088 - 120 34 00

AdWords accounthistorie

Wat is accounthistorie?

Vanaf het moment dat er advertenties vertoond worden, bouwt je Adwords-account historie op. Deze historie wordt gebruikt als wegingsfactor bij de bepaling van de kwaliteitsscore op meerdere aspecten, zoals die bij keywords, advertenties, campagnes, etc.. Een goede accounthistorie is daarom van groot belang bij het behalen van resultaten en online doelstellingen. De kwaliteit van de accounthistorie wordt onder andere bepaald aan de hand van de volgende aspecten:

  • De relevantie van zoekwoorden en de bijbehorende advertentie teksten
  • De Click Through Rate (CTR) van advertenties en zoekwoorden
  • De kwaliteit van de bijbehorende bestemmingspagina’s
  • De prestaties van het account t.o.v. de concurrentie in de betreffende geografische regio
  • De structuur van het account

Een slechte accounthistorie

Veel beginnende AdWords gebruikers hebben het denkbeeld dat hoe meer hun advertenties vertoont worden, of hoe meer er geklikt wordt, hoe beter de campagnes lopen. Wanneer dit beeld niet veranderd kan de accounthistorie van deze gebruikers doorlopend verslechteren.

Wanneer een gebruiker niet goed inzichtelijk heeft wat de accountgeschiedenis ten goede komt, zal de kwaliteit van het account dus achteruit gaan. Omdat je de geschiedenis altijd behoudt is het tevens lastig om de slechte kwaliteit van de accountgeschiedenis positief te beïnvloeden. Het liefst wil je dan ook van begin af aan een zo goed mogelijke kwaliteitsscore opbouwen.

De nadelen van een slechte accounthistorie zijn groot. De accountgeschiedenis beïnvloed namelijk alle kwaliteitsscores binnen het account. Wanneer de kwaliteitsscores daardoor verslechteren zal dit negatieve invloed hebben op de cost-per-click (CPC), advertentie positie, het aantal vertoningen etc. Kortom, de resultaten zullen achteruitgaan.

De accounthistorie verbeteren.

Ondanks dat een slechte accounthistorie de verbetering van de kwaliteitsscore van het account bemoeilijkt, is dit niet onmogelijk. Omdat de CTR ongeveer 60 procent uitmaakt bij de bepaling van de totale kwaliteitsscore, is dit aspect hierbij het belangrijkst. De CTR van het account kan onder andere verbeterd worden door de volgende acties:

Zoekwoorden

  • Het uitzetten van zoekwoorden met een zeer slechte CTR
  • De matchtype van zoekwoorden met een slechte CTR veranderen, naar striktere matchtypes
  • Relevante zoekwoorden toevoegen
  • Minder relevante zoekwoorden uitzetten

Advertenties

  • De advertentieteksten afstemmen op de zoekwoorden
  • Meerdere advertentieteksten creëren en testen welke een positieve invloed hebben op de CTR
  • Slecht presterende advertenties uitzetten
  • Een relevante zichtbare URL gebruiken
  • Prijzen en aanbiedingen in de advertentieteksten benoemen
  • Call-to-action woorden gebruiken in de advertentieteksten

Structuur

  • Adgroups specifieker indelen door middel van minder, maar specifiekere zoekwoorden bij specifieke advertenties

Zoekwoorden met een slechte CTR dienen natuurlijk niet uitgezet te worden wanneer deze goed converteren. Wanneer zoekwoorden ‘de zichtbaarheid vergroten’ tot doel heeft, dan kan er gebruik gemaakt worden van een click-per-mille (CPM) veilingsysteem. Deze biedingen worden namelijk buiten de CTR invloed op de kwaliteitsscore gehouden.

Tevens moet er in acht genomen worden dat een hoge of lage CTR niet per definitie een goede of slechte CTR betaamt. Bij de invloed van de CTR op de kwaliteitsscore wordt namelijk ook naar de positie van de betreffende advertentie gekeken. Een CTR van 1% op positie acht kan dus goed zijn, terwijl een CTR van 1% op de eerste positie (altijd) slecht is.

Is je account nog te redden?!

Omdat de kwaliteit van je accountgeschiedenis niet inzichtelijk is, is deze vraag lastig te beantwoorden. Onlangs heb ik een account met een buitengewoon slechte accounthistorie geoptimaliseerd op allerlei aspecten, waardoor de CTR verviervoudigd is. Na maanden tijd, was de gemiddelde kwaliteitsscore van de zoekwoorden echter slechts van 5,49 naar 5,63 gestegen.

Bij dit account ben ik dan ook tot de conclusie gekomen dat deze niet meer te redden viel. Met deze reden heb ik het account geannuleerd, een nieuw account geactiveerd, en de inmiddels (na optimalisatie) beter presterende campagnes overgezet.

De accountgeschiedenis is overigens gedeeltelijk gebonden aan de domeinnaam waar je op adverteert. De reden die Google hiervoor geeft, is dat je hierdoor gemakkelijk je accountgeschiedenis en kwaliteitsscore van het nieuwe account weer op kan bouwen. In het geval van een slechte accounthistorie is dit helaas niet positief. Echter kan dit, omdat het maar een klein deel is van je oude accountgeschiedenis, redelijk gemakkelijk bijgetrokken worden.

Een nieuw account moet eerst altijd een goede accountgeschiedenis opbouwen alvorens het optimale resultaten kan behalen. Ik raad dan ook altijd aan om eerst het oude account (drastisch) te optimaliseren om te kijken of het nog te redden valt, alvorens je gaat overwegen een nieuw account te openen en in te richten. Mocht je hier uiteindelijk toch voor kiezen, dan heb je door de optimalisatie al een goede basis om het nieuwe account mee te beginnen.

Invloed van accounthistorie

Wat ik duidelijk wil maken is, dat de accountgeschiedenis en de invloed ervan niet altijd in acht worden genomen bij het maken van beslissingen. Dit terwijl een goede of slechte accountgeschiedenis het AdWords account tot een succes, maar ook tot een financiële ramp kan maken!

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners