088 - 120 34 00

E-mail marketing: Wees relevant!

Een e-mailing is pas succesvol als de ontvanger deze interessant vindt. Het is daarom belangrijk informatie te verzamelen over je ontvangers, zodat je hen zoveel mogelijk relevante, op maat gemaakte inhoud kan aanbieden.

Hoe kom je aan deze informatie? Nadat je je hebt afgevraagd welke gegevens voor jou van belang zijn, zijn er verschillende mogelijkheden om deze gegevens te verzamelen.

Klikgedrag

Voor elke nieuwsbrief kan op individueel niveau het klikgedrag worden vastgesteld. Aan de hand hiervan wordt duidelijk naar welke informatie, diensten of producten de interesse uitgaat. Voorwaarde hiervoor is dat de nieuwsbrief veelvuldig uitnodigt om door te klikken naar de website, wat sowieso aan te raden is, want daar vinden immers de conversies plaats!

CRM systeem

Door middel van een koppeling met het CRM systeem kan bijvoorbeeld de bestelgeschiedenis worden gebruikt om inzichtelijk te krijgen welke maten, kleuren, onderwerpen, merken, etc. elke ontvanger prefereert. Ook zaken als de gemiddelde orderwaarde kunnen bruikbaar zijn; is iemand gevoeliger voor kwaliteit en innovatie, of voor scherpe aanbiedingen?

Er om vragen

Er zijn diverse momenten waarop je je ontvangers om extra gegevens kan vragen. Dit kan bijvoorbeeld in de mail die men ontvangt ter bevestiging van een bestelling, of in de bevestigingsmail na inschrijving voor de nieuwsbrief. Ook kun je een speciale mailing sturen naar alle bestaande ontvangers.
Houd hierbij het volgende in gedachte:

  • Vraag pas in tweede instantie naar extra informatie over je ontvangers. Bied niet meteen een hele vragenlijst aan bij aanmelding, maar stuur een aparte mailing met het verzoek om meer informatie. Dit voorkomt dat mensen van de inschrijving afzien.
  • Leg uit waar je de informatie voor nodig hebt.
  • Benadruk de vertrouwelijke omgang met de gegevens.
  • Bied een incentive als mensen informatie prijsgeven.
  • Test met verschillende mails, subjectlines en incentives┬á om er achter te komen welke aanpak de beste respons oplevert.
  • Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

    onze partners