088 - 120 34 00

Adverteren op mobiele telefoons

Bijna iedereen heeft er tegenwoordig één, een Smartphone. Uit recent onderzoek van GFK blijkt dat er op dit moment 4,5 miljoen Smartphone gebruikers zijn in Nederland. Van de gehele Nederlandse bevolking heeft nu ruim 28% een Smartphone.Mobiel adverteren
Het aantal internettende Nederlanders met een Smartphone steeg van 23% naar 38%. Oftewel, booming business!

De Smartphone biedt de mogelijkheid om overal en op elk tijdstip te internetten. Dit biedt commercieel een hoop kansen voor bedrijven die willen adverteren.
Bedrijven kunnen zich tegenwoordig special richten op adverteren op mobiele telefoons. Deze advertenties zijn dan ook uitzonderlijk te zien op telefoons en niet op de computer.
Maar de vraag is, hoe gaat dit nou precies in zijn werk en wat zijn de voor- en nadelen van mobiel adverteren?

Doelgroep
Dat er een flinke groei zit in mobiel internetten is duidelijk, maar op welke doelgroep moet u zich nu gaan richten bij het opzetten van een campagne?
Uit onderzoek van Telecompaper is gebleken dat Smartphones met name gebruikt worden door jongeren. Maar liefst 60% van de leeftijdsgroep 15-29 jaar heeft een Smartphone. Deze grote groep maakt veel gebruik van internet via de Smartphone. Als u wilt adverteren op mobiele telefoons zal u met name deze groep aan moeten spreken met uw advertenties en producten.

Doelstellingen
Mobiel adverteren kan op verschillende manieren worden ingezet.
Op dit moment gebruiken bedrijven mobiel adverteren het meeste voor lead generation, oftewel consumenten met een koopintentie verleiden. Maar mobiel adverteren biedt ook andere mogelijkheden.
Zo kunnen bedrijven door middel van call extensions adverteren op hun klantenservice. Als klanten een bedrijfsnaam + klacht intypen in Google, kunnen bedrijven ervoor zorgen dat hun klantenservice in beeld komt. Dit kan door middel van het tonen van het telefoonnummer waarop mensen kunnen klikken zodat ze direct de klantenservice kunnen bellen. Ook kunnen bedrijven adverteren op hun bedrijfsnaam + klacht in de vorm van, “Heeft u een klacht? Neem dan telefonisch contact met ons op”. Hierdoor kunnen bedrijven voorkomen dat mensen hun ongenoegen uiten via een forum of social media.
Mobiel adverteren resulteert over het algemeen in meer offline conversies. Het nadeel hiervan is dat het moeilijk te meten valt.

Werking
Voordat er een mobiele campagne gestart wordt, is het handig om te kijken of er formule zit op de zoekwoorden. Google biedt in de Keyword Tool, de mogelijkheid om bij Advanced Options and Filters, All mobile devices te selecteren. Op deze manier worden de advertenties alleen getoond op mobiele telefoons.


Het is aan te raden om dit doen aangezien het zoekgedrag mobiel anders is dan op de computer. Mensen die op hun mobiel gebruik maken van Google als zoekmachine, gebruiken vaak minder karakters bij zoekopdrachten.
Na het maken van een lijst met keywords waar voldoende volume opzit, zodat ze interessant genoeg zijn om erop te adverteren, kunt u een campagne op gaan starten.
Bij het aanmaken van een nieuwe campagne in Google AdWords kunt u bij Select campaign settings, klikken op Devices. Daar staan drie mogelijkheden weergegeven, namelijk Desktop and Laptop computers, Mobile devices with full browsers en Tablets with full browsers. Alleen bij Mobile devices with full browsers moet er een vinkje komen te staan. Zo wordt de advertentie alleen getoond bij mobiele telefoon gebruikers. Tablets with full browers worden ook gerekend tot een desktop. Dit komt omdat de grootte van het scherm net zoveel mogelijkheden biedt als een desktop.

Wij zien vaak dat bedrijven een campagne op alle mogelijkheden in AdWords targetten. Als u een speciale campagne gaat opzetten voor mobiel adverteren, is het raadzaam om al uw lopende campagnes op Desktop and laptop computers te zetten of eventueel op tablets with full borders. Dit kunt u doen bij Settings, Networks and devices, Devices, Let me choose en dan kunt u Desktop and laptop computers aanvinken.

Vier mogelijke advertentiestrategieën voor mobiel adverteren
Click-to-call advertentiefunctie:
Met deze functie kunnen adverteerders ervoor zorgen dat klanten hen direct en rechtstreeks kunnen bereiken.
HyperLokale advertentiefunctie:
Deze functie van Google zorgt ervoor dat de mobiele advertenties lokaal relevante advertenties en afstandsgegevens weergeven. Zo kunnen gebruikers bepalen hoe dicht zij in de buurt zijn van een bedrijf. Hierdoor levert deze advertentiefunctie de advertentie op de juiste plaats en op het juiste moment zelfs tot op het straatniveau van uw bedrijf.
Ad Sitelinks:
Hiermee kunt u klanten via opvallende links laten kiezen uit verschillende landingspagina’s van uw website.
Click-to-download:
Hiermee kunt klanten gemakkelijk applicaties laten downloaden.

Voordelen mobiel adverteren
– Steeds meer mensen maken gebruik van internet via hun mobiele telefoon
– Groeiende markt met nog weinig concurrentie
– Uitermate geschikt voor convenience en shopping goods
– Erg specifieke en gerichte mogelijkheden wat betreft de advertentiestrategieën

Nadelen mobiel adverteren
– (Nog) geen geschikte markt voor specialty goods
– Internetten op de computer is nog steeds gemakkelijker dan op een mobiele telefoon
– Er vinden nog relatief weinig bestellingen plaats via mobiele telefoons

Conclusie
Het internetgebruik op mobiele telefoons zal alleen maar toenemen. Ook het zoekgedrag in Google zal veranderen van zoektermen van 1 of 2 woorden, naar langere zoekopdrachten.
Mobiel adverteren is booming, maar staat nog wel in de kinderschoenen. Voor bedrijven die toegankelijke producten verkopen zoals convenience en shopping goods, is mobiel adverteren erg interessant. Wij raden deze bedrijven dan ook aan om zo snel mogelijk te beginnen aangezien er op dit moment relatief gezien minder concurrentie is dan bij desktop.
Voor bedrijven met minder toegankelijke producten is het lastig om deze markt te betreden. Aangezien de telefoonschermen vele malen kleiner zijn dan computerschermen en mobiel internetten toch minder gemakkelijk gaat als mensen producten met elkaar willen gaan vergelijken. Mensen zullen specialty goods (nog) niet zo snel op hun mobiele telefoon bestellen. Tablets with full browsers zijn hier wel geschikt voor.
Mobiel adverteren, ik ben erg benieuwd hoe groot deze markt gaat worden….. Wat denkt u?

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners