088 - 120 34 00

6 Automotive online marketing trends in 2019 die je niet mag missen

De eerste maand van het nieuwe jaar zit er al weer bijna op. Een nieuw jaar met nieuwe kansen en vooral ook nieuwe ontwikkelingen om rekening mee te houden. Ontwikkelingen gaan razendsnel en soms is het moeilijk om het overzicht te behouden. Wij hebben 6 trends op een rijtje gezet en wat jij kan doen om hier mee aan de slag te gaan in 2019.

Trend 1: Artificial intelligence

Ben je bekend met de digital marketing hype cycle van Gartner Group die jaarlijks gepubliceerd wordt? Het geeft een beeld van de aandacht die gegenereerd wordt rondom technieken en diensten. De cyclus begint altijd met een Innovation Trigger: de aankondiging van een nieuwe innovatie. Vooraanstaande media en in mindere mate mainstream media schrijven er veel over in deze fase.

In deze fase bevindt zich Artifical Intelligence for marketing. Alle tech bedrijven zijn bezig met het ontwikkelen van een virtuele assistent die volledig geïntegreerd kan worden in je leven. Denk maar aan Cortana (Microsoft) Siri (Apple), Alexa (Amazon) en Google Assistant. Ook binnen de automotive zien we steeds meer aanbod van dergelijke diensten door systemen te koppelen dan wel eigen spraakgestuurde infotainment systemen.

Deze zaken gaan van grote invloed zijn op je marketing. Volgens Accenture staat de automotive industrie zelfs voor de grootste verandering sinds Henry Ford de lopende band introduceerde. De grote drijver hierachter: digitalisering. Dat betekent veel kansen maar zeker ook bedreigingen voor morgen waar je vandaag al op kan voorsorteren.

Voice search

Voice search is een van de onderdelen van Artificial Intelligence die impact heeft op je taken als online marketeer. De verwachting is dat in 2020 in de VS de helft van de zoekopdrachten gebeurt via voice search. Voor je huidige doelgroep zal voice search nog enigszins vreemd voelen. In het verleden hebben we echter gezien dat jonge generaties nieuwe technieken razendsnel oppakken en adopteren.

Wat kan je zelf doen? Verdiep je in je doelgroep en de voicesearch technieken. Richt dan de belangrijkste onderdelen van je website hier op in zodat je voorbereid bent op de opkomst van voice search.

Connected Cars

Een interessant artikel op automotive-werkplaats.nl haakt ook in op de artifcial intelligence trend. Hierin zie je duidelijk de fase terug waarin AI verkeert. Het is zeker nog niet breed geaccepteerd en wat er ons werkelijk te wachten staat, is deels een voorspelling en nog niet een gegeven. Dat biedt jou de kans om er alvast op voor te sorteren.

Voor veel automotive partijen is after-sales een belangrijke bron van inkomsten. We zien nu al dat veel auto’s slimmer worden en zelf aangeven wanneer ze naar de werkplaats moeten. Dit zal alleen maar meer worden met elektrificatie en het diagnose stellen op afstand.

Wat kan je zelf doen? Denk na over hoe je een connectie kan leggen tussen de data in de auto van je klanten en jouw marketingcommunicatie. Relevantie is de sleutel in het laten landen van je boodschap. De data die auto’s creëren, geven meer mogelijkheden tot relevantie dan ooit tevoren.

Trend 2: Vindbaarheid in zoekmachines

Organische en betaalde vindbaarheid in zoekmachines blijft een hot-item. Het gebruik van video voor SEO wordt steeds belangrijker. Volgens onderzoek van Google beïnvloedt video het koopgedrag van 75% van de autokopers. Dit onderzoek is uitgevoerd onder 18-64 jarigen die minimaal 1 maal per maand online zijn geweest en het afgelopen jaar een auto hebben gekocht. Ook is er een forse toename in lokaal zoekgedrag voor zowel het organische als betaalde kanaal. Dit wordt vooral veroorzaakt door mobile. Google rapporteert een stijging in het zoekvolume van 500% in de afgelopen 2 jaar. Hou ook hier rekening met de opkomst van voice search.

Wat kan je zelf doen? Ontwikkel kwalitatieve, unieke video content. Speel daarnaast in op lokale vindbaarheid door naam, adres, telefoonnummer en adresgegevens te communiceren. Zet deze ook op met schema zodat zoekmachines deze informatie kunnen snappen.

Trend 3: Datadriven marketing

In de digital marketing hype cycle is datadriven marketing en event-triggered marketing voorbij de piek en zit het in de neergaande lijn.

Klik hier voor een grote weergave

Dit betekent dat het uit de hypefase is en dat er ook partijen teleurgesteld zijn in de verwachtingen die ze oorspronkelijk hadden. Mogelijk hoor je hier zelf bij? De partijen die echter doorgaan met deze ontwikkeling zullen het naar volwassenheid brengen en de echte meerwaarde gaan brengen. Marketing is afhankelijk van goede data. Zorg dat je je eigen data creëert. Optimaliseer op basis van je eigen data en niet op basis van branchegemiddelden en wordt hier zelf volwassen in.

Conversiepaden zijn complex, zeker in de automotive, en daarmee is correcte attributie een punt van belang. Het last click attributiemodel is niet meer van deze tijd. Het zoekproces begint en eindigt niet met dezelfde zoekopdrachten. Mensen weten niet altijd exact wat ze zoeken terwijl het last click attributiemodel daar op gebaseerd is. Verzamel voor jezelf dus ook zoveel mogelijk data van alle stappen in het conversiepad. Voor iedere fase is het van belang dat je de juiste authentieke content kan leveren. In iedere stap van de fase draait het om micro-momenten. Micro-momenten worden door Google ingedeeld in verschillende deelmomenten:

  • I want to know – momenten
  • I want to go – momenten
  • I want to do – momenten
  • I want to buy – momenten

Wat kan je zelf doen? Verzamel je eigen data en onderzoek welke kanalen van invloed zijn op een conversie. Bepaal voor ieder kanaal het micro-moment doel en meet en optimaliseer deze. Ieder kanaal richt je in zodat de boodschap en het medium past bij het micromoment. Wanneer je op deze wijze gebruik maakt van datadriven marketing trek je het naar een volwassenheidsfase en zijn resultaten meetbaar en te optimaliseren.

Trend 4: Mobiliteit als dienst in plaats van product

Al langere tijd zien wij de trend naar het product “toegang tot mobiliteit” als vervanger van het product “auto”. Daarmee is het niet specifiek een trend voor 2019 maar wel een trends waar je dit jaar écht iets mee moet gaan doen als je dat nog niet gedaan hebt. De trend zien we in verschillende vormen terug bij zowel zakelijke lease als private lease.

Onlangs waren wij aanwezig bij de masterclass “Digital Excellence Automotive” van WUA. Een belangrijke learning die daar uit kwam, is dat gamechangers binnen 1 maand letterlijk de hele markt op de kop weten te zetten.

Onder de aanwezigen werd een onderzoek “hoe koop je op internet” gedaan voor het product “wasmachine leasen”. Een ruime meerderheid van de aanwezigen koos voor Coolblue. Voor een groot deel van de andere aanwezigen was Coolblue de nummer 2. Voor 90% van de aanwezigen was Coolblue nummer 1 of 2. Heel bijzonder wanneer je weet dat Coolblue tot een maand daarvoor helemaal niet actief was met het product “wasmachine leasen”! Maak niet de denkfout dat dit in de automotive niet zou kunnen.

Wat kan je zelf doen? We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: verplaats je in de koper. Denk niet: hoe verkopen wij meer op internet, maar: hoe koop je op internet? Doorloop je eigen leadfunnel en kijk wat je opvalt. Waarom zou je wel of niet bij jezelf een aanvraag doen of kopen? Wat deze case tevens aantoont dat je “oude” marketing niet moet vergeten. Bouw aan een sterk merk (betrouwbaar) een sterke propositie (waarom bij jou kopen). Uiteraard moet je website een prettige look en feel geven (gebruiksgemak).

Verder moet je testen, testen en nog eens testen wat werkt. Ga voor evolutie in plaats van revolutie en verbeter je website onderdeel voor onderdeel. Weet dat het makkelijker is om 1000 kleine dingen met 1% te verbeteren dan 1 ding met 1000%.

Wat voor een ander werkt, hoeft niet bij jou te werken. Optimaliseer je website door gebruik te maken van webanalytics en A/B testen. Houd hierbij continue de gebruiker in je achterhoofd. Zorg dat je sneller kan schakelen dan je concurrent want voor je het weet speel je het spel niet meer mee.

De trends voor zakelijk lease

Bij zakelijke lease is er een duidelijke trend in het aanbieden van vervoer waarbij een OV-kaart bijvoorbeeld onderdeel is van het leasecontract of de inzet van pouleauto’s in plaats van individuele “auto’s van de zaak”. Speel hier op in met je productaanbod, marketing gaat ten slotte niet alleen over communicatie maar ook over productontwikkeling.

Interessante inzichten die we kunnen delen uit de Web Performance Scan Autolease Zakelijk van WUA zijn wat bezoekers van zakelijke lease websites belangrijk vinden en in welke volgorde:

Bron:WUA

Kortom: product, prijs, reputatie, dienstverlening en ten slotte de levertijd.

Wat kan je zelf doen? Zorg als bedrijf dat je aanbod past bij wat zakelijke lease rijders belangrijk vinden en leg uit hoe je prijsopbouw tot stand komt. Wees transparant hierin. Als marketeer werk je aan een sterk merk. Uit het gegeven voorbeeld werd er mede voor Coolblue gekozen vanwege het sterke merk dat ze hebben opgebouwd ten opzicht van de concurrentie op dit gebied. Pas daarna komen service en levertijd.

De trends voor private lease

Op consumentengebied zien we al enkele jaren initiatieven op gebied van deelauto’s met wisselend succes en een steeds sterkere groei van private lease. Zorg dat je onderdeel van deze trend bent. Ondanks de private lease trend is het deel van de consumenten dat een auto koopt nog steeds groter. Voor beide markten hebben we samen met WUA enkele trends en bevindingen voor je geformuleerd.

  • Vrijwel iedereen is bezig met private lease, zowel de grote leasebedrijven, consumentenorganisaties als de ANWB als de traditionele dealerbedrijven. Dit zorgt voor een zeer competitieve en veranderlijke markt. Sneller schakelen dan je concurrent is cruciaal voor succes.
  • Momenteel lijkt online private lease vooral het spel te zijn van 5 grote partijen. Andere leasemaatschappijen en automerken zelf worden relatief weinig gevonden.
  • Veel zoekers beginnen hun zoektocht met een bezoek aan de website van een leasemaatschappij om vervolgens naar de merkensite te gaan.
  • 90% van de consumenten wil de auto eerst in het echt bij de dealer zien en ervaren alvorens te bestellen. Slechts 10% wil direct online bestellen.

Wat kan je zelf doen? De concurrentie is fors en het spel van de grote partijen meespelen zal een uitdaging zijn. Jouw uitdaging is gevonden worden door een specifieke (bijvoorbeeld lokale) doelgroep en van iedere bezoeker een lead in de vorm van een showroombezoeker te maken. Je sterke punt als dealer is dat veel bezoekers de auto willen zien en ervaren. Maak gebruik van die kracht door zoveel mogelijk te sturen op showroombezoek en focus minder op online offerteaanvragen. Speel het spel zoals je dat kent: leads in plaats orders.

Trend 5: Platformmarkt tweedehands auto

De aanschaf van een tweedehands auto of voorraadauto is met name een platformmarkt van de autoportalen. Het aanbod is vrijwel gelijk, dus het is vooral belangrijk om gevonden te worden als platform. Of vanuit de rol als marketeer bij een autobedrijf: zorg dat je aanbod op het gevonden platform staat.

Wat kan je zelf doen? Zorg dat jouw aanbod te vinden is op de grote portalen zodat je vindbaar bent voor de autozoekende consument.

Trend 6: Gebruikte auto online kopen

Er zijn steeds meer initiatieven op het gebied van daadwerkelijk online een gebruikte auto kopen zonder tussenkomst van een bezoek aan de showroom. Denk aan native online spelers als auto.nl en bynco maar ook een niet-native online speler als Vaartland is in deze markt gestapt. Belangrijk hierbij is het lage risico dat je loopt als online koper met voorwaarden als “niet goed, geld terug” of 14 dagen proef rijden.

Wat je zelf kan doen? Denk na over hoe je met jouw aanbod een invulling kan geven aan de trend van het online kopen van een auto. Realiseer je ook het verschil tussen een private lease auto die de potentiële koper nog wel in het echt wil zien en ervaren en de gebruikte auto die wél steeds meer volledig online gekocht wordt.

Conclusie

Technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op en de versnelling zal de komende jaren alleen maar groeien. Dit biedt veel kansen, maar ook bedreigingen. Kennis van de technologische ontwikkelingen is belangrijker dan ooit. Technologie is echter geen garantie op succes. Jouw authentieke, unieke boodschap en merkbelofte vanuit de klantbehoefte maken van een bezoeker een klant en vormen de manier om jouw deel van de taart op te eisen!

Met welke van deze punten ga jij in 2019 aan de slag? Heb je hulp nodig of vragen bij een van de genoemde onderwerpen? Wij staan voor je klaar!

Stel een vraag over de automotive marketing trends

onze partners