088 - 120 34 00

Conversie optimalisatie voor mobile

Het mobiel gebruik van internet neemt sterk toe. Het aantal transacties vanaf mobiele apparaten blijft echter vaak achter ten opzichte van normale computers. Hoe kan je er voor zorgen dat ook deze bezoekers makkelijker een conversie kunnen plegen?

Testen: werkt mijn website?

Is het überhaupt mogelijk om een conversie te plegen via een mobiel apparaat? De volgende punten wil je in deze test meenemen:

  • Zijn de elementen groot genoeg? Ze moeten met een vinger op een klein scherm worden gebruikt.
  • Wordt alles normaal op het scherm getoond? Render fouten zorgen vaak voor onbruikbare websites.
  • Werkt alles ook zonder JavaScript? Vooral oudere browsers hebben geen JavaScript ondersteuning.
  • Werkt alles ook met beperkte JavaScript ondersteuning? Veel mobiele apparaten hebben geen volledige JavaScript ondersteuning.
  • Werkt alles zonder Adobe Flash? Veel mobiele apparaten hebben geen ondersteuning voor Flash.
  • Worden er veel grotere afbeelding of video’s gebruikt? Hou er rekening mee dat een mobiele internetverbinding trager is dan een standaard verbinding. Wanneer het laden van een pagina lang duurt haken bezoeker af.

Wanneer de website normaal werkt zijn de drempels om normaal mobiel gebruik van de website te maken kleiner.

Muis, stylus of vinger?

De eerste touchscreens waren van een ander typen dat tegenwoordig veel worden gebruikt, dit waren de resistief schermen. Deze schermen hadden druk nodig om aanraking te registreren. Voor het gebruik van deze schermen was een stylus aan te raden. De besturingssystemen waren hier ook op ingericht: kleine knopjes omdat een stylus deze toch makkelijk aan kon raken.

Tegenwoordig worden er capacitieve schermen gebruikt in bijna alle moderne smartphones. Deze schermen werken niet meer met de vroeger gebruikte stylus maar worden bediend met de vinger. Om deze reden zijn de besturingssystemen (denk aan iOS voor op de iPhone en Android OS) ook anders geworden: ze hebben grote knoppen die ook met het grotere oppervlak van je vinger goed bediend kunnen worden.

Doordat er dus steeds meer met een vinger genavigeerd wordt, moeten de knoppen hier ook op ingericht worden. Je wilt dat wanneer mensen de moeite nemen om iets via een smartphone of tablet te bestellen, dat het bestelproces geen grote frustratie wordt. Een negatieve ervaring blijft (onbewust) hangen, dit wil je altijd voorkomen!

De stylus: verleden tijd?

De stylus: verleden tijd?

Lightbox, Thickbox of andere varianten

Op een normale computer is het vaak beter om een Lightbox pop-up te tonen met daarin bijvoorbeeld een vergroting van een productfoto te tonen. Op een smartphone is dat net wat anders, irritaties liggen op de loer:

  • Lightbox en Thickbox worden beiden niet goed gecentreerd
  • Geopende plaatjes worden wanneer er is ingezoomd op zowel Android als iOS niet goed op het scherm getoond
  • Bij het schalen van het scherm wordt de pop-up opnieuw gepositioneerd.

Deze vorm van pop-ups zijn dus totaal niet gebruikersvriendelijk op mobiele apparaten. Wil je conversies vanuit mobile? Voorkom dan dat gebruikers worden geconfronteerd met Lightbox/Thickbox/Fancybox/Shadowbox.js en alle andere varianten.

Lightbox overlay

Flash video

Naast de beperkingen die je tegenkomt door JavaScript, wil je ook het gebruik van Flash video beperken of liever nog verbannen. Flash werkt nooit op iOS apparaten en vaak beperkt op Android toestellen. Wil je toch een video laten zien? Zorg er dan voor dat je deze aanbiedt in Mp4 formaat, deze kunnen op de meeste smartphones en tablets worden bekeken. Ook YouTube, Dailymotion en Vimeo video’s werken op alle moderne mobiele apparaten, extern hosten is dus ook een mogelijke oplossing.

Direct een conversie of later?

Mogelijkheid tot betalen

In Nederland is iDeal de meest gebruikte vorm van online te betalen. Op je mobiel is dit lastiger, onderweg heb je meestal geen random reader (of ander apparaatje wat je inlogcodes genereert) bij je, waardoor het onmogelijk is om iDeal te gebruiken. In de (nabije?) toekomst komt ook iDeal met een mobile variant, tot die tijd ben je er afhankelijk van of je bezoeker een random reader bij zich heeft.

Je wilt dus alternatieven aanbieden:

  • PayPal kan overal gebruikt worden omdat dit alleen werkt met de combinatie e-mailadres en wachtwoord
  • Het aanbieden van de mogelijkheid om via acceptgiro te betalen werkt normaal vaak al conversie verhogend, ook op mobile wordt er slechts om een kleine inspanning gevraagd. Bij ontvangst van de bestelling kan de gebruiker de acceptgiro via een normale computer voldoen.

Mobiele webwinkel

Bol.com is een van de weinige webwinkels die de stap naar een apart mobiel platform al gezet heeft. De keuze voor zo’n apart platform is in veel gevallen (en vooral bij de grotere winkels) heel logisch. Ze bieden de basis functionaliteit van een webwinkel en een handzaam formaat dat past bij de behoefte van de mobiele gebruiker: grote makkelijk te bedienen knoppen en de mogelijkheid om je aankoop later plaats te laten vinden.

Bol.com mobiele webwinkel

Bol.com mobiele webwinkel

Uitstellen van de aankoop

Hou er bij het ontwerpen van je webwinkel rekening mee dat de drempel om een aankoop via een mobiele telefoon te doen in veel gevallen groter is dan op een normale PC. Omdat je het je bezoekers makkelijk wilt maken (en omdat je natuurlijk zoveel mogelijk geld wilt verdienen ;)) is het aan te raden om je bezoekers de mogelijkheid te bieden om een verkoop makkelijk uit te stellen. Dit kan je doen op verschillende manieren, waarbij de een beter zal passen bij je doelgroep dan de ander:

  • E-mail: bijna iedereen met een internetaansluiting zal een e-mailadres hebben.
  • Verlanglijstje:  handig, maar vereist een account (wat weer een drempel is, vooral bij onbekende en kleinere websites).
  • Cross device shopping cart: Handig, mobiel toevoegen en thuis alleen nog maar betalen! Echter net als een verlanglijstje moeilijk om te implementeren.

Het probleem is het niet aanbieden van deze mogelijkheden. Je bezoeker is via zijn telefoon door een zoekopdracht in Google op je website gekomen. Door vergaande personalisering van de zoekresultaten en het feit dat mobile resultaten vaak beïnvloed worden door locatie en het gebruik van een mobile device is het vaak niet zo aannemelijk dat de gebruiker je website weer weet te vinden. Je wilt er dus met bovenstaande voorbeelden voor zorgen dat de gebruiker je zeker weer weet te vinden.

Testen

Bovenstaande voorbeelden moeten je een richting geven. Ze moeten leiden tot een beter toegankelijke website via een smartphone of tablet. Echter zal de echte uitdaging in de volgende stap zitten: testen! Wat werkt er binnen mijn mobiele website wel of niet? Wat zorgt er voor dat een bestelling wordt afgerond (direct of later)? Gelden dezelfde USP’s van je bedrijf en je producten ook via mobile?

Feit is dat mobile verkeer met grote sprongen toe aan het nemen is, op technologie gerelateerde websites al tot meer dan 25%! Dit is naar mijn inschatting een voorbode voor wat er op andere websites ook gaat gebeuren. Om deze reden is het ook zaak om je website niet alleen voor normale gebruikers op orde te hebben, maar nu ook al direct te denken aan de mobiele bezoekers (hoe klein het percentage nu ook is). De scherm ruimte (screen estate) op een smartphone zal altijd beperkt blijven, je moet het apparaat immers in je broekzak mee kunnen nemen.

Toename mobile verkeer van 2008 tot april 2011

Toename mobile verkeer van 2008 tot april 2011

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners