088 - 120 34 00

E-mailmarketing in de online marketingmix

 Binnen online marketing zijn diverse kanalen beschikbaar die elkaar complementeren. Met SEO, SEA, bannering en affiliatemarketing bereiken we mensen en trekken bezoekers naar de website. Door de website goed in te richten en te verbeteren door middel van conversieoptimalisatie zorgen we dat deze bezoekers klanten worden. Vervolgens is e-mailmarketing het middel om van deze klanten trouwe klanten te maken. E-mailmarketing is hét middel om meer omzet te halen uit bestaande klanten.

 De conversieratio is hoog onder vaste klanten, zij zijn bekend met het merk en de producten en de kwaliteit hiervan. E-mailmarketing is een relatief goedkope manier om deze klanten opnieuw te laten bestellen. Door uitgebreide analyses toe te passen op de data, kan de effectiviteit van nieuwsbrieven voortdurend worden verbeterd. Door middel van tests waarin diverse variabelen onder de loep genomen worden, blijkt snel wat goed werkt en wat minder. Testen en meten is dan ook iets dat voortdurend onderdeel uitmaakt van e-mailmarketing.

 Van belang is uiteraard dat er een zo groot mogelijk bestand ontstaat met relevante e-mailadressen. De meest kwalitatieve ontvangers zijn de ontvangers die zichzelf voor de nieuwsbrief hebben aangemeld. Besteed daarom op de website ruimschoots aandacht aan de nieuwsbrief; laat de aanmeldknop een prominente plaats innemen op de homepage, communiceer op de website duidelijk de voordelen en bied de mogelijkheid tot het openen van de meest recente nieuwsbrief, zodat de klant weet waar hij zich voor inschrijft. Laat de aanmeldingen direct volgen door een e-mail met een ontvangstbevestiging. Het toevoegen van klanten aan het bestand is voortdurend van belang, want na elke nieuwsbrief zullen er mensen zijn die zich uitschrijven.

 Een voorwaarde om van de ontvangers trouwe klanten te maken, is het opwekken van een positieve associatie met het merk. Voor de klant moet er een duidelijke meerwaarde zijn, een motivatie om de nieuwsbrief elke keer te openen. Wanneer de klant zich kan identificeren met het merk, motiveert dit tot het doen van aankopen, of, wanneer het doel informatievoorziening is, tot het lezen van informatie.

 De lezer moet zich aangesproken en bovendien gewaardeerd voelen. Idealiter is een nieuwsbrief dan ook meer dan alleen een reclamefolder. Uiteraard biedt het directe mogelijkheden voor cross- en upselling, maar ook het bieden van service en relevante informatie moet onderdeel uitmaken van de inhoud. Door het analyseren van clicks en conversies kan worden vastgesteld welke onderdelen interessant bevonden worden. Ook kan worden vastgesteld of deze data verschillen tussen de diverse groepen ontvangers, die kunnen worden gedifferentieerd op grond van bijvoorbeeld geslacht en leeftijd, maar ook op basis van aangegeven voorkeuren. Laat de ontvangers bij inschrijving daarom aangeven waarover zij graag informatie ontvangen en/of waar hun interesses liggen. Op basis hiervan kan de inhoud relevant worden gemaakt voor de ontvanger. Wanneer de inhoud als leuk en relevant wordt ervaren, bestaat de kans bovendien dat de nieuwsbrieven worden doorgestuurd, wat de merkbekendheid ten goede komt en het bereik vergroot.

 Je wilt dus dat de e-mail geopend wordt, vervolgens clicks krijgt en ten slotte conversies oplevert. Ook is het wenselijk dat de mail doorgestuurd wordt. Voor elk van deze stappen moet de lezer gemotiveerd worden. Door voortdurend te denken als de klant en te blijven testen, kan met e-mailmarketing een interessante omzetgroei worden bereikt.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners