088 - 120 34 00

AdWords Image Extentions: De strijd om topposities kan beginnen!

Recentelijk heeft Google een nieuwe (beta) extensie uitgerold voor advertenties in AdWords, genaamd AdWords Image Extentions. Naast de standaard extensies onder een advertentietekst kunnen nu ook afbeeldingen toegevoegd worden. Een kort overzicht van de huidige advertentie-extensies:

extensie-overzicht

De Image Extentions

De nieuwe extensie maakt het mogelijk om afbeeldingen toe te voegen aan advertentiegroepen. Voor advertenties op de eerste positie worden deze getoond boven de advertentietitel. De Image Extentions zijn, net als alle andere extensies, gratis toe te voegen. Je betaalt alleen voor een daadwerkelijke click, waardoor ze bijzonder interessant kunnen zijn. De keerzijde is dat Google strenge eisen stelt aan de afbeeldingen zoals:

  • Geen tekst overlay in de afbeelding
  • Geen logo’s verwerkt in de afbeelding
  • Geen collages
  • Geen CMYK afbeeldingen
  • Geen slechte kwaliteit afbeeldingen
  • Geen misrepresentatie

Ook worden ze pas vertoond als een keyword “image deserving” is. Om dit te bepalen zal Google zich gaan beroepen op hun Universal Images Proxy en een handmatige evaluatie. Als aan alle voorwaarden is voldaan en de stempel “image deserving” is verkregen, krijgen we de onderstaande advertentie te zien.

Afbeelding Extenties

Voordelen?

Eén van de gevolgen is dat topposities voor veel bedrijven nu nog interessanter worden. Daardoor zal de concurrentie, en daarmee de CPC’s flink kunnen stijgen. Een tweede consequentie is dat het nog belangrijker wordt om goed na te denken over welke extensies getoond moeten worden. Het is belangrijk te bepalen welke extensies het meest waardevol zijn voor de campagne doelstellingen, omdat de beschikbare advertentieruimte beperkt is en bovendien afhankelijk van de concurrentie.

Conclusie

De Image Extentions hebben tot nu toe nog een beperkt effect. Naar mijn verwachting zal dit de komende tijd flink veranderen, waardoor het voor veel adverteerders belangrijk is nu alvast te beginnen met testen.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners