088 - 120 34 00

Emailpersonalisatie in de reisbranche

De belangrijkste aandachtspunten op het gebied van emailmarketing zijn inmiddels wel redelijk bekend: optimaliseer deliverability, verzendmoment, onderwerpregel en content voor zo hoog mogelijke open rates, CTR en conversie. Maar hoe pas je dit toe in de praktijk? In dit artikel een aantal voorbeelden voor de reisbranche.

Relevantie

Ook bij het optimaliseren van emailmarketing is relevantie het sleutelwoord: hoe relevanter de informatie, hoe groter de kans dat de ontvanger ook aandacht besteedt aan de informatie. Relevantie kan worden verhoogd door middel van segmentatie en personalisatie.

Aanmeldproces

Het verzamelen van informatie op basis waarvan later gesegmenteerd kan worden begint al bij het aanmeldproces. Om te zorgen dat zoveel mogelijk site bezoekers zich aanmelden voor de nieuwsbrief zijn twee dingen belangrijk: maak het eenvoudig én interessant.

  1. Voorkom dat bezoekers moeten zoeken naar de plek om zich aan te melden. Geef deze  mogelijkheid niet alleen via de homepage, maar op alle pagina’s. Vergeet daarbij vooral de landing pages vanuit search niet: zorg dat je in contact kan blijven met de mensen die blijkbaar geïnteresseerd zijn in je product. Booking doet dit bijvoorbeeld beter dan Oad Reizen.
  2. Houd het aanmeldproces eenvoudig. Hoe meer informatie wordt gevraagd, hoe hoger de drempel om aan te melden. Alleen het emailadres is eigenlijk al genoeg bij het aanmelden. Vervolgens kan je om meer informatie gaan vragen op basis waarvan je kan gaan segmenteren/ personaliseren.
  3. Stimuleer het aanmelden door er een prijsvraag of incentive aan te koppelen, zoals een kans op een reis of gratis hotelovernachting. Communiceer vervolgens ook aan alle deelnemers wie de prijs heeft gewonnen, zodat iedereen weet dat het om een echte prijsvraag gaat en het niet alleen als lokkertje is gebruikt.
    Inpakkenenwegwezen.nl doet dit bijvoorbeeld, hoewel de hoeveelheid informatie over de te winnen reis voor het aanmelden wat beperkt is en de positie niet ideaal (homepage, linksonder)
  4. Zorg voor exclusiviteit: nieuwsbriefleden krijgen het laatste nieuws als eerste, zodat deze loyale groep als eerste kan profiteren, bijvoorbeeld van last-minutes.

Aanvullend kan je je emailbestand verder uitbreiden door te mailen op ‘gehuurde’ emailadressen en ‘tell-a-friend’ te stimuleren.

Profielen opbouwen

Nadat men aan heeft gegeven email te willen ontvangen is het tijd om de profielen van deze nieuwsbriefleden op te bouwen:

  1. De meest eenvoudige manier om erachter te komen waar iemand in geïnteresseerd is het simpelweg te vragen. Doe dit bijvoorbeeld direct na het aanmelden in de bevestigingsemail of periodiek op een later moment. Houd er rekening mee dat behoeften/ interesses kunnen veranderen in de loop van de tijd. Zeker wat betreft reizen/ vakantie wijzigt dit nogal eens. Is er interesse in binnenlandse of juist verre bestemmingen? En in stedentrips of rondreizen?
  2. Gebruik een poll om de actuele interesse te onderzoeken: waar is de lezer op dit moment/ de komende tijd in geïnteresseerd?
  3. Analyseer het klikgedrag. Wie klikt op welke nieuwsbrieflinks? Tag alle links en bouw groepen op met gedeelde interesses. Op basis hiervan kan je weer extra getarget mailen.
  4. Koppel je emailbestand aan een database waar het koopgedrag wordt geregistreerd. Mail groepen vervolgens naar aanleiding van hun koopgedrag.

Zodra de eerste informatie is verzameld, kan worden gestart met segmenteren en het versturen van gepersonaliseerde content.

Content

Hoewel het voor bedrijven misschien interessant lijkt puur verkoopgerichte mails te versturen, zitten nieuwsbriefleden hier meestal niet op te wachten. Zorg daarom voor een goede verhouding tussen informatieve artikelen en relevante aanbiedingen voor de ontvanger. Denk daarbij aan bezienswaardigheden, evenementen of weersverwachtingen in de landen/ steden waar men interesse in heeft. Het toevoegen van reiservaringen van andere nieuwsbriefleden is ook een optie. Let zeker ook op de onderwerpregel, die als eerste aandacht moet trekken.

Behalve informeren kan ook design een belangrijke rol spelen, met name om mensen ‘op te warmen’. Gevoel speelt namelijk een belangrijke rol in het aankoopproces van een reis.

Verder is het slim om in elke nieuwsbrief een teaser voor de volgende nieuwsbrief op te nemen zodat lezers ook de volgende weer openen.

Tot slot zou je je nieuwsbrief een stukje socialer kunnen maken door de lezer te vragen  waarover hij/ zij de volgende keer iets zou willen lezen. In de volgende nieuwsbrief komt dan het gekozen onderwerp aan bod.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners