088 - 120 34 00

Webanalytics Congres 2010

Op 1 en 2 juni vond het Webanalytics congres plaats. Op 2 juni, de congres dag, heeft Onetomarket met 3 man sterk het congres bezocht. Aangezien er al voldoende blogs geschreven zijn over de precieze inhoud van deze dag, ga ik enkel in op een aantal interessante onderwerpen die vaker die dag terug zijn gekomen.

Toekomstmuziek

Wat afgelopen woensdag vaak terug kwam als onderwerp is de toekomst van Web Analytics. In de afgelopen jaren is web analytics steeds groter, belangrijker en uitgebreider geworden. Wat gaat er nu in de toekomst gebeuren? Zet deze trend door? Gaan we steeds meer meten, steeds uitgebreidere rapporten maken, steeds meer innovatieve manieren vinden om alles in kaart te brengen? De kans hierop is groot. De vendors komen met steeds weer nieuwe toepassingen om bijvoorbeeld ook social media in kaart te brengen. Ook het koppelen van online aan offline is nog een grote uitdaging. Een toekomst waarbij webanalytics is gekoppeld aan ieders CRM systeem biedt nog meer mogelijkheden. Naast het feit dat dit heel veel extra inzichten geeft waar je als bedrijf op in kunt spelen, kunnen bedrijven hiermee ook de bezoekers van hun website bijvoorbeeld echte persoonlijke pagina’s laten zien of aanbiedingen doen. Dit laatste is natuurlijk weer conversie verhogend.

Maar de grote dreiging op dit alles zit natuurlijk in de privacy hoek. Denk hierbij aan de nieuwe cookie wetgeving waar veel over te doen valt. Hoe valt hiermee om te gaan? Zoals Bertwin Menninga van Telegraaf  zo mooi omschreef: onze bezoekers willen niet eerst 10 pop-ups weg moeten klikken voordat een pagina geladen word. Zijn enige oplossing hiervoor zou zijn dat de website achter een log-in komt te staan. Dit omzeilt alle problematiek rondom de mogelijke cookie wetgeving. Natuurlijk werkt dit niet bepaal drempel verlagend voor bezoekers….

Data <–> Gut Feeling

In de presentatie van Stéphane Hamel werd het Online Analytics Maturity Model besproken. Het meest interessante aan de presentatie vond ik zijn stuk over hoe web analytics het beste aangepakt kan worden. De benadering puur vanuit de wiskunde is niet ideaal. Denk hierbij aan een valkuil als over-analyseren, hierbij verdwijnt vaak de toepassing van intuïtie van de mens. Het is zaak juist deze twee te combineren, data EN gut feeling / human touch. Benader de data vanuit je intuïtie en onderzoek (wiskunde) of je gut feeling inderdaad draagvlak heeft. Op die manier komen de beste resultaten naar voren.

Een ander punt dat Stéphane als succesfactor voor web analytics naar voren bracht is een goed optimalisatieteam. Dit team bevat mensen met inzicht in de organisatie, en haar marketing doelen. Maar ook technologie en analytische processen zijn hierbij belangrijk. Met mensen die de samen de data vanaf deze kanten (los van elkaar) bekijken krijg je een combinatie die veel waard is.

Website Performance

Tijdens de sessie van Sean Power belichtte hij de ‘ 7 things your web Analytics won’t tell you’. Hij lichtte in zijn sessie toe dat de performance van een website een directe impact heeft op de website gebruikers, hun gedrag en acties. Volgens Sean Power zijn er 7 regels gerelateerd aan de performance van je website. Wederom pak ik er 2 uit die mijn interesse wekten en te maken hebben met het gevoel van je bezoeker.

Ten eerste de geografische verschillen. Waar zitten je bezoekers? Over de hele wereld zijn de verwachtingen over de snelheid van internet (laadtijd) heel uiteenlopend. Hier kan op ingespeeld worden. Zit je in een gebied waarbij een lange laadtijd conversie verlagend is, zorg er dan voor dat je website zo snel mogelijk is. Hiervoor zijn verschillende tips en trucs beschikbaar. Hierbij moest ik denken aan het voorbeeld van Amazon waarbij iedere 0,1 seconde extra laadtijd zorgt voor 1% daling in verkopen (!).

Wat Sean Power ook als tip meegaf was “real user experience”. Ervaar en kijk door de ogen van je webgebruiker. Meet en test, kijk naar de 404 fouten (bijv. in Google Webmaster Tools). Dit kan je niet in bijvoorbeeld Google Analytics testen dus bezoek de website zoals echte bezoekers deze ook zien er ervaren. Laat de cijfers even los en ervaar je website.

Dobberen op het ijs

Marc Cornelissen sloot de dag af. Als “professioneel avonturier” heeft hij de Zuid- EN Noordpool bereikt. Alleen als je vooraf je doel bepaald en in kaart brengt hoe je daar wilt komen, bereik je de Noordpool. Onderweg kom je veel zaken tegen die je van je doel af brengen (ijsberen, storm, drijvende ijsplaten), daar moet je op inspelen en telkens weer je werkwijze op bijstellen. Teamwork is essentieel. Zijn verhaal over duidelijke doelen stellen, plannen maken, inzicht  en aanpassingsvermogen waren een mooie metafoor voor het werkveld van een webanalist. Een passende afsluiting van de dag.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners