088 - 120 34 00

MSN/Live search Adcenter versus Google Adwords: een vergelijking

Enkele maanden geleden is Microsoft gestart met MSN/Live Search Adcenter in de UK. Nu we enkele maanden bezig zijn met het adverteren voor een grote klant in MSN UK, is het interessant om MSN te evalueren en een vergelijking te trekken met met name Google Adwords. Hieruit zal blijken dat de voorsprong van Google niet zomaar in te halen is, zowel wat betreft de gebruikersvriendelijkheid van het systeem als de hoeveelheid gegenereerde traffic.

Opzet Account

MSN lijkt erg veel op Google, waardoor het erg makkelijk is om meteen aan de slag te gaan. De opbouw van het account is hetzelfde als bij Google, op het kleine verschil na dat advertentiegroepen in MSN ‘orders’ genoemd worden. Dit is al een voordeel van MSN ten opzichte van Yahoo!. Bij de laatste heb je binnen een account maar twee in plaats van drie niveau’s. Hoogstwaarschijnlijk zal Yahoo! hier wel in verbeteren met de komst van Yahoo! Panama (net uit in de UK, nog niet in Nederland).

Het opzetten van de account in MSN is vrij eenvoudig, zeker als je al ervaring hebt in het opzetten van accounts in Google Adwords. Het enige duidelijke verschil is dat in MSN de advertentie bestaat uit een headline en daarna één zin van 70 tekens in plaats van twee zinnen van 35 tekens zoals het geval is bij Google. Dit maakt het opstellen van advertenties in MSN dus íets makkelijker dan in Google.

Resultaten

Het grote verschil met Google zie je daarna pas. De traffic die je in beide accounts genereert verschilt enorm. In eerste instantie stonden in onze MSN-account alle zoekwoorden op ‘exact’. Dit hebben we na een paar weken echter omgezet naar ‘broad’ om extra traffic te genereren. Als je de twee accounts van deze klant vergelijkt, dan worden in Google per dag 90 maal zoveel impressies behaald dan in MSN! Bij beide wordt met exact dezelfde zoekwoorden geadverteerd. De zoekwoorden staan op ‘broad’ en wordt er gericht op positie 2 tot 4.

MSN kon geen goed antwoord geven op de vraag waarom er zo weinig impressies waren, terwijl het account toch behoorlijk uitgebreid is. De voornaamste reden bleek dan ook gewoon een kwestie te zijn van het geringe marktaandeel van MSN in search.

Het optimaliseren van de account in MSN is lastig. MSN beschikt niet over een Editor, zoals het geval is bij Google. De Editor is een desktop applicatie die meer mogelijkheden en snelheid geeft ten opzichte van een web based applicatie. Het aanpassen van bijvoorbeeld CPC’s kan eenvoudig opgelost worden door een keyword report uit te draaien en deze te linken aan een bulksheet van je account. Op die manier kun je snel op basis van de posities je CPCs aanpassen. MSN uploadt deze bulksheet vervolgens dezelfde dag nog.

De CPC’s liggen bij MSN wel een stuk lager in vergelijking met Google. Voor dezelfde positie betaal je in Google al snel 50% meer dan in MSN voor hetzelfde zoekwoord. Uitzondering hierop zijn Branding-zoekwoorden. Omdat er in MSN geen merknaambescherming bestaat, betaal je hier € 0,19 voor deze zoekwoorden in vergelijking met € 0,02 bij Google Adwords.

Andere nadelen van MSN zijn de fouten die nog in het systeem zitten. Elke dag worden gemiddeld 20 zoekwoorden en/of advertenties afgekeurd. Hierover krijg je pér zoekwoord of advertentie een aparte email. Je wordt dus dagelijks bestookt met emails van MSN. Bovendien blijkt dat 95% van deze ads en zoekwoorden onterecht zijn afgekeurd. Om dit weer goedgekeurd te krijgen moet je een ‘rejection appeal’ indienen. Daarna wordt het opnieuw bekeken en indien nodig goedgekeurd. Dit laatste duurt echter weken omdat veel accounts hier last van hebben en het dus erg druk is bij MSN.

De medewerkers van MSN blijven overigens wel altijd erg klantvriendelijk, maar daar heb je uiteraard niet veel aan als ze het probleem niet oplossen. Daarentegen wil MSN service gebruiken als USP in concurrentie met Google, dus dat lukt ze goed.

Conversieresultaten

Overigens zijn de conversieresultaten tot op heden erg goed. Er worden uiteraard niet veel conversies behaald in vergelijking met Google door het lage aantal impressies, maar de CPB is vergelijkbaar met die van Google.

Conclusie

Gezien de resultaten is het aardig om ook in MSN te adverteren, maar het is zeker geen vervanging van Google. Het wachten is nu op een verbetering van het systeem, met minder fouten, een grotere gebruikersvriendelijkheid en een vergroting van traffic. Wellicht zorgt de nieuwe versie van MSN/Live Search hiervoor, wat volgens medewerkers zeer snel op de markt zal komen. Hiervan is op dit moment al een beta-versie beschikbaar.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners