088 - 120 34 00

Transactionele e-mails uitbuiten

Langzaamaan zien steeds meer retailers het belang van goede e-mail marketing in. Nieuwsbrieven worden meer gepersonaliseerd, gesegmenteerd en op allerlei gebieden getest. Een gebied wat echter vaak vergeten wordt is het optimaliseren van zgn. transactionele e-mails. Transactionele e-mails zijn uitingen per mail welke getriggered worden door een actie die door de ontvanger wordt uitgevoerd. Denk hierbij aan het doen van een bestelling of het plaatsen van een review.

Juist deze e-mails worden veel gelezen, omdat ze ontvangen worden vlak nadat de ontvanger heel bewust bezig is geweest met jouw product of bedrijf. De mails komen om zo te zeggen “na de klik”. Vaak zijn dit mails welke verstuurd worden op het moment dat de ontvanger positief is over jouw bedrijf en dat gaan we uiteraard gebruiken! In dit blogbericht doorlopen we een aantal transactionele e-mails en benoemen we kansen op het gebied van commercie en engagement.

Nieuwsbrief

Inschrijving nieuwsbrief

Iemand schrijft zich in voor de nieuwsbrief. Vanwege het double opt-in principe dien je eerst een mail te sturen met “bevestig uw inschrijving door op onderstaande link te klikken”. Als de abonnee dit heeft gedaan, kun je de abonnee nog een keer mailen met de boodschap dat de ontvanger nu definitief op de e-mail lijst staat. Dit is een ideaal moment om data te verrijken. Leg een link naar een formulier waarin gevraagd wordt om meer informatie van de persoon, zodat je je e-mails beter kan segmenteren. Geef hierin helder aan dat het geven van deze informatie ook voor de ontvanger waardevol is: “op deze manier kunnen wij u nog betere aanbiedingen sturen”. Een andere optie om een nieuwsbriefinschrijver nog meer bij jouw bedrijf te betrekken is het verwijzen naar je social media campagnes.

Na een bestelling

Bestelling geplaatst

Een klant die een bestelling heeft geplaatst is waardevol. Niet alleen omdat hij je geld in het laatje heeft gebracht, maar ook omdat deze persoon nu nog meer betrokken is bij jouw bedrijf. Bedank daarom altijd een besteller hartelijk. Geef ook de servicemogelijkheden aan, mocht er iets misgaan met de bestelling. Wijs op de klantenservice, wijs op de leveringsvoorwaarden en geef aan wanneer de bestelling wordt afgeleverd. Ook is het plaatsen van een bestelling een ideaal moment om mensen te motiveren zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Twee weken na levering

Nadat het product is geleverd, is het uiteraard belangrijk reviews te verkrijgen van de klant. Of het verzoek hiertoe 1, 2 of 4 weken na de bestelling verstuurd moet worden, moet getest worden. Hoe dan ook, deze e-mail kan meerdere call to actions hebben:

  • Plaats een review op onze site (denk aan een deeplink!)
  • Plaats een review op je eigen blog (denk aan de HTML code van de link)
  • Wijs op social media instrumenten van jouw bedrijf
  • Wijs op een klanttevredenheidsonderzoek

Als je er van uit gaat dat jouw producten en je manier van levering goed zijn, zullen klanten in de winning mood zijn als ze je product geleverd krijgen. Maak daar gebruik van en haal zoveel mogelijk van deze tevredenheid uit deze klant.

Bestelling verzonden

Bij het verzenden van de bestelling is het goed klanten te informeren over de verwachte levertijd/-datum. Via TNT is het zelfs mogelijk aan te geven waar het pakket op dat moment is. Ook is dit een ideaal moment om nogmaals te verwijzen naar de klantenservice voor vragen omtrent levering.

Bedankje voor review

Iemand die een review heeft geplaatst weet zich betrokken bij jouw producten. Maak hiervan gebruik van door hem via een e-mail te bedanken en te motiveren om ook op social media actief te worden. Indien je bang bent dat negatieve geluiden zich te snel verspreiden, zou je op basis van een slechte rating kunnen besluiten deze e-mail niet te sturen. Dit is echter niet aan de ideale situatie, omdat social media juist een vrij platform is.

Service

Niet op vooraad

Meerdere webshops hebben de mogelijkheid om klanten per e-mail te informeren als een bepaald product weer op voorraad komt. Dit formulier geeft redenen om twee e-mails te versturen:

  1. Een e-mail direct na de aanvraag waarin de klant geïnformeerd wordt over het feit dat hij een e-mail krijgt als het product weer beschikbaar is. In deze mail kunnen soortgelijke producten gepromoot worden.
  2. Een e-mail als het product weer leverbaar is. Deze e-mail moet op conversie gericht zijn, maar er moet ook duidelijk aangegeven worden waarom deze e-mail verstuurd wordt.

Conclusie

De bovenstaande lijst is niet compleet. De lijst is echter bedoeld ter inspiratie. Houd bij dit alles echter één ding goed in de gaten: in een transactionele e-mail moet de transactionele informatie centraal staan! Zet uitingen met commerciële of engagement doelstellingen dan ook altijd onder de belangrijkste informatie.
PS Op de site van de Webwinkel Vakdagen staat een goed filmpje over transactionele e-mails.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners