088 - 120 34 00

E-mail marketing in ontwikkeling?

Al te veel jaren lijken de onderwerpen rond e-mail marketing zich te concentreren op zaken als opens, clicks en subjectlines. Ga naar een willekeurige conferentie en je zult een spreker aantreffen die een van deze onderwerpen nog een keer fijntjes toelicht. Is er echt zo weinig ontwikkeling binnen het vakgebied van e-mail marketing of zijn er toch nog onderwerpen die meer dan terloopse aandacht verdienen ?

Gelukkig wel. Als voorbeeld zou ik de onderwerpen Deliverability en Reputatie willen aanhalen: twee relatief nieuwe terminologieën die (e-mail) marketing professionals van de straat houden (of van de straat zouden moeten houden).

Deliverability:

In de wereld van het gevecht om aandacht in de inbox is intussen geaccepteerd dat het volume van niet legitieme e-mail (spammers) bijzonder hoog is. Internet Service Providers (ISP’s) doen er van alles aan om ervoor te zorgen dat het mailverkeer in goede banen wordt geleid en de gewenste e-mail daadwerkelijk bij de juiste persoon, op het juiste tijdstip, in de juiste vorm wordt afgeleverd. Maar: waar gehakt wordt vallen spaanders. Kwaadwillenden (spammers) zijn van nature slinks en zoeken naar wegen om door ISP’s ontwikkelde methoden en technieken te omzeilen waardoor voor een (e-mail) marketeer een nieuwe uitdaging ontstaat: hoe beïnvloed ik de kans positief dat mijn mail op het juiste tijdstip, in de juiste vorm bij de juiste persoon in de inbox belandt. Met andere woorden: hoe beïnvloed ik mijn deliverability ?

Reputatie:

Een deel van het antwoord ligt (voor nu) bij de de e-mail service provider (ESP). Deze heeft de verantwoordelijkheid om alle gebruikers een platform te bieden met een goede reputatie (o.a een goede infrastructuur en IP-adressen). De mate waarin een marketeer erin slaagt zijn e-mail succesvol af te leveren bij zijn doelgroep hangt dus nauw samen met de opgebouwde reputatie van de ESP waar hij voor kiest. Maar daarnaast krijgt de marketeer het terecht ook voor zijn eigen kiezen: een goede reputatie wordt o.a gevormd door het uitblijven van spamklachten van ontvangers en/of  het voeren van een gedegen bounce-strategie waardoor een schone database ontstaat. Als klap op de vuurpijl wordt de e-mail marketeer gedwongen om door de ontvanger gewaardeerd te worden. Dus ook om met een relevante uiting te komen en bijvoorbeeld duidelijk te laten zien wie de afzender is. Een geïrriteerde ontvanger kan je mail zomaar tot een spambericht degraderen en als veel ontvangers dat zouden doen, heb je een probleem. Intussen heeft deliverablity zich ontwikkeld tot een specialisme.
Wilt u hier meer over weten dan kunnen onze email marketing experts u hier meer over vertellen! Stel gerust uw vraag of neem contact met ons op.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners