088 - 120 34 00

E-mail marketing: een must have, maar hoe?

De CPC’s van Adwords stijgen en ook de concurrentie op SEO vlak wordt steeds groter. Dit betekent dat marketingkosten steeds meer op de marges drukken. Het wordt daarom per dag belangrijker om klanten te binden. Op de eerste verkoop wordt misschien weinig winst gemaakt, maar de kosten voor het bereiken van een tweede bestelling zijn veel lager. Het belang van social media en e-mail marketing groeit. Over een aantal jaren zal elke retailer het beseffen: een goede e-mail marketing campagne is een must.

De laatste weken zijn een aantal interessante cijfers over e-mail marketing gepubliceerd. Een onderzoek van Forrester geeft aan dat een gemiddelde inbox in 2014 ongeveer 2 keer zo veel e-mails zal moeten verwerken  dan nu. Dit betekent dat de kans dat jouw e-mail gelezen wordt steeds kleiner wordt te midden van de grote concurrentie. Aan de andere kant blijkt uit een onderzoek van Emarketer dat e-mail marketing tot zeer veel conversies kan leiden.

Hoe valt je mailing op?

Deze twee zaken bij elkaar genomen leiden tot een belangrijke vraag: Hoe valt jouw mailing op zo’n manier op te midden van de concurrentie dat die vele conversies werkelijk gaan volgen? Als iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief heb je een hoge attentiewaarde. Je mailings zullen worden gelezen. Veel partijen merken echter dat de open ratio van de mailings daalt, nadat er vaker mailings zijn verzonden. Blijkbaar was de inhoud dusdanig dat de klant geen interesse meer heeft in de e-mail.

Dé manier om dit te voorkomen is door relevante content te bieden, al vanaf mailing #1. Dit is een grote uitdaging, omdat je op dat moment nog niet veel weet van de klant. In een later stadium kun je op basis van zijn aankoop- en klikgedrag de inhoud van de mailings bepalen. In het begin zul je dan ook deze data snel willen verkrijgen. Dit kan in het kort op drie manieren:

  • Veel data vragen bij de inschrijving van de nieuwsbrief, maar dit kan een hoge drempel opleveren.
  • Geef de gebruiker een incentive om meer data achter te laten. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de confirmatie mail na de inschrijving. Als de gebruiker zich net heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief, zit hij in precies het goede momentum om meer data vrij te geven.
  • Stuur een initiële brede mailing, zodat je de voorkeur van de persoon snel kan ontdekken. Bouw vervolgens voort met de data die je opdoet en maak je nieuwsbrief zo snel mogelijk zo specifiek mogelijk.

Hoe ben je relevant?

Te midden van de vele ook om aandacht vragende e-mails moet je mailing relevant zijn en blijven voor de gebruiker. Een e-mail moet aanvoelen als een ansichtkaart waarin tijd is besteed aan het persoonlijk maken van de inhoud. Het is uiteraard niet mogelijk dit handmatig voor elk individu apart te doen en daarom moet je je doelgroep indelen in segmenten. Een segment is een deel van je mailinglijst die zich kenmerkt door gedeelde eigenschappen. Welke segmenten je moet aanmaken verschilt per situatie, maar in het algemeen zijn dit nuttige segmenten:

  • Onderscheid klanten en niet-klanten
  • Onderscheid klanten die sterker op aanbiedingen reageren
  • Onderscheid mensen die (bijna) elke mailing lezen van de slapers op de lijst
  • Onderscheid frequente kopers van minder actieve klanten
  • Onderscheid klanten o.b.v. aangegeven voorkeuren voor productcategorieën

Hoe gebruik je segmenten?

Zonder het gebruik van segmenten zal je mailing bijna per definitie ten onder gaan aan het grote concurrentiegeweld. Je mailing zal zelden relevant zijn voor iedereen in je mailing. Met segmenten kun je juist die informatie geven aan een groep klanten en prospects waar zij in het algemeen positief op reageren. Het is daarom belangrijk om bij het bepalen van de segmenten te bedenken hoe je een segment op een unieke manier van informatie voorziet.

Soms is segmenteren makkelijk. Het segment ‘aanbiedingen jagers’ krijgt een meer schreeuwerige mailing vol prijsgerichte acties, terwijl de rest van de klanten andere verkoopargumenten te horen krijgt. En je snapt ook dat mannen en vrouwen ook andere mailings kunnen ontvangen.

Als echter blijkt dat je mailinglijst veel slapers heeft, is het ook verstandig deze groep apart te nemen. Sluit ze voorlopig uit van de reguliere mailings, maar stuur ze een aparte e-mail. De kans dat ze deze e-mail lezen is klein dus varieer met je onderwerp of zelfs met je afzender. Kies een onderwerp als “Hoi Karel, we horen zo weinig van je de laatste tijd!” of een andere subjectline met een hoge attentiewaarde. Leg vervolgens in de mailing uit dat je je afvraagt hoe je Karel mee kan helpen. Misschien heeft Karel nog ideeën voor jouw website? Of wil Karel iets anders kwijt? Slapers moet je wakker schudden – en dit kan ook in jouw situatie een goede methode zijn.

E-mail marketing: Een must have, maar hoe?

Vele goede boeken en artikelen zijn geschreven over e-mail marketing. Toch gaat geen enkel boek de ideale strategie voor jou uitstippelen. Onetomarket denkt hier graag met je over na. Stuur ons een e-mail of bel ons voor een verkennend en vrijblijvend gesprek over deze must have voor de toekomst.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners