088 - 120 34 00

Welke 7 zoekwoorden moet je als autodealer niet vergeten?

Weet je zeker dat je de juiste zoekwoorden in je website of je campagnes gebruikt? Op het zoekwoord tweedehands auto’s zit bijvoorbeeld 4 keer zoveel zoekvolume als auto occasions. Stel je voor dat je continu net de verkeerde zoekwoorden kiest dan loop je honderden bezoeken per maand mis.

Om je op weg te helpen geven we je een handig overzicht van 7 zoekwoordcombinaties die je niet mag vergeten wanneer je aan de slag gaat met zoekwoordonderzoek. Het is erg belangrijk om een uitgebreid zoekwoordenonderzoek te doen als je wil gaan adverteren via bijvoorbeeld Google Ads of je wil richten op zoekmachineoptimalisatie. De uitkomsten kunnen per merk, model en locatie heel erg verschillen. Ook leggen we je het belang uit van call tracking om zoekwoorden naar waarde in te schatten.

Voor zowel organisch als betaald zoekverkeer geldt: Een hoog zoekvolume betekent niet automatisch dat daar de meeste kansen liggen. Het is ook erg belangrijk om de concurrentie in kaart te brengen om een goede afweging te maken.

Start bij het begin van de customer journey

Volgens het See-Think-Do-Care model van Google gaat een klant eerst verschillende fases door voordat hij uiteindelijk iets koopt. In de do-fase gaan mensen uiteindelijk tot aankoop over. Veel mensen gaan eerst op zoek naar informatie voordat ze zich in de do-fase begeven.

Stel je voor: Joris heeft jarenlang moeten sparen en kan nu eindelijk een Volvo kopen. Hij weet wel al welk merk hij wil, maar hij twijfelt nog over het model. Kan hij een nieuwe Volvo betalen of moet hij op zoek naar een tweedehands model? Wat is zijn maximale budget? Wat zijn de eigenschappen per model? Deze klant zit dan nog lang niet in de do-fase en gaat eerst op zoek naar informatie.

In de automotive sector is er over het algemeen een sterke focus op de do-fase. Merken in combinatie met plaatsnamen zijn typische zoekwoorden die horen in de do-fase. Zeker online wordt met name aandacht besteedt aan deze fase. Er liggen nog veel kansen om klanten beter te bedienen in de overige fases van de customer journey en de conversiefunnel te blijven vullen. Bedenk dat consumenten meestal meerdere interacties nodig hebben voor ze klant worden.

1. Zoekwoord Merk + specificaties

Terug naar het voorbeeld van Joris. Hij is op zoek naar Volvo en bekijkt nu wat de specificaties zijn van verschillende Volvo modellen. Bijvoorbeeld van de Volvo V40. Zoekwoordcombinaties waar hij dan op zoekt zijn:

  • Volvo V40 specificaties (110 zoekopdrachten per maand)
  • Volvo V40 afmetingen (110 zoekopdrachten per maand)
  • Volvo V40 benzine (210 zoekopdrachten per maand)
  • Volvo V40 diesel (140 zoekopdrachten per maand)
  • Volvo V40 elektrisch (140 zoekopdrachten per maand)
  • Volvo V40 hybride (70 zoekopdrachten per maand)
  • Volvo V40 automaat (390 zoekopdrachten per maand)

Met deze informatie vormt Joris een beeld van wat de belangrijke kenmerken per model zijn en welk model het meest voldoet aan zijn eisen. Natuurlijk hoeft het niet altijd te betekenen dat iemand die hier op zoek zich in de oriëntatiefase begeeft.

2. Zoekwoord Merk + prijs

Joris is er nog niet helemaal uit en twijfelt tussen een aantal modellen. Hij wil graag weten welke prijzen hij ongeveer kan verwachten voor hij een definitieve keuze maakt. Zoekwoorden waar je in deze fase aan kan denken zijn:

  • Volvo V40 prijs (260 zoekopdrachten per maand)
  • Volvo V40 nieuwprijs (70 zoekopdrachten per maand)

3. Zoekwoord Merk + tweedehands

Joris heeft de prijzen bekeken voor verschillende nieuwe Volvo’s. Helaas heeft Joris niet lang genoeg gespaard om een nieuwe Volvo te kunnen kopen. Hij gaat op zoek naar een tweedehands Volvo. Over het model twijfelt hij nog. Maar waar zoekt Joris op? Wordt er meer gezocht op occasions, gebruikte of tweedehands Volvo’s? Zoekvolumes kunnen hier per merk of model enorm uit elkaar liggen.

Bijvoorbeeld:

  • Tweedehands auto (27.100 zoekopdrachten per maand)
  • Auto occasions (6.600 zoekopdrachten per maand)

Er is veel meer zoekvolume op tweedehands auto dan op auto occasions. Kijk je echter specifiek op een bepaald merk, kunnen de resultaten weer heel anders zijn:

  • Tweedehands Volvo (260 zoekopdrachten per maand)
  • Volvo occasions (4400 zoekopdrachten per maand)

En kijken we naar een specifiek model kunnen de resultaten ook weer verschillen:

  • Tweedehands volvo v40 (90 zoekopdrachten per maand)
  • Volvo v40 occasions (70 zoekopdrachten per maand)

Voor Volvo zit er juist veel meer zoekvolume op Volvo occasions. Zoek goed uit welke combinatie voor jouw merk en model het hoogste zoekvolume heeft en vergelijk de concurrentie. Vergeet ook niet om de schrijfwijze te onderzoeken en het verder te uit te splitsen per model. Denk bijvoorbeeld aan:

  • 2e hands Volvo (90 zoekopdrachten per maand)
  • tweedehands Volvo (260 zoekopdrachten per maand)
  • gebruikte Volvo (90 zoekopdrachten per maand)
  • Volvo occasions (4400 zoekopdrachten per maand)
  • Volvo occasion (1000 zoekopdrachten per maand)
  • Volvo tweedehands (210 zoekopdrachten per maand)
  • Volvo 2e hands (70 zoekopdrachten per maand)
  • Occasions Volvo (210 zoekopdrachten per maand)
  • etc….

4. Zoekwoord Merk + jaartal

Een gemiste kans in de automotive sector zijn zoekwoordcombinaties met jaartallen. Hier wordt vaak veel op gezocht. Stel dat Joris op zoek is naar een Volvo V40 van maximaal 3 jaar oud. Of dat hij graag meer wil weten over een Volvo V40 uit een bepaald jaar.

Joris zou dan de volgende zoekopdrachten kunnen invoeren:

  • Volvo V40 2019 (1600 zoekopdrachten per maand)
  • Volvo V40 2018 (390 zoekopdrachten per maand)
  • Volvo V40 2017 (110 zoekopdrachten per maand)
  • Volvo V40 2016 (110 zoekopdrachten per maand)

5. Zoekwoord Merk + plaatsnaam

In de automotive sector wordt veel gezocht op dealers of merken in combinatie met een plaatsnaam. Joris woont in Utrecht. Hij wil zijn zoekopdracht beperken tot de omgeving Utrecht. Hij zoekt bijvoorbeeld op:

  • Volvo Utrecht (480 zoekopdrachten per maand)

Vergeet ook niet te onderzoeken wat de zoekvolumes op de eigen dealernaam zijn in combinatie met de verschillende plaatsnamen. Je zou hier bijvoorbeeld op in kunnen springen door het maken van aparte pagina’s voor bepaalde locaties met de meeste kansen en je advertenties aan te passen op specifieke plaatsnamen.

Zoekwoorden die je kan onderzoeken:

  • Dealernaam + plaatsnaam
  • Garage + plaatsnaam
  • Garage + plaatsnaam
  • Autobedrijf + plaatsnaam
  • Autobedrijf + plaatsnaam
  • Merk + plaatsnaam

6. Zoekwoord Merk + kopen

Joris heeft zich goed ingelezen en is er uit dat hij een Volvo V40 wil kopen.
Hij zou de volgende zoekwoordopdracht kunnen ingeven:

  • Volvo V40 kopen (170 zoekopdrachten per maand)

Nog specifieker wordt het als hij in deze zoekwoordcombinatie de plaatsnaam of zelfs het jaartal toevoegt. Hier komen we later in dit artikel nog op terug.

7. Zoekwoord Merk + garage/autogarage/dealer/autobedrijf

Joris heeft zijn droomauto gevonden. Na een jaar wil hij graag zijn auto laten nakijken. Natuurlijk wel bij een officiële Volvo garage om aanspraak te maken op de volvo-garantie :

  • Volvo garage (880 zoekopdrachten per maand)

Nog specifieker is de zoekwoordcombinatie met de plaatsnaam:

  • Volvo garage Utrecht (90 zoekopdrachten per maand)

Longtail zoekwoorden

Longtail zoekwoorden zijn meerdere zoektermen bij elkaar. Vaak geldt: hoe langer de zoekwoordcombinatie, hoe lager het zoekvolume. Maar op deze zoekwoorden is vaak ook minder concurrentie en een hogere koopintentie. Het is daarom goed om ook zoekwoordcombinaties te maken waarin je bovenstaande zoekwoorden combineert. Je kunt online verschillende zoekwoorden mix tools vinden waarmee je makkelijk zoekwoorden kan combineren. Een voorbeeld van een mix tool is mergewords.com.

Joris kan bijvoorbeeld het volgende longtail zoekwoord gebruiken:

  • Volvo occasions utrecht (30 zoekopdrachten per maand)

Hiermee combineer je merk, occasion en plaatsnaam. Het is veel specifieker en het zoekvolume is laag, maar ligt daardoor doorgaans ook dichter bij een koopintentie. Daarnaast combineer je hiermee de twee zoektermen ‘volvo occasions’ en ‘volvo occasions Utrecht’ en maak je slim gebruik van de SEO double dip.

Schrijfwijze van zoekwoorden

Denk ook aan de schrijfwijze van zoekwoorden. Vaak betekent een verschil in schrijfwijze een groot verschil in zoekvolume en kansen. Kijk nog maar eens naar het voorbeeld met de synoniemen voor tweedehands Volvo’s. Ook de woordvolgorde van zoekwoorden is belangrijk. Neem ook de woordvolgorde mee in je onderzoek.

De waarde van zoekwoorden: call tracking

In de automotive branche wordt vaak vooral gekeken naar de online conversies. Hierdoor mist er vaak veel data en ligt de focus op de zoekwoorden in de do-fase. Sommige zoekwoorden worden stopgezet in campagnes omdat daar niet direct resultaat terug te zien is. Call tracking kan een uitkomst bieden om een beter beeld te krijgen van de waarde van bepaalde zoekwoorden. In de automotive branche wordt het maken van een afspraak voor een proefrit of bezichtiging vaak telefonisch gedaan. Met call tracking krijg je inzicht in welke zoekwoorden in een Google Ads campagne een oproep hebben opgeleverd. Het is zelfs mogelijk om de telefonische gesprekken daarna op kwaliteit te beoordelen. Zo kun je een betere overweging maken om bepaalde zoekwoorden wel of niet stop te zetten in je campagne.

Conclusie: Benut de kansen uit de hele customer journey

Het ligt in de automotive sector erg voor de hand om voornamelijk te richten op de zoekwoorden die in de do-fase liggen. Er liggen echter ook veel kansen voor zoekwoorden die zich in andere fases van de customer journey bevinden. Het is daarom belangrijk om een uitgebreid zoekwoordonderzoek te doen om al deze kansen in kaart te brengen. In dit artikel hebben we je 7 zoekwoordcombinaties gegeven die je in ieder geval moet meenemen in je zoekwoordenonderzoek. Call-tracking kan helpen om zoekwoorden beter naar waarde in te schatten.

Ben jij enthousiast geworden en wil jij graag met zoekwoordonderzoek aan de slag? Onze specialisten helpen je graag.

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants

onze partners