088 - 120 34 00

Conversie optimalisatie: hoe pak je dat aan?

Je website is een essentieel onderdeel van je bedrijf. Omdat het voor (nieuwe) potentiële klanten vaak het eerste is wat ze zien wanneer ze met je bedrijf in aanraking komen, heb je hier ook in geïnvesteerd. Het verkeer wat binnenkomt moet uiteindelijk ook de actie(s) uitvoeren op je website die je voor ogen hebt, de zogenaamde conversie. Wil je dit proces zo goed mogelijk inrichten voor jouw potentiële klanten? Lees dan deze blog en ga (samen met ons) aan de slag!

Wat is conversie-optimalisatie?

Conversie-optimalisatie gaat over motivatie verhogen en het opsporen en verwijderen van obstakels. Wat je hiervoor nodig hebt zijn webstatistieken, tools, de mening van je websitebezoeker, specialisten, een proces, tijd en natuurlijk budget. Hieruit volgen dan waardevolle inzichten waarna je aanpassingen kunt doen aan je website die uiteindelijk leiden tot een hogere conversie en dus meer resultaat met je website.

Het proces

Wanneer je op zoek gaat naar motivatie en obstakels zijn deze te verdelen in een aantal categorieën die je ziet staan in onderstaande figuur:

Je werkt van onder naar boven en de unieke waarde propositie is het fundament. Wanneer dit niet goed in elkaar zit, kun je de andere onderdelen nog zo goed doen maar zul je nooit echt goed resultaat behalen.

Unieke waarde propositie

Denk er goed over na of en hoe je de behoeften van je website bezoekers vervult. Minstens net zo belangrijk is hoe jouw concurrenten deze behoeften vervullen. Wat jij anders of beter doet dan de concurrent is jouw unieke waarde propositie. Zorg er dan ook voor dat je deze punten (Unique Selling Points, USPs) goed communiceert op je website. Je zult merken dat dit grote impact kan hebben op de kans op conversie van je bezoekers.

Technologie

Wat ook absoluut op orde moet zijn in is de technologie van je website. Er is niets zo irritant als het krijgen van een error op een website. Wanneer bezoekers dit wel tegenkomen dan is de kans dat ze nog een conversie doen op je website direct veel kleiner. Er zijn tools en rapportages om dit op je website op te sporen.

Functionaliteit

De functionaliteit van je website is ook belangrijk in het pad naar conversie voor je bezoekers. Denk hierbij aan een zoekfunctie op de website die geen of de verkeerder resultaten geeft, zoekfilters die niet goed werken of website navigatie die de bezoeker niet brengt waar hij heen wil. Dit soort zaken is te identificeren met analyse tools.

Usability

Slechte usability is nog een obstakel die conversie in de weg kan staan. Zorg ervoor dat de weg naar de belangrijkste conversie altijd duidelijk en zo makkelijk mogelijk is. Niet te veel invulvelden, intuïtieve en goed zichtbare navigatie op je website, duidelijk zichtbare call to actions om verder in het conversieproces te komen en aangeven waar de bezoeker zich in het conversieproces bevindt zijn onmisbaar in het conversieproces. Het vinden van deze obstakels gaat vaak met behulp van experts op dit gebied en/of aan de hand van usability onderzoek.

Emotie en intuïtie

De laatste twee onderdelen van de piramide zijn emotie en intuïtie. Het gaat dan vooral over het verminderen van onzekerheid, overtuigen en verleiden van je bezoeker tot het doen van een conversie. Het verminderen van onzekerheid doe je vooral door duidelijk te zijn in wat er gebeurt wanneer een bezoeker een bepaalde actie doet op je website. Denk bijvoorbeeld aan een subtekst bij een call to action.

Overtuigen en verleiden kan op veel verschillende manieren en hier zijn ook een aantal technieken voor. Het uitwerken van deze technieken is te uitgebreid om in dit blog te beschrijven. Er is veel literatuur over (online) overtuiging te vinden. De kern is altijd het verleiden van bezoekers tot het doen van een conversie op je website.

Op zoek naar obstakels

In het conversie-optimalisatie proces zijn er een aantal bronnen die gebruikt kunnen worden. Hierbij is ook een logische volgorde in gebruik waardoor er een structuur of stappenplan ontstaat in het proces. Onderstaande figuur geeft het proces weer:

Webstatistieken

Het inzichtelijk hebben van websitestatistieken kan, met de juiste anlayse analyse, problemen in het conversieproces op je website blootleggen. De analyses zitten vooral in het identificeren wie, waar en wanneer bezoekers de website verlaten of in ieder geval niet verder gaan in het conversieproces.

Expert-analyse

Wanneer je een expert een analyse laat doen kan dit vaak tot nieuwe inzichten leiden. Mensen met ervaring in conversie optimalisatie zien snel bepaalde obstakels in het conversieproces. Met de webstatistieken in de hand kan een expert nog gerichter analyses doen.

On-site Feedback

Het kan zeer waardevolle informatie opleveren wanneer je een duidelijke mogelijkheid tot het geven van feedback in je website bouwt. Door middel van on-site klant feedback formulieren en/of een entry/exit enquête kom je achter bepaalde obstakels die je zelf of zelfs experts nooit hadden gezien.

Web-interactie tools

Web-interactie tools (zoals Hotjar, Inspectlet of Zarget) laten de gedragingen van bezoekers aan je website heel precies zien. Dit gaat op basis van heatmaps, mouse tracking, scroll tracking etc.. Op basis van deze gedragingen kun je, met de juiste analyse, obstakels identificeren en mogelijke verbeteringen bedenken.

Usability onderzoek

Usability onderzoek kan ook een goede bron zijn voor het identificeren van obstakels in het conversie proces op je website. Je kunt natuurlijk zelf het conversieproces doorlopen op je website maar omdat je zelf de website kent en al weet wat je moet doen om tot een conversie te komen, geeft dit meestal niet veel nieuwe inzichten. Je kunt dit dus beter door anderen laten doen. 

Het beste is natuurlijk om dit in een professionele setting te laten doen met behulp van een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is. Dit vraagt echter wel vaak een investering vanaf ongeveer €8000,- en die investering is niet voor iedere website terug te verdienen. Je kun het ook simpeler aanpakken en mensen in je omgeving vragen om je te helpen. Het is in ieder geval belangrijk is, is dat je op basis van een bepaald scenario mensen bepaalde taken laat uitvoeren op je website. Het liefst heb je door mensen die in je doelgroep zitten. Het moet wel zo zijn dat de mensen die de taken uitvoeren je website niet (goed) kennen. Laat mensen hardop nadenken en uitspreken wat ze doen en eventueel missen.

Direct aanpassen of testen?

Wanneer je vanuit bovenstaande stappen tot hypotheses bent gekomen wat mogelijke obstakels zijn in het conversie proces op je website is het zaak deze punten te gaan aanpassen. De meest logische punten waarvan je zeker bent dat deze direct moeten worden aangepast (zoals bijvoorbeeld fouten op pagina’s) pas je direct aan. Andere punten vragen vaak onderzoek of de hypotheses die je stelt ook waar zijn. Het testen van de hypotheses en het proces wat hierbij hoort wordt beschreven in het volgende deel van ons conversie optimalisatie blog.

Conclusie

Conversie optimalisatie is een onmisbaar onderdeel van de ontwikkeling van je website. De kans dat de bezoekers aan je website ook daadwerkelijk de actie uitvoeren die je voor ogen hebt beïnvloed je met conversie optimalisatie. Een procesmatige aanpak is het meest efficiënt en effectief. Wanneer je zelf de tijd en expertise in huis hebt, ga dan direct aan de slag. Is dit niet het geval, kom dan eens met ons praten. We maken dan samen van jouw website een converterende website.

Frankwatching training – de basis van deze blog
Online marketing is constant in beweging en als je stilstaat in je ontwikkeling loop je binnen de kortste keren hopeloos achter. Wij worden als medewerkers van Onetomarket dan ook gestimuleerd om onszelf te blijven ontwikkelen. We krijgen hiervoor tijd en budget om onze ontwikkeling in te vullen met bijvoorbeeld externe trainingsdagen.
Ik probeer altijd (online) kansen te zien voor onze klanten en conversie optimalisatie is een onderdeel van online marketing waar vaak nog veel kansen liggen. Ik ben hier dan ook erg geïnteresseerd in en wil hier mezelf graag in blijven ontwikkelen. Voor de invulling van mijn ontwikkelingsbudget ben ik dus op zoek gegaan naar een conversie optimalisatie training. Zoals veel online marketeers is Frankwatching een community waar ik vaak te vinden ben en de blogs graag lees. Toen ik zag dat er vanuit Frankwatching een conversie optimalisatie training werd verzorgd ben ik direct gaan kijken. De trainer bleek Jurjen Jongejan te zijn, toen ik dit zag heb ik me direct ingeschreven. Ik weet dat hij een zeer ervaren conversie optimalisatie expert is (15+ jaar ervaring) en een inspirerend persoon, ik had hem namelijk eerder al een aantal keer zien spreken. De training conversie optimalisatie was een volledige dag gewijd aan dit onderwerp en dit is ook de basis geweest voor dit blogartikel.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners