088 - 120 34 00

Duizend relevante advertenties in Google AdWords binnen 5 minuten.

Soms sta je als Software Developer voor een uitdaging.  172.101 merken/modellen toe voegen aan Google AdWords zonder dat het veel tijd kost. En ook nog automatisch pauzeren als er geen aanbod is. Je snapt waarschijnlijk wel, dat als je dit handmatig zou moeten doen, je wel even bezig bent. Laat staan dat je elke dag moet gaan controleren of er nog aanbod is.

Moeten er echt 172.101 advertenties worden toegevoegd? Kunnen we niet met minder af? Waarom is hiervoor gekozen?  Hiervoor zijn een aantal redenen:

  • Hoe specifieker de advertentie, hoe relevanter voor de bezoeker,
  • De landingspagina bevat meteen het merk of model waar de klant naar zoekt,
  • Als geen aanbod is hoef je niet te adverteren op dit specifieke merk.

Oké, we komen er niet onderuit, er moeten 172.101 advertentie worden opzet in Google AdWords. Maar hoe gaan we dit doen?

Uitdaging 1: Hoe zet je 172.101 advertenties in AdWords?

Als programmeur denk ik in oplossingen en niet in problemen. Alle advertenties hebben nagenoeg dezelfde tekst, ik zie een patroon. Gelukkig beschikt Google AdWords over een goed gedocumenteerde API (Application Programming Interface). Dit wil zeggen dat je een programma of script kunt schrijven, dat door deze API, informatie uitwisselt met Google AdWords.

Stap 1: de input
In dit geval waren dat 4 verschillende Excel bestanden. Drie bestanden met de tweedehands merken van A tot Z en een bestand met alle merken die direct uit voorraad leverbaar zijn. Gelukkig zijn Excel bestanden makkelijk om te zetten naar bestanden die leesbaar zijn door code en scripts.

Stap 2: genereren van advertenties
Voordat de merken in AdWords kunnen worden gezet, moeten er eerst advertenties van gegenereerd worden. Google AdWords advertenties moeten aan een aantal richtlijnen voldoen:

  • Ze moeten één titel,
  • twee regels tekst,
  • een display url,
  • en één link naar een landingspagina hebben.

Het genereren van advertenties doen we door een standaard tekst op te maken voor alle advertenties en hierin de merknamen te vervangen. Bijvoorbeeld:

Knipsel

Daarnaast mag elke advertentieregel, maar een beperkt aantal tekens bevatten. Het kan voorkomen dat door het toevoegen van merknamen het aantal tekens overschreden wordt. Om dit probleem op te lossen, moet het mogelijk zijn voor elk onderdeel een alternatief in te vullen.

Stap 3: het schrijven van een applicatie en het importeren van de advertenties
Ik heb hiervoor een Web Applicatie geschreven in PHP.  Hier ging het meeste werk in zitten, vooral om het schaalbaar te houden, zodat het programma straks ook voor andere klanten gebruikt kan worden.

Uitdaging 2: Hoe zorg je dat advertenties alleen actief zijn als er aanbod is?

Hoe bepaal je of er aanbod is voor een advertentie? Het meest praktische is om gewoon op de website kijken. Hiervoor kijk je naar bijvoorbeeld:

  • voorraadindicatie,
  • aantal zoekresultaten op de pagina,
  • of de pagina nog bestaat.

Als deze informatie beschikbaar is kunnen we beginnen met stap 1.

Stap 1: aanbod controleren
Met de Google AdWords API kun je behalve advertenties aanmaken, ook de bestaande advertenties opvragen. Als we door alle opgehaalde advertenties heen lopen, en van de advertentie de bestemmingspagina nemen, dan kunnen we de achterliggende pagina ophalen.  Als deze pagina is opgehaald kunnen we hier ingewikkelde reguliere expressies op loslaten om te achterhalen of er nog aanbod over is.

Stap 2: activeren of pauzeren
Als de advertentie actief staat en er geen aanbod is, wordt de advertentie doormiddel van de API op inactief gezet. Als de advertentie al inactief is en er is wel aanbod gevonden, wordt op de zelfde manier de advertentie op actief gezet.

Stap 3: controleren
Om te voorkomen dat door bijvoorbeeld een serverstoring  ineens geen enkele pagina meer bereikbaar is, en daardoor alle advertenties op inactief gezet worden, wordt ter controle een e-mail gestuurd naar onze consultants met daarin wat er is aangepast. Bijvoorbeeld welke advertenties er actief of inactief geworden zijn.

Conclusie: is het mogelijk 172.101 advertenties toe te voegen, en elke dag het aanbod te controleren?

Ja, het is heel goed mogelijk om in korte tijd veel advertenties aan te maken en te controleren op beschikbaarheid! Hiervoor hoeft geen duur bid management programma te worden aangeschaft. Ook hoeft er geen fulltime medewerker te worden aangenomen of hoeft een online marketingbureau hier uren mee bezig te zijn. Het aanmaken en controleren van advertenties is prima te automatiseren.

Benieuwd of dit ook voor jouw website tot de mogelijkheden behoort? Neem vrijblijvend contact op met mij, een van mijn collega’s of reageer op dit artikel.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners