088 - 120 34 00

Nieuwe Adwords Tools: Bid Simulator & Google AdPlanner

Google heeft de laatste tijd niet stilgezeten wat betreft aanpassingen in het adwords landschap, zo is er nog vrij recentelijk een nieuwe interface gelanceerd die het voor de adwords gebruiker makkelijker moet maken. Daarnaast zijn er ook nog de nodige uitbreidingen geweest of in de planning qua nieuwe tools om adwords campagnes te optimaliseren. In dit blogartikel licht ik de Bid Simulator Betá en Ad Planner er uit.

Bid Simulator

Sinds eind mei is Google aan het testen met de Beta van de Bid Simulator. Hiermee kan inzicht worden gekregen in het aantal kliks, kosten, impressies en positie bij verschillende biedingen. Op deze wijze zou je dus moeten kunnen bepalen wat een verhoging in CPC gaat doen met het daadwerkelijke verkeer/conversies naar je site en wat dit feitelijk extra zal gaan kosten/opleveren.

Hoe werkt het?

Er zijn een aantal factoren die worden meegenomen in het bepalen van de gegevens

Google weet een aantal zaken, namelijk:

  • Jouw Quality Score
  • De Quality Score  en CPC biedingen van je concurrenten
  • Hoeveelheid verkeer dat het search netwerk ontving de laatste week
  • De kans van een klik op je advertentie voor een bepaalde positie
  • Het biedsysteem

Op basis van deze gegevens bepaald Google vervolgens:

  • Op welke positie je advertentie vertoond zou worden voor elk bod
  • Het aantal klikken dat je zou ontvangen voor deze positie
  • De kosten van deze klikken

In Adwords kan vervolgens bij het kopje ‘edit keyword settings’ de volgende informatie vandaan gehaald worden.

bid-simulator-example
bron: periscopix.co.uk

Rekenvoorbeeld

Op basis van bovenstaande figuur kan een rekenvoorbeeld voor de huidige adverteerder (de Supply Chain Company)  gemaakt kunnen worden:

De Supply Chain Company (SCC) verdiend momenteel €15 per conversie en heeft een conversiepercentage van 10% op z’n website.

Op het huidige bod van €0,80 krijgt SCC zo’n 250 kliks voor €200. Als dit zou worden verhoogd naar €1,00 dan zou dit uitkomen op 310 kliks voor €310. Wanneer het bod verlaagd zou worden naar €0,60 dan zou dit resulteren in 181 kliks voor €108,60.

Er zijn drie situaties die SCC nu uit kan voeren, ofwel het bod verder verhogen, hetzelfde laten, of verlagen.

Scenario 1 (Bod verlagen):

181 kliks * 10% = 18 conversies = 18*€15 – €108,60 > €161,40 winst

Scenario 2 (Bod gelijk houden):

250 kliks * 10% = 25 conversies = 25*€15– €200 > €175 winst

Scenario 3 (Bod verhogen)

310 kliks * 10% = 31 conversies = 31*€15 – €310 > €155 winst

SCC zal er dus verstandig aan doen om het bod gelijk te houden, op deze manier haalt het de grootste winst. Bij elk ander scenario zal de uiteindelijke winst lager zijn. De bid simulator kan dan ook een belangrijke rol spelen in de winstmaximalisatie per keyword, aangezien de variabelen waarop de uiteindelijke winst berekend wordt inzichtelijk gemaakt zijn.

Het biedingsproces en waarom niet altijd de positie toeneemt bij een hogere CPC

Normaal gesproken zou men zeggen dat een hogere CPC automatisch leidt tot meer kliks, meer impressies, meer kosten en een hogere positie, zoals het bovenstaande plaatje ook weergeeft. Met de bid simulator kun je dan ook een helder beeld krijgen wat een verhoging qua cpc zou betekenen voor je kliks, impressies, kosten en positie. Over het algemeen zal een hogere CPC zorgen voor al deze gevolgen, nu is dit echter niet altijd het geval.

Het kan namelijk voorkomen dat ondanks een hoger CPC bod de gemiddelde positie van je zoekwoord niet verder toeneemt en zelfs afneemt. Een reden zou kunnen zijn dat bij brede zoekwoorden een verhoging van de maximum CPC ervoor kan zorgen dat het brede zoekwoord vaker wordt meegenomen in de Google biedingen (waar die er voorheen niet tussen kwam door wellicht een te lage first page bid).  Hierdoor kan het voorkomen dat ondanks dat er een hoger CPC bod is ingezet je gemiddelde positie zelfs nog kan afnemen. Het volume van impressies, kliks en kosten zal echter wel altijd stijgen. In het plaatje staat een voorbeeld van een desbetreffende situatie.

bid-simulator-beta

Google Ad Planner

De Google Ad planner werd eerder al gelanceerd, maar heeft nu ook voor Nederland een groot aantal sites opgenomen waarop geadverteerd kan worden met advertentieteksten, afbeeldingen, video’s en rich media. Hierbij kunnen zowel sites gekozen worden uit het Google Content Netwerk evenals sites die hierbuiten vallen. Met de Ad Planner tool kan er dan ook een mediaplan worden samengesteld waarop je wilt gaan adverteren. Voor Adwords adverteerders die meer willen halen uit campagnes in het Google Content Netwerk kan de Adplanner dan ook een goede methode zijn om sites te selecteren om op te gaan adverteren.

De Adplanner biedt voor Nederland nog slechts mogelijkheden om sites te selecteren op basis van locatie en traffic informatie (unieke bezoekers, bezoeken, reach en pageviews). Voor landen als de Verenigde Staten en Duitsland zijn de mogelijkheden talrijker, zo kan hier ook al geselecteerd worden op geslacht, leeftijd, opleiding, inkomen en aantal kinderen per gezin. Het wachten is dan ook op het moment dat ook deze data beschikbaar worden voor Nederland en er zeer specifieke Content Campagnes opgezet kunnen worden.

adplanner-segmenten

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners