088 - 120 34 00

DM vakdag – Maximaal effect met E-mail Marketing

Maximaal effect met E-mail Marketing

In deze blogpost een samenvatting van de belangrijkste punten die Marcel Molenaar besprak op de Nationale Vakdag multichannel DM. Deze vakdag vond plaats op 8 oktober j.l. en werd bezocht door Danielle de Gier en Marleen Jansen.

Om e-mail marketing tot een succes te maken, moet een mailing aan bepaalde voorwaarden voldoen. Marcel Molenaar gaf een overzicht van de voordelen van e-mailmarketing en de zaken die van belang zijn om vastgestelde doelstellingen te bereiken.

E-mail marketing is zeer geschikt voor retentie, acquisitie, upsell en loyaliteit, en het genereren van omzet. Het is een goed medium om de dialoog aan te gaan; informatie te geven en te krijgen. Doordat e-mail marketing o.a. interactief is, persoonlijk, kostenefficiënt en goed meetbaar, kan het bijdragen aan het succes van organisaties.

OMG-atoom

Het OMG-atoom werd gepresenteerd, dit is een visueel overzicht van elementen voor succesvolle online direct marketing. De elementen van dit atoom zijn de volgende.

  • Aanbieding – doe de ontvanger een goed aanbod
  • Pull – bied een incentive om mensen over de streep te trekken, zoals de eerste maand gratis
  • Gesture/Gimmick – neem een spelelement op, zoals een online kraslot waarnaar in de mail wordt verwezen
  • Average Order – het bestelbedrag verhogen d.m.v. cross- en upsell
  • Early bird – stimuleer om snel op het aanbod in te gaan; ‘reageer voor <datum>’, of ‘kado voor de eerste 100 aanvragen’
  • Order Now Pay Later – ‘nu proberen, pas na 3 maanden betalen per acceptgiro’
  • Security – bijv. het bieden van niet-goed-geld-terug garanties of het regelen van de overstap van de oude aanbieder

Wat niet doen

Ook werd genoemd wat af te raden is.

  • Zonder toestemming mailen naar particulieren/bedrijven
  • Geen uitschrijfmogelijkheid opnemen
  • Adressen doorverkopen/verhuren zonder dit vooraf kenbaar te maken
  • Kosten rekenen voor het maken van bezwaar
  • Je identiteit verhullen
  • Net doen alsof je mail geen reclame is
  • Executables meesturen
  • Ongevraagd mails sturen, ook niet aan klanten
  • Co-registratie eigen aanmelding + verhuur aan derden

De inhoud

Nog enkele tips rondom de inhoud van mailings:

  • 50% van de ontvangers gebruikt de preview pane, het is dus van belang dat hier de belangrijkste boodschap  zichtbaar is.
  • 25% van de ontvangers ontvangt geen plaatjes, wat het belang van tekstuele inhoud onderstreept.
  • Maak nieuwsgierig, geef iets weg, daag uit, wees innovatief, negeer conventies, en test vooral wat het best werkt.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners