088 - 120 34 00

Adverteren op YouTube: legio mogelijkheden

Nu er dagelijks meer mensen achter hun pc zitten dan achter hun televisie, richten steeds meer adverteerders hun pijlen op internet. Online adverteren is namelijk niet alleen goedkoper dan adverteren op tv, op internet kun je tevens gerichter je doelgroep aanspreken en dus je budget efficiënter inzetten. In plaats van commercials, speciaal opgenomen voor de televisie, komen er dan ook steeds meer commercials gemaakt voor de online bezoeker. En YouTube is hiervoor het medium bij uitstek.
YouTube speelt handig in op deze trend door ook een zeer brede range aan adverteer- en reclame mogelijkheden aan te bieden. Je kunt het zo gek niet bedenken of YouTube (Google) beschikt over de adverteermogelijkheid. Advertenties, (in)video’s, banners, interactieve advertenties, noem maar op. Deze blogpost behandelt de YouTube adverteermogelijkheden (via Google Adwords).

Tegenwoordig is het allemaal mogelijk: in, over, naast of met YouTube filmpjes adverteren. Grofweg zijn er 2 manieren om met je advertentie op YouTube te komen. Dit kan ofwel via een Google Adwords Account, ofwel middels een directe reservering bij YouTube. Aangezien Onetomarket gespecialiseerd is in zoekmachinemarketing zal ik met name het adverteren via Adwords behandelen.

Waar worden YouTube vertoond?
In YouTube zijn er 3 soorten pagina’s waar je advertentie vertoond kan worden via Adwords, namelijk de YouTube homepage, de search & browse pagina’s en de watch pagina’s.
Voor een vertoning op de homepage, welke volgens Google zou zorgen voor maximale ‘brand exposure’, dien je direct contact op te nemen met een YouTube sales representative.
Met het Google Adwords content netwerk kan geadverteerd worden:

  • Op YouTube search pagina’s (waar diverse zoekcategorieën als sport, celebrities etc. staan opgenomen);
  • Browse pagina’s (waar de populairste video’s worden weergegeven);
  • Of, in de meeste gevallen, de watch pagina’s (partnersites van YouTube, die content voor filmpjes genereren).

Verschillende advertentievormen
Voor het adverteren op YouTube en haar partner sites kan je kiezen uit 3 verschillende advertentievormen.

  • Ten eerste kan geadverteerd worden met een standaard tekst advertentie. Deze kan vertoond worden als text overlay, op de bodem van een video (20% van de video), of op een browse pagina.
  • Ten tweede kan gebruik worden gemaakt van een display advertentie. Naast de bovengenoemde plaatsen, bij tekst advertenties, kunnen display advertenties rechts van een filmpjes op een watch pagina vertoond worden, als een in-video overlay (dus een overlay van een advertentiefilmpje in een groter filmpje) en op de search resultaten pagina. Hieronder volgt een afbeelding van een display-overlay advertentie.

  • Tot slot kun je een promotiefilmpje inzetten. Deze wordt vertoond op search resultaten pagina’s, browse pagina’s en op watch pagina’s, maar daarnaast ook op de YouTube homepage in de US of het Google content netwerk.

Voor al deze verschillende pagina’s/sites gelden andere toegestane afmetingen. Zo kun je op de YouTube homepage adverteren met o.a. click-to-pay en auto-play banners, filmpjes met starter images of background images en op de watch pagina’s o.a. met Invideo en In-Streamadvertenties. Wanneer je dus op een specifieke placement terecht wilt komen, dien je hiermee rekening te houden.

Kortom, er is een legio aan adverteermogelijkheden op YouTube. Het voordeel van adverteren op internet in plaats van op televisie, naast de lagere kosten, is bovendien de mogelijkheid om een specifieke doelgroep te benaderen, door via het Adwords content netwerk te kiezen voor leeftijd/geslacht of door je te richten op de categorieën, waar je doelgroep zich begeeft. Dit komt je ROI ten goede. Voor de ene organisatie/het ene product zal het beter werken dan de voor andere. Maar gekeken naar de uitgebreide mogelijkheden lijkt adverteren op YouTube het testen waard!

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners