een DSP

Programmatic display advertising is het gebruik maken van automatisering voor het inkopen van advertentieruimte voor beeldadvertenties. Je kan ruimte inkopen via een Demand Side Platform (DSP) op basis van vooraf gemaakte afspraken met uitgevers of op basis van specifieke gebruikers en hun online gedrag. Een DSP is een systeem waarmee deze campagnes worden beheerd en ingekocht. Wil je meer weten mogelijkheden van programmatic display advertising met DSP? Lees dan snel verder.

GDN vs. DSP

Een DSP is een platform dat je in staat stelt om advertentieruimte in te kopen via verschillende ad exchanges en ad networks. De ad exchanges en ad networks zetten vervolgens jouw advertenties weg in een Supply-Side Platform (SSP). Publishers (uitgevers, websites dus) halen de content voor de advertentieruimte die ze bieden uit SSPs. Je kunt ook nog direct bij publishers advertentieruimte inkopen, als je een directe deal maakt.

De werking van DSP

DSP biedt je de mogelijkheid data te gebruiken van verschillende partijen om je doelgroep te targeten. Een paar voorbeelden van DSP’s zijn Adform, Turn, DBM, Mediamath en Platform161. Het bekendste platform voor programmatic display advertising is het Google Display Netwerk (GDN) waar je met behulp van Google Ads advertentieruimte kunt inkopen. Er zijn echter een aantal duidelijke verschillen tussen GDN via Google Ads en inkoop via een DSP.

  • DSP heeft meer potentieel bereik. Je kunt met DSP namelijk alle websites bereiken die in GDN zitten aangevuld met andere, vaak meer premium websites. Denk bijvoorbeeld aan kwaliteitsmedia zoals grote nieuwswebsites.
  • Beide ondersteunen allerlei typen banners (HTML5, image, video, etc.) maar met DSP kun je ook aanpasbare (rich media) banners inzetten. Voorbeelden zijn banners die aanpassen wanneer je een keuze uit een drop down menu maakt, in-banner video’s, banners die openklappen wanneer je met je muis eroverheen gaat (lightbox) etc.
  • De targeting mogelijkheden verschillen. Met GDN kun je gebruik maken van data van Google, met DSP kun je uitgebreider gebruik maken van eigen of ingekochte data voor targeting.
  • De manier van bepalen van kosten voor de adverteerder verschilt van elkaar. Met GDN kun je kiezen tussen het betalen per klik (CPC) of betalen per 1000 vertoningen (CPM). Bij DSP betaal je een percentage van het budget van de campagne.
  • Display campagnes via een DSP hebben een minimum advertentie uitgave waar je door middel van een contract voor langere tijd aan vastzit. Dit wordt vaak als het grootste nadeel gezien omdat het hierdoor onbereikbaar wordt voor veel adverteerders. Met GDN campagnes heb je geen minima en kun je de campagnes stopzetten wanneer je wil.

DSP advertising bij Onetomarket: goed en bereikbaar voor iedereen

Onetomarket heeft veel ervaring met het bepalen van een juiste strategie in DSP advertising en de plaats in de marketingmix. Wij zetten campagnes op, maken de beste keuzes in targeting en inzet van de passende uitingen. Een groot voordeel is dat wij samenwerken met een shared DSP partner. Dit betekent dat zij gecombineerd inkopen voor ons en anderen waardoor jij de beste prijs krijgt voor de plaatsingen van jouw uitingen. Daarbovenop hebben DSP advertising campagnes bij Onetomarket geen minimum budget door onze partnersamenwerking. Wanneer je zelf aan de slag wil gaan met DSP advertising dan zul je al snel merken dat de minimum bedragen voor campagnes duizenden, soms wel tienduizenden euro’s zijn. Je zit ook niet direct aan een lange termijn contract vast. Je kunt bij ons gewoon per campagne betalen waardoor het net zo flexibel is als adverteren met GDN.

Ben je benieuwd hoe programmatic display advertising via een DSP in jouw marketing mix past? Wil je hiermee aan de slag zonder mega-investering en een langlopend contract? Neem dan contact met ons op, dan vinden we samen de beste oplossing voor jou.

DSP advertising is voor iedereen mogelijk bij Onetomarket, neem contact met ons op voor meer informatie

onze partners