088 - 120 34 00

Meer AdWords data beschikbaar in Google Analytics

Google heeft sinds kort extra data uit AdWords beschikbaar gemaakt voor Google Analytics. Het is nu mogelijk om in het AdWords gedeelte van het programma te filteren en vergelijken op tien nieuwe punten. Deze filters bieden eigenlijk geen nieuwe data ten opzichte van de bestaande rapporten in AdWords, echter is het in Google Analytics een stuk gemakkelijker gemaakt en de mogelijkheid tot het maken van combinaties maakt het zeer interessant.

Nieuwe filters Google Analytics

Je vindt de nieuwe functies wanneer je naar “zoekwoorden” in het AdWords gedeelte in Google Analytics gaat. Klik vervolgens op het pull down menu (staat standaard: “geen”) voor de nieuwe filter functies voor AdWords. Ik zal hieronder kort beschrijven wat de functies inhouden en wat je er mee zou kunnen doen.

Inhoud van de advertentie
Deze functie biedt de mogelijkheid om resultaten te filteren op bepaalde woorden uit je advertentieteksten. Wat je bijvoorbeeld kunt doen met deze functie is eenvoudig twee lijsten uitdraaien met resultaten voor advertenties met de tekst: “Koop nu” of “Online bestellen”. Hiermee kun je vervolgens bekijken welke call-to-action beter werkt voor jouw campagne.

Advertentiedistributienetwerk
Bekijk deze filter wanneer je de verschillen in prestaties van een advertentiegroep wilt weten op Google zoeken, Zoekpartners of het inhoudsnetwerk. Bijvoorbeeld hoe presteert mijn “Koffiebonen” campagne in Google ten opzichte van dezelfde campagne op het Zoeknetwerk van Google?

Overeenkomsttype
Een uitdraai van zoekwoorden die zijn vertoond op breed, exact of woordgroep.

Overeenkomstige zoekopdracht
Je vindt in deze filter de exacte zoektermen waarop bezoekers uiteindelijk via AdWords op je site zijn gekomen. Eigenlijk hetzelfde als een Search Query Report in AdWords, alleen nu met de voordelen van filteren en vergelijken van Google Analytics.

Plaatsingsdomein
Welke websites in het inhoudsnetwerk leverden de beste bezoekers? Welke pagina’s zorgden voor de hoogste opbrengst? De antwoorden op deze vragen zijn te vinden via het tabje plaatsingsdomein.

URL van plaatsing
Eigenlijk kun je hiermee hetzelfde als plaatsingsdomein, maar in dit overzicht vind je exacte url’s in plaats van slechts het domein.

Advertentietype
Deze functie is ideaal wanneer je meerdere type advertenties in een account draait. Zo kun je onder andere verschillen zien in tekstadvertenties of beeldadvertenties.

Targetingtype
Wanneer je remarketing inzet maak je gebruik van een gebruikerslijst waarin een bepaalde doelgroep wordt opgenomen. Wat je kunt zien in de functie Targetingtype is een onderscheid tussen bezoekers die zijn binnengekomen naar aanleiding van een zoekwoord of uit bijvoorbeeld een remarketingcampagne.

Zichtbare URL
Zoals de naam al doet vermoeden geeft deze filter de zichtbare URL weer. Dit is de URL die te zien is in de advertentietekst op Google. Ook hier kun je kijken hoe een bepaalde URL beter werkt dan een andere. Zo kan ik bijvoorbeeld testen of de zichtbare url mijnsite.nl/koffiebonen beter werkt dan mijnsite.nl/bonen-kopen.

Bestemmings-URL
Dit overzicht geeft de prestaties van de bestemmingspagina’s weer. Deze functie kan bijvoorbeeld van pas komen wanneer een bepaalde advertentiegroep niet goed converteert. Kijk dan eens kritisch naar de prestaties van een specifieke landingspagina. Is deze misschien vaker slecht voor het conversiepercentage?

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners