088 - 120 34 00

Verhoog de conversiekracht van je travel website (2): Spreek de gebruiker aan in elke aankoopfase

In mijn eerdere blogpost sprak ik over de diverse gebruikersstijlen die aanwezig zijn op het internet en op welke wijze je deze allen aan kunt spreken. In deze blogpost ga ik verder in op welke wijze de bezoekers aan te spreken in iedere aankoopfase op een travel website. Zo zijn er dan ook verschillende fases te onderscheiden waarin de gebruiker zich begeeft voordat deze overgaat tot het uitvoeren van een aankoop.

Oriënterende fase: De gebruiker is nog slechts aan het rondkijken op het web en heeft een onvervulde behoefte. In deze fase is het belangrijk dat de aandacht wordt getrokken van de gebruiker.
Interesse: Vanuit aandacht zal de interesse in de vakantie aangewakkerd moeten worden. In deze fase moeten de wensen van de gebruiker dan ook worden vervuld.
Verlangen: Nadat de interesse is gewekt zal er een verlangen ontstaan bij de gebruiker om de vakantie of ticket aan te schaffen. Gebruikers zijn op dit moment dan ook in de onderzoeksfase en willen tijd besteden om het product beter te leren kennen.
Aankoop: De gebruiker is zo ver om de vakantie of ticket aan te schaffen. Belangrijk is om er nu voor te zorgen dat dit dan ook op jouw website gedaan wordt en niet ergens anders.
Tevredenheid: Om ervoor te zorgen dat eenmalige klanten omgevormd worden tot vaste klanten, is het van belang dat er ook een stukje nazorg is. Vaste klanten zijn van groot belang, ze zijn al bekend met je product en behoeven daarom minder marketingkosten om een nieuwe aankoop uitgevoerd te krijgen. Investeer daarom ook in de vaste klant door middel van goede nazorg, denk hierbij aan een duidelijke bedanktpagina, relevante informatie rondom de reservering en toekomstige gepersonaliseerde mailings.

Categorisatie

Het gebruiken van duidelijke categorieën op de website zal ervoor zorgen dat de bezoeker in de verschillende fasen aangesproken wordt. Denk hierbij aan categorieën als prijs, doelgroep, aanbiedingen en bestemmingen. Voor de verschillende type gebruikers valt op deze wijze dan ook relevante informatie op maat op de website te vinden.

Kopjes

Daarnaast kunnen met het gebruik van diverse kopjes ook gebruikers gedurende de verschillende fases aangesproken worden. Hierbij kun je denken aan kopjes als:
– ‘Ik ben op zoek naar …….’
– ‘Ik heb een ……. nodig’
– ‘Direct boeken …..’

Zo zijn er nog vele andere varianten te bedenken, maar door een brede insteek van zowel categorisatie als kopjes kan een zo breed mogelijke doelgroep aangesproken worden. Hierdoor raken dan ook meer mensen betrokken bij het product en merk, wat de conversiekracht van de website ten positieve zal beïnvloeden.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners