088 - 120 34 00

LinkedIn Adverteren: hoe en waarom?

LinkedIn advertenties

Advertenties in LinkedIn hebben een afbeelding van 50 bij 50 pixels, maximaal 25 karakters in de headline en maximaal 75 karakters als tekst. De advertentie verwijst naar een LinkedIn pagina of kan verwijzen naar een pagina van een externe website.
Een LinkedIn campagne kan meerdere advertenties bevatten welke rouleren.

Advertenties kunnen weergegeven worden op twee posities. Bovenaan de pagina, wat enkel een tekstregel is (de toegevoegde afbeelding zal dan niet worden weergegeven) of aan de rechterkant. Rechts staan meestal drie advertenties onder elkaar met afbeeldingen.

LinkedIn targeting

In Nederland heeft bijna iedereen wel besef van het bestaan van LinkedIn. Niet raar, want er is geen land ter wereld waar de penetratiegraad (aantal gebruikers in verhouding met het aantal inwoners) zo hoog is als in Nederland.

Linkedin is een sociaal platform, maar zeker niet te verwarren met social media als Facebook, Twitter en Google+. Daar waar deze vooral een informele insteek hebben is LinkedIn voor professioneel gebruik. Iets wat zorgt voor een andere doelgroep en een andere advertentiewijze.
De targeting opties in LinkedIn zorgen voor het specifiek kunnen richten op je doelgroep. Het is dan ook aan te raden om heel gericht campagnes aan te maken waar de advertenties nauw aansluiten bij de doelgroep en het doel van de campagne.

 

De targeting opties in LinkedIn zijn momenteel:

  • Geografisch (op land of regio)
  • Bedrijf
  • Functiebeschrijving
  • Groep
  • Geslacht
  • Leeftijd

Daarmee is al een groot verschil zichtbaar tussen bijvoorbeeld Facebook adverteren en linkedIn. Waar bij Facebook naast geografische en demografische targeting vooral gericht kan worden op interesses en opleiding ligt bij LinkedIn de focus veel meer op het professionele gebied.

Sinds dit jaar is daar Company (bedrijf) toegevoegd. Dat maakt het mogelijk enkel advertenties te tonen aan LinkedIn bezoekers die werkzaam zijn bij een specifiek bedrijf. Een erg interessante optie voor verkopers die zich onder de aandacht willen brengen bij inkopers van een specifiek bedrijf en recruiters.  Naast bedrijf kan je namelijk specifieke functietitels aangeven of kiezen voor een bepaalde ‘laag’ in de onderneming.

Naast zeer specifieke targeting op wat voor een persoon iemand is en waar hij/zij werkt is het ook mogelijk om op groepsniveau te targeten.  Dat zorgt voor zichtbaarheid onder de interesses van een doelgroep. Op deze manier is het bijvoorbeeld mogelijk om directeuren te targeten die interesse hebben in online marketing, om zo je diensten onder de aandacht te brengen. Uiteraard is het ook mogelijk op leeftijd te selecteren wat vooral interessant kan zijn voor de mate van senioriteit van de doelgroep of jaren werkervaring.

Van alle bovenstaande mogelijke LinkedIn targeting opties is enkel de geografische targeting verplicht. Overige opties zijn een mogelijkheid, maar geen verplichting.

LinkedIn in Nederland

Zoals gezegd heeft Nederland de hoogste penetratiegraad wat betreft het aantal LinkedIn gebruikers. Van de ongeveer 120 miljoen gebruikers wereldwijd zijn er 29 miljoen woonachtig in Europa en bijna 3 miljoen daarvan in Nederland. Binnen Nederland kunnen er nog gebieden getarget worden. Dat zijn momenteel nog 13 regio’s rondom grote steden. Specifiek een plaats targeten is niet mogelijk.

LinkedIn staat vier leeftijdsgroepen toe voor targeting.

LeeftijdAantal Nederlandse gebruikers
18-24221.899
25-34407.661
35-54566.210
55+98.584

Samen maakt dat bijna 1,3 miljoen mensen. Daar ontbreken dus 1,7 miljoen mensen. Leeftijd kan ingevuld worden bij Personal Information, maar toch vullen meer dan de helft deze gegevens niet in. Daar schuilt meteen een gevaar in bij de targeting van de doelgroep. Een leeftijd selecteren zorgt dus niet enkel voor het specifieker kunnen selecteren van je doelgroep, maar ook voor een halvering daarvan.
Ondanks regionale targeting moeten de LinkedIn advertenties in het Engels zijn. Andere talen worden niet geaccepteerd.

LinkedIn op desktop en mobiel

LinkedIn is zakelijke social media. Dat komt sterk terug in de tijden dat LinkedIn gebruikt wordt. Tussen 8:00 en 15:00 uur is het gebruik het hoogst via computers. Van 15:00 tot 21:00 uur loopt het gebruik sterk af tot bijna geen gebruik in de avond en nacht.
In die tijden worden ook de meeste (publieke) profielen bekeken.

Een grote verschuiving zien we bij het mobiele bezoek aan LinkedIn. Dat is gedurende de dag vrij constant, maar piekt tussen 17:00 en 20:00 uur. Het zoekvolume via mobiel vindt dus plaats op heel andere tijden.

Kosten LinkedIn adverteren

Adverteren in LinkedIn is duur. Zeker in vergelijking met de doorsnee CPC in Google Search. Daar mag het echter niet mee vergeleken worden. Vergelijken met Facebook is reëeler, maar zelfs dan komt LinkedIn negatief naar voren. Facebook is in de regel namelijk twee keer goedkoper.

Biedwijze
Biedingen kunnen gedaan worden op CPC (betalen per klik) of CPM (betalen per weergave). Voor beide zal LinkedIn een suggestie doen voor het bod. In veel gevallen zal dat boven de $2 zijn, terwijl het bedrag stijgt. Hetzelfde werken CPM biedingen in LinkedIn. Of een CPM bod goedkoper is hangt af van de CTR van de campagne. Zoals de campagne het beste ingezet kan worden is een CPC bod nagenoeg altijd aan te raden.

Budgetten
Het minimale dagbudget in LinkedIn bedraagt $10. Dat kan vrij fors zijn voor beginnende adverteerders en is zeker fors wanneer er, in verband met specifieke targeting, meerdere campagnes opgezet zijn. Kosten kunnen snel oplopen. Dat is iets om nauwlettend in de gaten te houden en eventueel de campagne af en toe (handmatig) te stoppen. Zeker bij een krap maandbudget strekt dat tot aanbeveling!

Best practices

Adverteren in Social Media is anders dan adverteren in zoekmachines. Dat kan niet genoeg benadrukt worden. In LinkedIn zullen maar weinig mensen zoeken naar specifieke diensten of goederen. Advertenties zijn dan, ondanks targeting, vaak niet relevant voor de bezoeker. Omdat die wel tot je doelgroep behoort kan het zeker geen kwaad dat die persoon de advertentie ziet. Verwacht echter niet dat iedereen op de advertentie zal klikken. Daar zit meteen het punt bij LinkedIn in. Het is goed voor de zichtbaarheid, maar de CTR is enorm laag. Een campagne met een CTR van 0,2% doet het al vrij goed. De CTR’s zijn overigens vergelijkbaar met die van Facebook.

De belangrijkste best practise voor LinkedIn is om het op de juiste manier in te zetten. Wil je extra sales genereren. Gebruik linkedIn niet! De CPA zal veel te hoog zijn om het goed te laten renderen. LinkedIn kan het best gebruikt worden voor branding. Bekendheid onder de doelgroep dus. Gebruik je LinkedIn advertenties dus om je bekend te maken onder de doelgroep.

Advertenties

  • Laat je afbeelding opvallen (contrasterende kleuren t.o.v. LinkedIn layout)
  • Gebruik geen call-to-action (voorkom dat mensen klikken)

Targeting

  • Specificeer je doelgroep, maar overdrijf niet gezien je mogelijk een groep uitsluit.

Conclusie

LinkedIn is dus een interessant kanaal voor branding doeleinden en de insteek moet dan ook zichtbaarheid zijn. Wie zich richt op bezoekers of extra sales zal bedrogen uitkomen. Richt je advertenties in op branding en gebruik geen (of een negatieve) call-to-action.

LinkedIn adverteren uitbesteden voor een beter resultaat? Vraag vrijblijvend advies.

onze partners