Collega blogger Wiep schreef afgelopen week over Google’s AdWords dat deze nu gesponsorde zoekresultaten nu personaliseert en aanpast aan het zoekgedrag van de bezoeker. Het werkt zelfs wanneer cookies gewist worden en de bezoeker niet ingelogd is in Google. Voorwaarde is wel dat de bezoeker binnen hetzelfde venster van de browser zoekt, wat kennelijk betekent dat het met sessie variabelen te maken heeft.
De volgende zoekacties om te testen lijken de personalisatie inderdaad te bevestigen:
- eerste zoekactie op ‘uitverkoop‘
- tweede zoekactie op ‘printer’
- derde zoekactie op ‘uitverkoop’
De derde zoekactie levert inderdaad andere advertenties op. Er worden meer sites die printers verkopen getoond in de gesponsorde zoekresultaten. De organische zoekresultaten blijven hetzelfde.
Het viel me echter op dat het niet werkt als alleen op gesponsorde zoekresultaten wordt gezocht, bijvoorbeeld op ‘uitverkoop‘. Kennelijk werkt het vooralsnog alleen in combinatie met het zoeken naar organische resultaten.
Mag ik er een vierde zoekopdracht aan toevoegen om op de kosten van uw AdWords, SEA te besparen ?
vierde zoekactie op ‘uitverkoop printer’
Ton van Houten