088 - 120 34 00

Automotive SEO: Hoe ga je om met verkochte auto’s en 404 fouten?

Iedere auto die in de voorraad op de website staat wordt vroeg of laat verkocht, waarna deze van de website afgaat. Het aanbod wat van de website wordt afgevoerd resulteert vaak in een 404 fout, oftewel de bekende ‘Pagina niet gevonden’ melding. Hoe voorkom je een wildgroei aan fouten en wegklikkende bezoekers?

De 404 melding is zo oud als het internet is: pagina’s komen en worden weer verwijderd. 404 fouten zijn daarom onvermijdelijk. Teveel 404 fouten is echter niet goed: ze benadelen websites in haar posities. In de afgelopen jaren hebben we al veel geschreven over 404 fouten. In dit artikel lichten we de situatie specifiek toe op de dealersite.

404 fouten door de ogen van je bezoeker

Verplaats je eens in een bezoeker van je website. Je hebt een Focus gevonden die voldoet aan je wensen: De kleur is goed, betreft een luxe uitvoering, goed in de opties en de prijs valt in je budget.

De kans is groot dat een bezoeker de VDP opslaat in zijn of haar favorieten. Meerdere bezoekers denken er zo over en zaterdagmiddag wordt de prijskaart voor het raam omgedraaid: verkocht. De verkoper geeft na het zetten van de handtekening in OBS aan dat de auto verkocht is. Hierna verdwijnt deze automatisch uit het occasion aanbod.

Terug naar de opgeslagen favorieten van je bezoekers. Zij bevinden zich nog vooraan in de buyers journey: zij vergelijken meerdere modellen met elkaar. Die Ford Focus die jij zaterdag verkocht heeft geeft inmiddels een 404 melding. Pagina niet gevonden.  Hoe groot is de kans dat de bezoeker jouw resultaat uit de favorieten gooit? Net zo groot als de kans dat hij of zij met drie muisklikken de naam van jouw onderneming weer vergeten is.

Oplossing: toon alternatieve modellen!

Om bovenstaand scenario te voorkomen is het raadzaam een alternatief aanbod occasions te tonen. Is de ene Ford Focus verkocht?  Geen probleem: we hebben nog enkele exemplaren op voorraad! Op deze manier ziet de 404 pagina er direct een stuk gebruikersvriendelijk uit:

automotive seo: hoe ga je om met verkochte auto’s en 404 fouten?
Wanneer je geen voorraad hebt van een bepaald model is het een optie om deze één niveau hoger te tonen. Heb je bijvoorbeeld geen Focus meer staan dan is het raadzaam om alleen de laatst toegevoegde Ford occasions te tonen.

Deze oplossing vraagt enkele aanpassingen aan de achterkant van de website, waarbij je de expertise van de webbouwer nodig hebt. Het is echter geen aanpassing die een enorm grote investering qua doorlooptijd kost, waardoor doorvoeren een aantrekkelijke keuze is.

Alternatief: gebruik geen 404 maar een 410

Wanneer de leverancier van je website deze mogelijkheid niet ondersteund is er een SEO vriendelijk alternatief: de status 410.

Als zoekmachines websites crawlen checken ze onder andere welke code de server terug geeft wanneer een link gevolgd wordt. Gaat alles goed dan is het een status 200. Kan de pagina niet gevonden worden, dan een 404. Zo zijn er nog vele tientallen statuscodes. Eén hiervan is 410.

Waar de 404 melding “pagina kan niet gevonden worden” teruggeeft zegt de 410 dat de pagina weg is. Theoretisch gezien kan een pagina nu niet gevonden worden, maar over een minuut wel weer. Om aan te geven dat de occasion weg is en redelijkerwijs niet meer terugkomt is een status 410 code een goed alternatief.  410 geeft aan dat de pagina Gone is. Geen misverstand over mogelijk dus.

Voordelen en impact

Of je nu voor optie 1 of 2 kiest: SEO technisch gezien zijn beide oplossingen beter dan niets doen. Inventariseer eerst de huidige situatie. Gebruik hiervoor de optie Crawlfouten in Google Search Console: Google informeert je hier over de gevonden fouten.

In het bovenstaande voorbeeld staan de verkochte occasions vermeld met een 410 statuscode, terwijl de acties een 404 hebben. Om volledig te zijn is het aan te bevelen om oude actieberichten te 301 redirecten naar de actiepagina.

Meer weten over automotive marketing of dit onderwerp? Laat een reactie achter of neem contact met ons op!

sluiten

Kom jij ook naar
ons automotive seminar?

schrijf je nu in

Aanmelden is mogelijk tot en met 30 april 2017

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants