088 - 120 34 00

CTR Content Netwerk Daalt, Relevantie Stijgt

Vorige week meldde Techcrunch dat de ‘click through rate’ van advertenties in het Google content netwerk zijn gedaald. Dit bleek uit een rapport van ComScore.

In eerste instantie leidde het rapport van ComScore tot paniek bij beleggers en het aandeel Google nam een duikvlucht. Er werd zelfs getwijfeld aan de toekomst van Google. Allemaal wat voorbarig en daarom kwamen de onderzoekers van ComScore met een nuancering van hun onderzoek.

ComScore CEO Magid Abraham, samen met James Lamberti, SVP of Search and Media:

“While we do not claim that these concerns are unwarranted, we believe a careful analysis of our search data does not lend them direct support. More specifically, the evidence suggests that the softness in Google’s paid click metrics is primarily a result of Google’s own quality initiatives that result in a reduction in the number of paid listings and, therefore, the opportunity for paid clicks to occur.”

Lees meer

John Paczkowski van Digital Daily vraagt zich af of de heren een telefoontje van Google hebben gekregen. Het is echter waarschijnlijker dat ze in de blog archieven zijn gaan graven. Google maakte namelijk afgelopen november al bekend dat ze de manier waarop kliks worden geregistreerd in het content netwerk zouden gaan aanpassen om de kwaliteit van kliks te verbeteren.

Waar voorheen kliks werden geregistreerd als iemand klikte binnen het gebied van de Google advertentie, besloot Google in November alleen de tekst in de advertenties klikbaar te maken. Zie hieronder een voorbeeld:

Google ads

Bron: Google Blogoscoped

Ondanks het feit dat de CTR van het content netwerk verder gedaald is, is dit dus een positieve ontwikkeling. Er zullen minder mensen per ongeluk klikken waardoor de kosten lager komen te liggen en het bezoek relevanter wordt.

Het laatste nieuws is dat ComScore er volledig naast zat. Volgens onderzoek van Searchignite, uitgevoerd bij hun klanten die gezamelijk 800 miljoen impressies en 53 miljoen kliks registreren, zijn de inkomsten van betaalde kliks juist met 47% gestegen. Zij maken echter geen onderscheidt tussen kliks in het content en zoeknetwerk, wat voor het verschil zou kunnen zorgen.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners