088 - 120 34 00

Geduld sleutel bij nieuwe campagne

Bij het starten met een nieuwe campagne is er vaak de wens zo snel mogelijk te optimaliseren. Wanneer een heel account nieuw opgezet wordt is dit zo mogelijk nog sterker. Toch moet gewaakt worden voor het te snel optimaliseren, want daarmee kan de campagne kapotgemaakt worden.

Een goede nieuwe campagne bevat uiteraard de relevantie advertentiegroepen, verschillende advertenties per groep en de juiste zoekwoorden. Daarnaast is het belangrijk om bij een CPA (Kosten per Actie) te hanteren wanneer het geen branding campagne betreft. Zeker voor webwinkels is CPA leidend, maar ook doelpagina’s, ingevulde formulieren of downloads kunnen een waarde krijgen.

In eerste instantie gebeurd het vaak dat de CPA niet behaald wordt. Hiervoor is optimalisatie nodig. Daarbij kan gekeken worden naar de CPC, gemiddelde positie, prestaties van de advertenties, en vele andere zaken. Belangrijk is echter dat niet te vroeg begonnen wordt met optimaliseren!

De grootste fout bij te vroeg optimaliseren is het pauzeren of verwijderen van een zoekwoord dat niet onmiddellijk lijkt te presteren. Hiermee wordt het account meteen de nek omgedraaid. Belangrijk is om een woord pas te pauzeren als het vele malen meer kost dan de doel CPA. Onbekend is in het begin namelijk of de advertentiepositie bij het zoekwoord effect heeft op de prestaties. Tevens is onbekend of het misschien een trend kan zijn door het weer, dag of zelfs dagdeel en bij broad of phrase match of de advertentie wel relevant is.

Wat wel in een vroeg stadium gedaan kan worden is het toevoegen van negatives. Hiermee kan voorkomen worden dat een advertentie bij een niet relevantie zoekopdracht getoond wordt.

UPC advertentie in Google AdWordsBroad adverteren op: “tv aansluiting” met een relevante advertentie en landingspagina is natuurlijk prima, maar wanneer iemand zoekt op “opzeggen tv aansluiting” wil je daar eigenlijk geen advertentie tonen voor het afsluiten. Het woord “opzeggen” moet dus als negative aan die campagne toegevoegd worden om dergelijke vertoningen, klikt en daarmee kosten te voorkomen. Een goed (of eigenlijk slecht) voorbeeld daarvan is UPC:

TV aansluiting

Niet gevonden wil je met de UPC Kabel Televisie advertentie bij onderstaande zoekopdracht:

Opzeggen TV aansluiting

Zeker niet bij deze zoekopdracht.

Opzeggen TV aansluiting UPC

Toch gebeurd dat wel. Van de laatste twee zoekopdrachten durf ik te zeggen dat ze weinig conversies zullen opleveren, terwijl de kliks en impressies wellicht aan het “tv aansluiting”  zoekwoord worden toegekend. Een Search Query report kan al snel inzicht bieden in dergelijke ongewenste situaties. Belangrijker, een Search Query report kan vele inzichten bieden in nieuw toe te voegen woorden en/of adgroups.

Wat dan wel te doen? Zorgen voor een goede basis, toevoegen van negatives en vooral geduld opbrengen tot er voldoende data is om daadwerkelijk te optimaliseren. Dat zal lastig zijn, maar voldoende data is nu eenmaal nodig om de juiste optimalisatieslagen te kunnen maken.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners