088 - 120 34 00

Website Optimizer stand-alone: Conversie Optimalisatie

Website optimizer

Google’s Website Optimizer was altijd al gratis, maar voorheen alleen te gebruiken in samenwerking met een Adwords account.
Nu is het beschikbaar voor iedereen, waardoor Google de drempel weer een stukje verlaagt. Ook mensen zonder een Adwords campagne hebben weer een excuus minder om niet met website content te testen.

Het testen van website content met als doel de conversiegraad van de website te verhogen noemen we conversie optimalisatie. De verhoging van de conversiegraad bereik je niet door mensen in een soort fuik te “proppen”, maar juist door de bezoekerservaring te verbeteren.
De optimizer richt zich inderdaad op het testen van website content, en niet zozeer op marketing campagnes. Het maakt “out-of-the-box” geen onderscheid tussen verkeersbronnen, waardoor je niet ziet of bezoekers uit PPC campagnes anders reageren op de test dan mensen die via een banner binnenkomen. Je optimaliseert dus volgens het principe van de grootste algemene deler.

Natuurlijk kun je met behulp van analytics ook zelf tests uitvoeren en de data analyseren, maar met tools als de Website Optimizer wordt implementatie makkelijk en hoef je ook niet zelf aan de slag met statistische formules. Je toont verschillende versies van pagina’s aan bezoekers en observeert welke het best presteert. Dit kan door door met geheel verschillende pagina’s te werken ( A/B test ) of door op één pagina met verschillende elementen te spelen ( Multivariaat ). Website optimizer ondersteunt beide methodes. Het mooie hierbij is dat je de bezoeker laat beslissen wat het beste werkt, zonder hem/haar lastig te vallen.

Veel bedrijven laten een marketing campagne optimaliseren tot aan de voordeur, er wordt alleen geoptimaliseerd in de campagnes maar niet op de website. Het spreekt voor zich dat er winst te boeken valt als geoptimaliseerd wordt over het hele traject, van aqcuisitie tot aankoop. Hierdoor stijgt niet alleen het totale aantal bezoekers dat converteert, maar vergroten we ook de groep tevreden klanten.
Een hoger conversie percentage en een hoger percentage terugkerende bezoekers zorgen voor meer conversies bij gelijkblijvende kosten. Het logische gevolg is dat de kost per boeking daalt waardoor de ROAS toeneemt.

Waar moet je beginnen? Je analytics tool kan hier bij helpen. Bekijk bijvoorbeeld je conversietrechter om te zien waar mensen het aankoopproces afbreken, waar gaan ze vervolgens naartoe? Verlieten ze de site of zochten ze informatie die blijkbaar ontbrak?
Bij geavanceerdere tools zoals Sitecatalyst of Indextools kun je de paden analyseren die leiden tot conversie, en daar pijnpunten uitlichten. Een mooie hulp in Google Analytics is dan weer de $-index in het inhoudsrapport, welke pagina’s hebben het meeste invloed op mijn conversies? Mis ik hier pagina’s? Staan er pagina’s tussen die ik niet verwachtte?

Als je vervolgens een pagina (of pagina’s) hebt uitgekozen kun je gaan testen door verschillende versies te creëren of nieuwe elementen toe te voegen, de website optimizer geeft hier trouwens duidelijk instructies voor. Durf hierbij radicale dingen te testen, en ga er niet vanuit dat je site onmogelijk verbetert kan worden. Bij elke test komt weer nieuwe informatie naar voren die weer aanleiding geeft voor een nieuwe experiment, en dat is ook de “mantra” die ik nog even wil aanhalen. Blijf testen!

Onlangs gaf ik trouwens een korte introductie over conversie optimalisatie, de presentatie vind je hier:  deel I & deel II.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners