Maximaal effect met E-mail Marketing
In deze blogpost een samenvatting van de belangrijkste punten die Marcel Molenaar besprak op de Nationale Vakdag multichannel DM. Deze vakdag vond plaats op 8 oktober j.l. en werd bezocht door Danielle de Gier en Marleen Jansen.
Om e-mail marketing tot een succes te maken, moet een mailing aan bepaalde voorwaarden voldoen. Marcel Molenaar gaf een overzicht van de voordelen van e-mailmarketing en de zaken die van belang zijn om vastgestelde doelstellingen te bereiken.
E-mail marketing is zeer geschikt voor retentie, acquisitie, upsell en loyaliteit, en het genereren van omzet. Het is een goed medium om de dialoog aan te gaan; informatie te geven en te krijgen. Doordat e-mail marketing o.a. interactief is, persoonlijk, kostenefficiënt en goed meetbaar, kan het bijdragen aan het succes van organisaties.
OMG-atoom
Het OMG-atoom werd gepresenteerd, dit is een visueel overzicht van elementen voor succesvolle online direct marketing. De elementen van dit atoom zijn de volgende.
- Aanbieding – doe de ontvanger een goed aanbod
- Pull – bied een incentive om mensen over de streep te trekken, zoals de eerste maand gratis
- Gesture/Gimmick – neem een spelelement op, zoals een online kraslot waarnaar in de mail wordt verwezen
- Average Order – het bestelbedrag verhogen d.m.v. cross- en upsell
- Early bird – stimuleer om snel op het aanbod in te gaan; ‘reageer voor <datum>’, of ‘kado voor de eerste 100 aanvragen’
- Order Now Pay Later – ‘nu proberen, pas na 3 maanden betalen per acceptgiro’
- Security – bijv. het bieden van niet-goed-geld-terug garanties of het regelen van de overstap van de oude aanbieder
Wat niet doen
Ook werd genoemd wat af te raden is.
- Zonder toestemming mailen naar particulieren/bedrijven
- Geen uitschrijfmogelijkheid opnemen
- Adressen doorverkopen/verhuren zonder dit vooraf kenbaar te maken
- Kosten rekenen voor het maken van bezwaar
- Je identiteit verhullen
- Net doen alsof je mail geen reclame is
- Executables meesturen
- Ongevraagd mails sturen, ook niet aan klanten
- Co-registratie eigen aanmelding + verhuur aan derden
De inhoud
Nog enkele tips rondom de inhoud van mailings:
- 50% van de ontvangers gebruikt de preview pane, het is dus van belang dat hier de belangrijkste boodschap zichtbaar is.
- 25% van de ontvangers ontvangt geen plaatjes, wat het belang van tekstuele inhoud onderstreept.
- Maak nieuwsgierig, geef iets weg, daag uit, wees innovatief, negeer conventies, en test vooral wat het best werkt.