088 - 120 34 00

Belangrijke ontwikkelingen in Google Ads

Optimaliseer jij je Google Ads advertenties nog steeds op dezelfde manier als vorig jaar? Dan is er een grote kans dat jij veel kansen laat liggen. Google Ads blijft zich namelijk in volle vaart ontwikkelen. Heb je een paar maanden niks met Google Ads gedaan, dan valt het pas op hoeveel het platform in korte tijd veranderd is en hoe belangrijk het is om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. In dit artikel geven we je een overzicht van enkele belangrijke veranderingen die het afgelopen jaar zijn doorgevoerd.

Rebranding: Google Adwords werd Google Ads

Google Adwords werd Google Ads

Vorige zomer heeft Google de jarenlang gebruikte brand naam Google Adwords aangepast naar Google Ads. Dit ging samen met een nieuw logo en een nieuwe URL. Google wil het platform graag vereenvoudigen om het ook voor kleinere ondernemers aantrekkelijker te maken om te gaan adverteren via Google Ads.

Nieuwe interface van Google Ads

De nieuwe interface is al een hele tijd beschikbaar in Google Ads. Lange tijd was het nog mogelijk om te werken in de oude interface. Vorige zomer moest iedereen eraan geloven en was het niet meer mogelijk om over te schakelen naar de oude interface. Vooral voor doorgewinterde SEA-specialisten was de overgang van de oude naar de nieuwe interface even wennen. Enkele belangrijke wijzigingen in de nieuwe interface zijn:

Overzichtspagina

Op de overzichtspagina in de nieuwe interface geven widgets visueel inzicht in de prestaties van je account of campagne. Je vindt hier onder andere de meest getoonde advertenties, prestaties per apparaat, netwerk en locatie, veilinginzichten, demografische gegevens, prestaties per dag en tijdstip en resultaten per zoekwoord.

Zoekwoordplanner

De zoekwoordplanner heeft een metamorfose ondergaan. De zoekwoordplanner is vereenvoudigd en de prognoses zijn verbeterd.

Promotie-extensies

In de nieuwe interface promoot je een tijdelijke aanbieding gemakkelijk via een promotie-extensie. Je kunt aangeven om welke gelegenheid het gaat, de korting invoeren en optioneel een promotiecode aan je advertentie toevoegen.

Opmerkingen in Google Ads

Met de komst van de nieuwe interface is het mogelijk om notities toe te voegen in Google Ads. Dit kenden we natuurlijk al vanuit Google Analytics maar vind ik persoonlijk een erg handige toevoeging. Je kunt hierdoor makkelijker toelichting of verduidelijking geven bij bepaalde resultaten.

Maak notities in Google Ads

Sneltoetsen

Google heeft een aantal keyboard shortcuts toegevoegd die je helpen om nog sneller te navigeren tussen pagina’s. Wil jij de sneltoetsen zien? Typ dan ? in je account en de lijst met beschikbare sneltoetsen wordt zichtbaar. Heel handig om nog sneller te navigeren binnen je account.

Google Ads sneltoetsen

Extra kop en beschrijvingsregel voor search advertenties

Een andere aanpassing die doorgevoerd is in Google Ads is de mogelijkheid om een extra kop en beschrijvingsregel toe te voegen aan je advertenties. Dit betekent nog meer ruimte om je boodschap over te brengen in de advertenties. Waar het voorheen vaak moeilijk was om alle informatie in je advertentie kwijt te kunnen, kun je nu met gemak alle belangrijke informatie en USP’s kwijt. Een nadeel is dat de extra kop- en beschrijvingsregels niet altijd worden weergegeven. Plaats je belangrijkste informatie en call-to-action dus niet in de extra kop- en beschrijvingsregel.

Responsieve zoekadvertenties (bèta)

Sinds een aantal maanden is het mogelijk om responsieve zoekadvertenties te maken in Google Ads. Je maakt meerdere koppen en beschrijvingen en vervolgens combineert Google deze zelf en test welke combinaties het beste presteren. Deze functie bevindt zich nog in de bètafase.

Het grote voordeel is dat je tijd bespaart. Google raadt aan om altijd twee uitgebreide tekstadvertenties in dezelfde advertentiegroep als de responsieve zoekadvertentie te plaatsen zolang de functie zich bevindt in de bètafase. Het is zeker een functie om mee te gaan testen en in de gaten te houden. Naar verwachting zal deze functie zich steeds verder verbeteren en belangrijker worden.

Statistieken voor toppositie en absolute toppositie als vervanging voor gemiddelde positie

Waar we voorheen keken naar de gemiddelde positie om optimalisaties door te voeren, zijn er sinds een aantal maanden verschillende nieuwe verbeterde statistieken geïntroduceerd. Het nadeel van de gemiddelde positie statistiek is dat het ook echt alleen informatie geeft over een gemiddelde positie. Positie 1 is hierbij het hoogst en positie 7 het laagst. Als je gemiddelde positie 2 is, hoeft dit nog niet te zeggen dat je ooit op plek 2 hebt gestaan. Daarnaast worden niet alle advertenties bovenaan de pagina weergegeven, waardoor je eigenlijk geen goed beeld van je resultaten krijgt. Het maakt namelijk een groot verschil als je op nummer 1 boven de organische resultaten wordt vertoond of op nummer 1 onder de organische resultaten.

Google heeft daarom een aantal nieuwe statistieken toegevoegd. Deze statistieken geven je meer inzicht in waar en hoe vaak jouw advertentie wordt weergegeven. De volgende statistieken zijn nu beschikbaar in Google Ads en helpen je beter optimalisaties door te voeren:

Vertoningspercentage voor boven de zoekresultaten (Verton. (top) %)
Het percentage van de vertoningen dat boven de organische zoekresultaten wordt vertoond.

Vertoningspercentage voor nummer 1 positie boven zoekresultaten (Verton. (abs. Top)%)
Het percentage vertoningen dat boven de organische zoekresultaten op positie 1 wordt vertoond.

Vertoningspercentage absolute toppositie in het zoeknetwerk (Abs. Top-VP zoeknetwerk)
Aantal nummer 1 vertoningen boven organische zoekresultaten gedeeld door het aantal absolute toppositie vertoningen waarvoor je advertentie geschikt was.

Vertoningspercentage toppositie in zoeknetwerk (VP voor toppositie in zoeknetwerk)
Aantal vertoningen boven organische zoekresultaten gedeeld door het aantal vertoningen boven de organische zoekresultaten waarvoor je advertentie geschikt was.

Verloren vertoningspercentage voor de absolute toppositie in zoeknetwerk (budget)
Het percentage vertoningen dat je advertentie niet op nummer 1 positie boven de organische resultaten is vertoond vanwege te weinig budget.

Verloren vertoningspercentage voor de toppositie in zoeknetwerk (budget)
Het percentage vertoningen dat je advertentie niet boven de organische resultaten is vertoond vanwege te weinig budget.

Verloren vertoningspercentage voor de absolute toppositie (positie)
Het percentage verloren vertoningen voor de nummer 1 positie boven de organische resultaten door een te lage advertentie positie.

Verloren vertoningspercentage voor de toppositie in zoeknetwerk (positie)
Het percentage verloren vertoningen boven de organische resultaten door een te lage advertentie positie.

De verwachting is dat de gemiddelde positie statistiek in de loop van 2019 helemaal verdwijnt. Ga dus aan de slag met het optimaliseren van vertoningspercentages voor de toppositie en absolute toppositie.

Nieuwe Google Ads Editor

Na 13 jaar heeft Google eind maart 2019 ook de Google Adwords Editor helemaal vernieuwd: de Google Ads Editor version 1. De nieuwe editor maakt het mogelijk om cross-accountmanagement toe te passen. Voorheen was het alleen maar mogelijk om aanpassingen te doen voor een enkel account. Nu kun je de Editor makkelijk over verschillende accounts gebruiken vanuit één scherm. Dit is makkelijk als je bijvoorbeeld dezelfde groep zoekwoorden aan verschillende accounts wilt toevoegen. Ook het design en gebruik van de Editor interface is onder handen genomen om gebruikers makkelijker te laten navigeren.

Uitbreiding broad match zoekwoorden

Eind vorig jaar is Google begonnen om exacte zoekwoorden te laten matchen met ‘sterk gelijkende varianten’. Sterk gelijkende varianten houdt in dat een exact zoekwoord niet meer helemaal exact is maar dat varianten met dezelfde betekenis als het zoekwoorden worden opgenomen, oftewel synoniemen.

In de komende weken zal deze functionaliteit ook uitgerold worden voor modifiers voor breed zoeken en zoekwoordgroepen. De impact hiervan geeft Google zelf als volgt weer:

Broad match zoekwoorden matchen op synoniemen

Google zelf zegt dat ze verwacht dat deze wijziging zal zorgen voor 3-4% meer clicks en conversie. Onder SEA specialisten wordt deze wijziging lang niet overal positief ontvangen omdat het ervoor zorgt dat je nog iets meer controle uit handen moet geven en moet vertrouwen op het AI algoritme van Google. Het zorgt ervoor dat je nog scherper op je zoektermenrapport moet zitten, met name voor uitsluitingen waar je niet op gevonden wil worden.

Conclusie: Google Ads blijft vernieuwen

Het Google Ads platform voert continu veranderingen door. Bovenstaande veranderingen zijn slechts het topje van de ijsberg. De concurrentie is groot en naast vele navigatie aanpassingen zijn er ook continu aanpassingen die van invloed zijn op je advertenties. Ook worden er regelmatig nieuwe extensies toegevoegd. Het is belangrijk om de veranderingen in de gaten te houden en je advertenties hierop aan te passen om de concurrentie voor te blijven.

Onetomarket heeft een uitstekende reputatie en jarenlange ervaring van uiterst toegewijde SEA experts. Beheer jij je eigen Google Ads account en ben je benieuwd of jij het meeste uit jouw SEA campagnes haalt? Neem gerust contact met ons op en wij helpen je graag verder.

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants

onze partners