Enkele maanden geleden is Microsoft gestart met MSN/Live Search Adcenter in de UK. Nu we enkele maanden bezig zijn met het adverteren voor een grote klant in MSN UK, is het interessant om MSN te evalueren en een vergelijking te trekken met met name Google Adwords. Hieruit zal blijken dat de voorsprong van Google niet zomaar in te halen is, zowel wat betreft de gebruikersvriendelijkheid van het systeem als de hoeveelheid gegenereerde traffic.
Opzet Account
MSN lijkt erg veel op Google, waardoor het erg makkelijk is om meteen aan de slag te gaan. De opbouw van het account is hetzelfde als bij Google, op het kleine verschil na dat advertentiegroepen in MSN ‘orders’ genoemd worden. Dit is al een voordeel van MSN ten opzichte van Yahoo!. Bij de laatste heb je binnen een account maar twee in plaats van drie niveau’s. Hoogstwaarschijnlijk zal Yahoo! hier wel in verbeteren met de komst van Yahoo! Panama (net uit in de UK, nog niet in Nederland).
Het opzetten van de account in MSN is vrij eenvoudig, zeker als je al ervaring hebt in het opzetten van accounts in Google Adwords. Het enige duidelijke verschil is dat in MSN de advertentie bestaat uit een headline en daarna één zin van 70 tekens in plaats van twee zinnen van 35 tekens zoals het geval is bij Google. Dit maakt het opstellen van advertenties in MSN dus Ãets makkelijker dan in Google.
Resultaten
Het grote verschil met Google zie je daarna pas. De traffic die je in beide accounts genereert verschilt enorm. In eerste instantie stonden in onze MSN-account alle zoekwoorden op ‘exact’. Dit hebben we na een paar weken echter omgezet naar ‘broad’ om extra traffic te genereren. Als je de twee accounts van deze klant vergelijkt, dan worden in Google per dag 90 maal zoveel impressies behaald dan in MSN! Bij beide wordt met exact dezelfde zoekwoorden geadverteerd. De zoekwoorden staan op ‘broad’ en wordt er gericht op positie 2 tot 4.
MSN kon geen goed antwoord geven op de vraag waarom er zo weinig impressies waren, terwijl het account toch behoorlijk uitgebreid is. De voornaamste reden bleek dan ook gewoon een kwestie te zijn van het geringe marktaandeel van MSN in search.
Het optimaliseren van de account in MSN is lastig. MSN beschikt niet over een Editor, zoals het geval is bij Google. De Editor is een desktop applicatie die meer mogelijkheden en snelheid geeft ten opzichte van een web based applicatie. Het aanpassen van bijvoorbeeld CPC’s kan eenvoudig opgelost worden door een keyword report uit te draaien en deze te linken aan een bulksheet van je account. Op die manier kun je snel op basis van de posities je CPCs aanpassen. MSN uploadt deze bulksheet vervolgens dezelfde dag nog.
De CPC’s liggen bij MSN wel een stuk lager in vergelijking met Google. Voor dezelfde positie betaal je in Google al snel 50% meer dan in MSN voor hetzelfde zoekwoord. Uitzondering hierop zijn Branding-zoekwoorden. Omdat er in MSN geen merknaambescherming bestaat, betaal je hier € 0,19 voor deze zoekwoorden in vergelijking met € 0,02 bij Google Adwords.
Andere nadelen van MSN zijn de fouten die nog in het systeem zitten. Elke dag worden gemiddeld 20 zoekwoorden en/of advertenties afgekeurd. Hierover krijg je pér zoekwoord of advertentie een aparte email. Je wordt dus dagelijks bestookt met emails van MSN. Bovendien blijkt dat 95% van deze ads en zoekwoorden onterecht zijn afgekeurd. Om dit weer goedgekeurd te krijgen moet je een ‘rejection appeal’ indienen. Daarna wordt het opnieuw bekeken en indien nodig goedgekeurd. Dit laatste duurt echter weken omdat veel accounts hier last van hebben en het dus erg druk is bij MSN.
De medewerkers van MSN blijven overigens wel altijd erg klantvriendelijk, maar daar heb je uiteraard niet veel aan als ze het probleem niet oplossen. Daarentegen wil MSN service gebruiken als USP in concurrentie met Google, dus dat lukt ze goed.
Conversieresultaten
Overigens zijn de conversieresultaten tot op heden erg goed. Er worden uiteraard niet veel conversies behaald in vergelijking met Google door het lage aantal impressies, maar de CPB is vergelijkbaar met die van Google.
Conclusie
Gezien de resultaten is het aardig om ook in MSN te adverteren, maar het is zeker geen vervanging van Google. Het wachten is nu op een verbetering van het systeem, met minder fouten, een grotere gebruikersvriendelijkheid en een vergroting van traffic. Wellicht zorgt de nieuwe versie van MSN/Live Search hiervoor, wat volgens medewerkers zeer snel op de markt zal komen. Hiervan is op dit moment al een beta-versie beschikbaar.
verder maak mijn msn live iedere keer fouten verbinding waneer ik mijn post wil nakijken vervelend en ook weg werpen per bericht kan ik ook maar niet allemaal te gelijk
echt iritant Help
groetjes maja
msn 7.0 en 7.5 werkt gewoon nog op windows xp
ik ben wat aan klooien geweestin msn progama
hier onder is een beschrijfing hoe ik em weer aan de praat gekregen heb
hier is een uitleg hoe je msn 7.0 of 7.5 weer op xp aan de praat krijgt volg de stappen van 1 tot 11 en er kan dan niks fout gaan
noodzakelijk is dat je msn live er niet op hebt staan is dat wel het geval? verwijder dan msn live en instaleer msn 7.0 of 7.5 weer op je computer als je het wil teminste
volg de stappen hieronder succes
stap 1 je gaat naar deze computer en opent em
stap 2 je gaat naar de c schijf en opent em
stap 3 je gaat naar de map progam files en openy em
stap 4 je zoekt de map MSN Messenger en opent em
stap 5 dan klik je met de rechtermuisknop op msn logo
stap 6 ga naar eigenschappen naar onder en dan klik je er met de linker muiskop op
stap 7 dan zie je een schermpje staan ga naar compatilibiteid en klik erop met de linker muisknop
stap 8 dan klik je op het vinkje met de tekst dit progama in deze compatilibiteitsmodus uivoeren
stap 9 dan ga je op de balk eronder staan en zet em op windows 2000 uitvoeren
stap 10 dan klik je op toepassen waarscheilijk zal msn zig efen bij werken en als die klaar is klik je op ok
stap 11 msn starten en klaar weer genieten van msn 7.0 of 7.5
suc6
Het Google Adwords team is gewoon een stelletje ordinaire dieven. Ik heb mijn account een jaar geleden opgeheven en om een refund van het tegoed gevraagd. Volgens de Adwords overeenkomst heb je daar namelijk recht op. Ik heb ze er nu in een jaar tijd circa 20 keer om gevraagd maar iedere keer komen ze met nieuwe ondeskundige en leugenachtige antwoorden. Waar het op neer komt is: ze betalen je gewoon je geld niet terug. Ondanks dat ze dat wel beloven in de overeenkomst. Gewoon ordinaire dieven dus, het Nederlandse Google Adwords team!