088 - 120 34 00

Google’s AdWords update vergroot belang van goede landingpages

Google heeft haar AdWords en AdSense adverteerders vlak voor de feestdagen flink wakker geschud met een belangrijke update. Net als in december 2005, toen landingpages voor het eerst in de Amerikaanse AdWords werden meegewogen, heeft Google dit jaar weer de tijd van kerstaankopen uitgekozen om het belang van landingpages sterk te vergroten in haar AdWords en AdSense resultaten.

In Nederland zal de update ook impact hebben. Hier tellen landingpages pas sinds voorjaar 2006 mee in AdWords. De mate waarin landingpages mee zouden tellen was toen nog niet duidelijk. De recente update geeft aan dat dit nu één van de doorslaggevende factoren wordt binnen AdWords en AdSense.

De huidige updates bestaat uit twee componenten en volgt op een eerdere update in juli. Enerzijds speelt de kwaliteit van landingpages vanaf nu ook een rol bij het bepalen van Google’s AdSense resultaten. Anderzijds heeft Google haar algoritme aangepast om de kwaliteit van landingpages uitvoeriger in kaart te brengen en deze resultaten een prominente rol te geven in AdWords.

Sommige Amerikaanse adverteerders worden nu zo hard getroffen dat zij spontaan analyses van hun gestegen clickprijzen aanbieden op het net. Een enkeling suggereerde dat er helemaal geen quality score voor Adwords is, maar dat dit een facade is waarachter Google haar prijsverhogingen verbergt. Zelfs een bekende Google engineer als Matt Cutts mengde zich in de laatste discussie om toch vooral aan te geven dat de quality score wel degelijk bestaat.

Updates doet Google vaker, maar de commotie is begrijpelijk gezien de impact. Op korte termijn krijgt de kwaliteit van landingpages voor AdWords en AdSense een doorslaggevend belang, waardoor clickprijzen kunnen stijgen. Deugt de aangeboden informatie op landingpages niet, dan betaalt de adverteerder daar letterlijk een hoge prijs voor. Dit betekent dus voor Nederlandse adverteerders dat zij hun keywords en landingpages op korte termijn scherp onder de loep moeten nemen.

Op langere termijn is de impact wellicht nog groter. Google stelt nu steeds scherpere eisen aan de informatie op landingpages, waardoor zoekmachine optimalisatie en advertising steeds meer naar elkaar toe groeien. Voor marketeers die zoekmachine marketing willen inzetten wordt het nog belangrijker om bij de bouw of (re)design van een website rekening te houden met de toegankelijkheid en kwaliteit van de informatie. Houd je hier vooraf geen rekening mee, dan betaal je achteraf een hoge (click)prijs. Zoals de Amerikanen in het voorbeeld hierboven nu al doen.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners