088 - 120 34 00

Online corporate branding deel 4: From liking the brand to loving the brand!

Gisteren heb ik de seminar Vrouw & Internet mogen bijwonen waar ik van de Amerikaanse Lisa Johnson aardig wat dingen heb opgestoken omtrent het ontwikkelen van een strategie voor het verhogen van brand affiniteit – from liking your brand to loving your brand – die ook zeker op mannen toepasbaar zijn! De volgende 3 benaderingen waren voor mij het meest opvallend:

Social networking is hot!
Lid zijn van één maar vaak meerdere communities is alledaags. Niet voor niets telt Hyves meer dan 3 miljoen Nederlandse leden, zijn 700.000 Nederlandse professionals LinkedIn en bloggen we ons suf. Met één click faciliteren communities mond-tot-mond van een voorheen ongekende snelheid. De techniek “whisper-to-shout” door bijvoorbeeld community leden te informeren van een geheime-after hour sale is zeer effectief. De community leden voelen zich brand “insiders” en met één click faciliteren zij de “shout”. Denk aan de hype (shout) van een aantal maanden geleden omheen het Dove Evolution fimpje.

We zijn druk! Het feit dat je op Internet verzuipt in de relevante en niet relevante informatie is nou niet bepaald tijdbesparend. Tijd voor een “twinsumer”! Communities zoals Volgensmama.nl brengen moeders samen met een vergelijkbare lifestyle en kinderen van dezelfde leeftijd etc. Het kan behoorlijk tijdbesparend zijn als “jouw twinsumer mama”, of te wel je human editor, zegt dat luiers X zeer geschikt voor kindjes die net beginnen te lopen. Ook digital editing, “Je hebt net dit boek gekocht, wellicht is dit boek ook wat voor jou?”, creëert extra brand affiniteit omdat de consument geholpen wordt met het “sifting through de clutter”.

Het “that’s me” effect! We willen kunnen identificeren met een merk MAAR we willen ons absoluut niet “moeten” identificeren met een beige acteur in een commercial. Zet de consument in de schijnwerper! Transavia vergrote de mooiste ontvangen vakantiefoto en plaatste dat op een vliegtuig en KLM’s actie om passagiers persoonlijk bagage labels te laten ontwerpen was een groot succes. Een Amerikaans frisdrank concern verwerkte foto’s van consumenten in het logo en stuurde tegen een premium een kratje gepersonaliseerde frisdankflesjes naar de consument. Maak je brand persoonlijk.

Dus… interact met de consument, breng je merk tot leven!

Binnenkort meer over het verschil tussen boys en girls op het Internet naar aanleiding van deze seminar.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners