088 - 120 34 00

MSN ADEXCELLENCE EXAMEN BEHAALD

Vandaag heb ik het MSN/Live Examen (Microsoft AdExcellence Exam) behaald met een score van 94,7 %. Omdat we al een tijdje voor KLM UK een campagne in MSN hebben lopen, was dit een logische stap.

Het MSN examen is redelijk vergelijkbaar met het Google Adwords Professional Examen. De kennis die je voor beide examens moet hebben is voor een deel hetzelfde, maar uiteraard worden er ook vragen gesteld over het systeem zelf, bijvoorbeeld waar je bepaalde resultaten in het systeem kunt vinden of waar je aanpassingen kunt doen. Het is dus wel noodzakelijk om al wat kennis van en ervaring in het betreffende zoeksysteem te hebben, voordat je het examen gaat doen.

Bij het MSN examen zijn de eisen wat strenger: je moet 100 vragen binnen 60 minuten beantwoorden, en 80 % van de vragen goed beantwoorden. Bij het Google Adwords Examen moet je 100 vragen binnen 90 minuten beantwoorden, en 75 % van de vragen correct beantwoorden. Je moet bij MSN dus in een korter tijdsbestek meer vragen goed beantwoorden.

De tijdsduur van het examen bij MSN is dus erg krap. Bij Google Adwords heb je eventueel tijd om nog wat op te zoeken, maar daar is bij MSN nauwelijks of geen tijd voor. Je moet dus al echt voldoende kennis en ervaring met het systeem hebben om de test te halen. In principe vind ik dat een pré van MSN, omdat het MSN systeem dus beter meet of je wel echt voldoende kennis hebt en de testresultaten zo een betere afspiegeling zijn van je kennis van het systeem. In de praktijk is het namelijk ook niet handig of logisch om telkens alles op te moeten zoeken.

Verder is het grootste verschil tussen MSN en Google Adwords dat er in MSN veel vragen in het examen voorkomen waarom bepaalde advertenties al dan niet afgekeurd worden. Bij het Google Adwords examen wordt juist weer een veel bredere range van vragen gebruikt; van opbouw en optimalisatie van de account tot Google Analytics en video ads. Bij MSN is het examen voornamelijk gericht op de opzet en optimalisatie van de account.

En ook keyword insertion werkt wat anders in MSN dan in Google. Dat vond ik dan ook één van de lastigere onderdelen in het examen van MSN. In MSN heb je namelijk ‘keyword insertion’ en ‘parameter insertion’. ‘Keyword insertion’ is vergelijkbaar met het keyword insertion bij Google Adwords – als iemand een bepaalde search query invult in de zoekmachine, dan wordt deze search query ingevuld op de betreffende plek in de advertentie. Echter, bij MSN is ook nog Parameter Insertion mogelijk. In dat geval wordt een bepaalde categorie of aanbieding ingevuld in de advertentie bij een search query over een bepaald onderwerp. Er wordt bijv. in de ad ingevuld dat je 15 % korting krijgt op elektrisch speelgoed (als men op elektrisch speelgoed zoekt) en er wordt bijv 10 % korting op houten speelgoed ingevuld in de ad (als men op houten speelgoed zoekt).

Tenslotte komen in MSN ook vragen terug over het targetten op bepaalde doelgroepen aan de hand van leeftijd en geslacht; iets wat in Google Adwords nog niet mogelijk is en waar je vanuit Adwords dus nog geen kennis en ervaring mee hebt. Ook dat is dus iets waar je extra op moet letten bij het voorbereiden van het MSN examen.

Kortom, ondanks wat kleinere verschillen zijn de examens redelijk vergelijkbaar qua moeilijkheidsgraad, al moet je zeker wel al kennis van en ervaring met het betreffende systeem hebben voordat je het examen daarvan gaat afleggen.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners