088 - 120 34 00

Hoe breed is “broad match”?

Zoals veel van jullie (die regelmatig met Google Adwords te maken hebben) weten, werkt Google binnen adwords accounts al sinds jaar en dag met “broad matching”. Meer en meer vragen wij ons af hoe breed dit nu werkelijk is, en of dit nog wel in dienst is van het relevantieprincipe wat Google zo hoog in het vaandel heeft.

Wanneer je binnen je Adwords account voor “broad matching” kiest, behoudt Google zich het recht voor jouw advertenties ook te vertonen bij varaties op de door jouw gebruikte keywords. Dit kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je niet alleen op “tweede hands auto” gevonden wordt, maar bijvoorbeeld ook op “occasion” en “tweede hands auto’s”.

Wanneer dit goed werkt kan dit een enorme hulp zijn, aangezien zoekers talloze vaak onwaarschijnlijke zoekopdrachten gebruiken die niet allemaal met “exact match” zijn af te vangen. Wij krijgen hier echter steeds meer vraagtekens bij en hebben het idee dat “broad matching” steeds broader wordt; te broad!

De eerste problemen ontstonden toen we in een account binnen de travel branche merkten dat, onze advertenties niet alleen op keywords rond de door ons ingegeven bestemming “sydney” werden vertoond, maar ook gevonden werden op de zoekopdracht “vlucht melbourne”. Dat klinkt in eerste instantie misschien logisch, aangezien beiden grote Australische steden zijn. Ware het niet dat er hemelsbreed 881 km tussen die plaatsen ligt.

Later hebben wij met steeds grotere afwijkingen binnen broad matching te maken gekregen. Zo werd een van onze ads over vluchten naar Amsterdam in de UK vertoond bij de zoekopdrachten naar vliegtickets Barcelona. Hier week niet alleen de plaatsnaam af, maar het hele land en ook het keyword waarmee wij de bestemming hadden gecombineerd.

Google heeft ons voorzien van meerdere tips die in alle gevallen slechts een gedeeltelijke oplossing boden voor een probleem wat er helemaal niet hoeft te zijn. Volgens mij wijkt Google hier heel duidelijk af van hun eigen principes door de “broad matching” als maar breder te maken.

Uiteindelijk is in de meeste gevallen de beste oplossing om geen gebruik meer te maken van “broad matching”, en te kiezen voor “phrase match”. Zorg er dan wel voor dat je de lijst met keywords sterk uitbreid, zodat je niet opeens een groot deel van je traffic verliest. Een mooie bijkomstigheid is dat je “quality score” waarschijnlijk behoorlijk zal toenemen.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners