088 - 120 34 00

Verhoog de conversiekracht van je website: Test kopteksten

Websites die veel statische content bevatten zijn uitgelezen kandidaten voor het testen van verschillende kopteksten om zo te bepalen welke variant leidt tot de beste resultaten wat betreft conversie. Denk hierbij aan een hypotheeklead partij, die op zijn website de diverse beschrijvingen van de hypotheekproducten geeft om vervolgens de consument te verleiden tot het invullen van een contactformulier. In dit artikel een kort overzicht van verschillende vormen van kopteksten die getest kunnen worden om uiteindelijk te leiden tot een zo hoog mogelijk conversiepercentage.

Multivariate Testen

Met behulp van multivariate testing kunnen er verschillende kopteksten met elkaar getest worden. Op deze wijze kan men uiteindelijk komen tot de ideale versie die leidt tot het hoogste conversiepercentage of bijvoorbeeld doorklikratio naar het hypotheeklead-formulier. Een andere KPI die interessant kan zijn om hierin mee te nemen is het bekijken van verschillen in weigeringspercentage of gemiddelde tijd op de pagina in je analytics omgeving.

Testen van kopteksten

De koptekst is een belangrijk onderdeel in het scanproces van de bezoeker op de website. In de eerste paar seconden dat deze op de pagina is beland zal die de koptekst evenals beginregels en eventuele subkopjes van het artikel scannen alvorens verder te gaan. Een goede koptekst van een artikel is dan ook bepalend voor de bezoeker om de verdere inhoud van het stuk door te gaan nemen. Het testen van dit onderdeel kan dan ook een significante invloed hebben op het uiteindelijke conversiepercentage.

Kopteksten testen: 4 varianten

Er kan op verschillende wijzen omgegaan worden met kopteksten, hierbij geef ik 4 manieren waarop dit aangepakt kan worden:

Gebruik verschillende vraagstellingen. Hierbij in het voorbeeld uitgaande van een goed doel voor kansarme Afrikaanse kinderen. Conversiedoel: doneren aan het goede doel.

  • Kun jij het verschil maken voor een kind in Afrika?
  • Wil jij een verschil maken voor een kind in Afrika?
  • Is het mogelijk om zelf een verschil te maken voor een kind in Afrika?

Test het gebruik van uitroeptekens. Bijvoorbeeld bij een verzekeraar. Conversiedoel: genereren van leads.

  • Veilig op reis met onze all-in reisverzekering voor slechts €4,99 per maand.
  • Veilig op reis met onze all-in reisverzekering voor slechts €4,99 per maand!!

Test het gebruik van percentages, breuken en getallen. Bijvoorbeeld voor de site van de hartstichting. Conversiedoel: downloaden van een informatieformulier.

  • Één op de tien Nederlanders krijgt te maken met hartklachten.
  • 10% van de Nederlanders krijgt te maken met hartklachten
  • 1/10 Nederlanders krijgt te maken met hartklachten.

Gebruik verschillende soorten opmaak en lettertype. Bijvoorbeeld bij een site van een politieke partij. Conversiedoel: Het invullen van een formulier om lid te worden van de partij.

  • Word lid van Democratisch-NL, voor een rechtvaardiger en leuker Nederland.
  • Word lid van Democratisch-NL, voor een rechtvaardiger en leuker Nederland.
  • Word lid van Democratisch-NL, voor een rechtvaardiger en leuker Nederland.

Uiteraard zijn er nog vele andere mogelijkheden om kopteksten te testen. Belangrijkste is om er mee aan de slag te gaan en te zien dat het testen van kopteksten een duidelijke invloed heeft op het uiteindelijke conversiedoel.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners