088 - 120 34 00

Waarom je als automotive marketeer call tracking móet gebruiken

In de automotive branche zien we steeds meer dat doelen en prestaties gemeten worden binnen websites. Denk daarbij aan proefritafspraken, werkplaatsafspraken en inruilvoorstellen. Bedrijven evalueren hun campagnes en website(s) aan de hand van deze behaalde doelen zodat ze lessen leren voor de toekomst. Klinkt natuurlijk goed allemaal, maar een automotive website of campagne is vooral gericht op leadgeneratie en leads zijn in dit geval niet alleen ingezonden formulieren. Minstens zo belangrijk zijn showroombezoeken en telefonisch contact. Om inzicht te krijgen in telefonisch contact bestaan er simpele oplossingen.

In een eerdere blog hebben we al uitgelegd wat call tracking is en waarom je het zou moeten gebruiken. Voor veel branches kan call tracking super interessante inzichten geven, voor automotive bedrijven is het echter noodzakelijk om sluitende analyses te maken want conversie bestaat voor een groot deel niet uit verzonden formulieren. Uit onze ervaring delen wij enkele interessante inzichten met je en zijn ervan overtuigd dat jij na het lezen van dit artikel óók aan de slag wil met call tracking.

Aandeel van telefonische conversie

Meet jij al je doelen op de website en evalueer je de website en campagnes aan de hand van deze resultaten? Dan heb je al een goede eerste stap gezet! Waarschijnlijk weet je dan ook dat het belangrijkste deel van je conversies bestaat uit aanvragen op je aangeboden voorraad nieuwe of gebruikte auto’s en werkplaatsafspraken. Met name bij je voorraad speelt een belangrijk aspect welke kenmerkend is voor de automotive branche: het aanbod is uniek! De kans is klein dat er ergens in het land exact eenzelfde auto staat in dezelfde uitvoering, kleur, kilometerstand, bouwjaar en prijs.

De bezoeker die actief op zoek is naar die ene auto wil dan ook snel schakelen. Niet eerst een formulier invullen, afwachten of er contact opgenomen gaat worden (helaas, dat gebeurt nog teveel) én afwachten wanneer je dan langs kan komen voor een bezichtiging, proefrit en inruilvoorstel. Maar wel de telefoon pakken het gesprek starten. We kennen voorbeelden waar maar liefst ruim 60% van de leads op de aangeboden voorraad bestaat uit telefonische conversie. Kan je nagaan wat je mist in je evaluatie van je campagnes als geen inzage hebt in 60% van je leads en met minder dan de helft aan informatie aan het optimaliseren bent. En wat dacht je van managementrapportages om inzicht te geven in de bijdrage van marketing aan verkoopdoelstellingen.

Zet call tracking ook in voor portalen en offline marketing

Wanneer je call tracking nummers inzet om de telefonische conversie van je website te meten ga je heel veel nieuwe inzichten opdoen. Maar daar hoeft het niet te stoppen. Veel marketingbudget gaat naar de autoportalen waar vaak discussie over ontstaat. Wat is namelijk het rendement van deze portalen? Ze zorgen voor veel telefonische conversie! Hier geldt ook dat evaluatie vervolgens onmogelijk is zonder inzicht hierin. Door per portaal een call tracking nummer aan te maken kan je ook deze portalen volledig evalueren. Wanneer je een call tracking nummer per vestiging maakt, kan je zelfs de prestaties van vestigingen onderling vergelijken. Wanneer je bij vestiging A met name formulier conversie ziet en bij vestiging B telefonische conversie kan dat zeker aanleiding zijn om te zoeken naar een verschil in aanpak.

Naast call tracking voor portalen kan je call tracking ook nog op andere manieren inzetten. Stuur je APK reminders per e-mail met daarin een telefoonnummer? Het resultaat hiervan kan je prima doormeten met call tracking. En wat te denken van al je actiematige offline communicatie? In de automotive wordt er ontzettend veel gestuurd op telefonische conversie en het resultaat is veelal niet helder wat zonde is voor evaluatie en optimalisatie.

Aan de slag met call tracking?

Ben je enthousiast geworden van de inzichten die call tracking je kan opleveren? Onetomarket helpt je graag verder! Wij leveren en implementeren call tracking oplossingen tegen scherpe tarieven. Neem contact met ons op als meer wilt weten over de mogelijkheden.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners