088 - 120 34 00

Nieuw: AdWords Social Extension

Google heeft weer een nieuwe ad extension mogelijkheid voor AdWords CPC-campagnes bedacht. Vanaf heden is het mogelijk om Social Extensions in te zetten.
Met Social Extensions kan een Google+ bedrijfsprofiel gekoppeld worden aan een Google AdWords account. Klinkt interessant, maar hoe werkt het en wat kunnen we ermee?

Social Extensions?

Om van social extensions gebruik te kunnen maken is een Google+ account een vereiste. Nadat het Google+ account is aangemaakt kun je deze koppelen aan het AdWords account. Hieronder staat een printscreen weergegeven hoe je dit moet instellen.

Na toevoeging verschijnen de mensen die een +1 hebben gegeven onderaan de tekstadvertentie.
Net als bij de andere ad extensions kan dit alleen op campagne niveau. Alle advertenties die onder deze campagne vallen, krijgen onderaan de advertentie de social extension mee.
De social extentions geven een extra waarde mee aan een lopende campagne, het bedrijf of de desbetreffende advertentietekst. Men kan nu namelijk zien dat mensen uit eigen Google+  kring, dit bedrijf of product een +1 hebben meegegeven.  Volgens Google wekt dit vertrouwen, verbetert het de geloofwaardigheid en geeft het absoluut een voorsprong op andere advertenties die gerelateerd zijn aan het hetzelfde onderwerp.

Instellen in AdWords

Het toevoegen van social extensions in AdWords is vrij eenvoudig.
Ga in het AdWords account naar Ad extensions, View: Social extensions en voeg de url van de Google+ pagina toe.

Voorbeeld Social Extension

Voordelen Social Extensions

Het toevoegen van social extensions aan een campagne kan er voor gaan zorgen dat de desbetreffende advertentietekst een voorsprong krijgt op concurrenten. Vertrouwen en geloofwaardigheid spelen hierin de hoofdrol. Mochten mensen klikken op de social extension, dan komen zij terecht op de Google+ pagina. Deze klik kost geen geld wat uiteraard een “+ punt”  is!
Daarnaast zullen social extensions op de lange termijn positief meewegen in de quality score die Google meegeeft aan de advertentie.

Nadelen Social Extensions

Wat zijn de keerzijdes van de Google + / social extensies?
Een klik op de social extension kost dan wel geen geld, maar wat levert deze klik nou eigenlijk op? Mensen die klikken komen niet op een landingspagina uit waarop een conversie mogelijkheid is, maar op de Google+ pagina van een bedrijf. Naast het feit dat mensen een extra handeling moeten treffen om tot een conversie te komen, kunnen ze worden ‘afgeleid’ van het aankoopproces waardoor het mogelijk wordt dat ze niet meer converteren. Dit geldt echter alleen als men op het +1 logo klikt en niet voor de advertentietekst zelf.
Het is daarom belangrijk dat de Google+ pagina zo wordt ingericht dat bezoekers alsnog gemakkelijk tot een (gratis) conversie kunnen komen, bijvoorbeeld door de pagina overzichtelijk in te richten en hier ook bepaalde acties op te communiceren.

Dit kan door op de volgende punten te letten:

  • Zorg ervoor dat er een url aanwezig is waar mensen op kunnen klikken;
  • Ondersteun campagnes in AdWords door het plaatsen van een post waarin dezelfde bestemmings-url staat weergegeven als in de AdWords advertenties. Hierdoor kunnen mensen alsnog converteren en kost dat je geen geld.

Een ander nadeel is dat Google+ op dit moment nog weinig gebruikt wordt en dan mensen nog steeds niet echt actief zijn in dit sociale kanaal. Vergeleken met de Facebook like button valt er voor Google+ nog een hoop winst te behalen.

Tot slot is het lastig om vast te stellen of deze +1 wel zo oprecht is. Aangezien de Google+ gebruikers nog weinig gebruik maken van de +1 mogelijkheid, is het wellicht twijfelachtig hoe betrouwbaar een advertentie is met veel +1’s. Heeft iemand zijn of haar medewerkers ingezet om voor veel +1’s te zorgen of zijn ze echt gemeend?

Wel of niet toevoegen?

Niet geschoten is altijd mis! Het is daarom ook aan te raden om hier zeker mee te gaan testen. Mocht de campagne nou daadwerkelijk veel +1’s opleveren, valt er absoluut winst te behalen op concurrenten en op de quality score. Daarnaast kosten het aantal klikken op het +1 logo geen geld, tenminste de klik zelf niet. De handeling kan echter ook ten koste gaan van conversies, als men alleen maar op de +1 button klikt én de landingspagina niet goed is ingericht.
Onetomarket adviseert dan ook het Google+ profiel zo actiegericht mogelijk in te richten.

Wilt u hier meer over weten, neem dan contact op met onze consultants!

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners