088 - 120 34 00

De toegevoegde waarde van Hotjar voor je online marketing analyse

Met een volledig ingericht Google Analytics, of een ander statistiekenpakket, krijg je ontzettend veel inzicht in aantallen, gedrag en het resultaat van je bezoekers op je website. Maar stel jij jezelf ook wel eens de volgende vragen:

  • Hoe leer ik mijn bezoeker beter kennen?
  • Hoe gebruikt de bezoeker mijn website?
  • Vindt de bezoeker op mijn website wat hij zoekt?
  • Hoe beoordeelt de bezoeker mijn website?

Wanneer je deze vragen stelt dan weet je dat je de antwoorden niet in je statistiekenpakket gaat vinden. Hotjar (of een vergelijkbare tool) gaat je hier wél mee helpen en vertelt je waarom je bezoekers op je site komen en wat ze er werkelijk doen. In dit artikel gaan we je uitleggen hoe de tool Hotjar deze vragen kan beantwoorden zodat je concreet aan de slag kan om je website te verbeteren. Er zijn echter ook andere tools met vergelijkbare functionaliteiten.

Hoe implementeer je Hotjar op je website?

De eerste stap is natuurlijk Hotjar te implementeren op je website. Wanneer je werkt met Google Tag Manager is dat heel eenvoudig.

  1. Voeg een nieuwe tag toe
  2. Uit de lijst met beschikbare tag types kies je Hotjar
  3. Vervolgens vul je bij Hotjar SiteID het accountnummer in dat je ophaalt uit je Hotjar account
  4. Als trigger kies je “Alle pagina’s
  5. Publiceer de Tag Manager container en je bent klaar om te gaan!

Werk je niet met Tag Manager dan dien je het Hotjar script te plaatsen in de van je website. Hotjar is bovendien erg eenvoudig te integreren met WordPress, Drupal of Unbounce.

Hotjar is in basis een gratis tool maar om gebruik te maken van uitgebreide functionaliteiten heb je een betaald Plus of Business account nodig. Het verschil in het Plus en Business account is het aantal bezoekers waarvan je data kan verzamelen.

Hotjar is in basis ingedeeld in 2 basisfunctionaliteiten; Analytics en Feedback. We leggen je uit welke analysemogelijkheden je kan gebruiken binnen deze 2 basisfunctionaliteiten.

Hotjar Analytics

Binnen analytics gaat het vooral, zoals de naam al aangeeft, vooral om het analyseren van bezoekersgedrag. Analyseren kan op 4 verschillende manieren; heatmaps, recordings, funnels en forms.

Hotjar Heatmaps

In Google analytics zie je hoeveel bezoekers op welke pagina komen en wanneer je het helemaal goed hebt ingericht zie je op welke knoppen wordt geklikt. Maar wat nu als bezoekers klikken op elementen die helemaal niet klikbaar zijn? Je statistiekenpakket gaat je dit standaard niet vertellen!

Dit is waar heatmaps je gaan helpen. Je ziet exact hoe ver bezoekers scrollen, waar ze klikken en hoe ze met de muis bewegen over elke pagina. Bezoekers kunnen zich heel anders bewegen op je website dan je ooit had kunnen vermoeden! Met heatmaps krijg je deze inzichten en optimaliseer je website. Heatmaps worden verzameld als een bundeling van sessies.

Hotjar Recordings

Vind je heatmaps gaaf? Dan word je helemaal enthousiast van recordings! Met recordings krijg je een opname van een hele sessie en kan je precies nakijken hoe bezoekers bewegen met de muis, waar geklikt wordt of waar men blijft hangen om de tekst te lezen of een video te bekijken. In tegenstelling tot heatmaps zijn recordings op sessieniveau. Waanzinnig interessant om te bekijken maar realiseer je wel dat het veel tijd kan kosten om 1.000 video’s van bezoekerssessies te bekijken. Stel dus voor jezelf eerst een goede onderzoeksvraag en filter op de recordings die aan deze vraag voldoen. Bijvoorbeeld: Hoe maken mensen gebruik van het prijzenoverzicht op productpagina X?

Hotjar Funnels

Als je je website goed hebt ingericht dan heb je nagedacht over de conversiefunnel. In dat geval wil je waarschijnlijk ook inzicht hebben in waar bezoekers in het proces afhaken. Dit wordt inzichtelijk gemaakt met Hotjar funnels. Afhankelijk van het type website en de daarbij behorende doelstelling kunnen conversies bestaan uit bijvoorbeeld downloads, inschrijvingen voor events en nieuwsbrieven, leads of bestellingen. Wanneer veel bezoekers op een bepaald punt afhaken dan weet jij waar je aanpassingen moet gaan doen.

Hotjar Forms

Formulieren, je hebt ze in alle soorten en maten en iedereen heeft er een mening over. Marketing wil zo kort mogelijke formulieren om mooie conversiecijfers te laten zien. De afdeling die iets moet met de data uit de formulieren, denk aan verkoop of klantenservice, wil juist zo veel mogelijk gegevens vragen voor een efficiënte opvolging. Wie heeft er nu gelijk? Met Hotjar forms kom je er achter. Analyseer hoe lang je bezoekers doen over het invullen van een formulier en bij welk veld men obstakels ervaart of zelfs afhaakt.

Hotjar Feedback

Waar analyse vooral bestaat uit het observeren van gedrag biedt de feedback functionaliteit technieken om de bezoeker actief je website te beoordelen. Met feedback vraag je dus concreet input van je bezoekers, dit brengt wel een “gevaar” met zich mee. Erg belangrijk is dat je niet de irritatie opwekt door allerlei pop-ups waar je bezoeker niet op zit te wachten. Voor de meeste van je bezoekers geldt dat ze je website niet bekijken met als doel jou te helpen er een betere site van te maken.

Feedback geven kan via 4 verschillende methoden, incoming, polls, surveys en recruiters.

Hotjar Incoming

De meest eenvoudige manier van bezoekersfeedback verzamelen is via Incoming. Op alle pagina’s of specifiek door jou ingestelde pagina’s kunnen bezoekers aan de hand van een smiley aangeven of ze blij zijn met de site of pagina en kunnen dit aanvullen met een opmerking voor jou als sitebeheerder. Veel directer kan je het niet krijgen! Bovendien kunnen bezoekers een snapshot maken van een deel van de pagina waar ze een opmerking over hebben. Let met dit soort pop-ups wel op wat het met de weergave van je site doet op verschillende devices om dus niet die genoemde irritatie op te zoeken. Mogelijk wil je Incoming wel activeren voor desktop en niet voor mobiel, of juist alleen op op specifieke pagina’s. Denk dus vooraf heel goed na wat je exact wil weten. Een goede route hiervoor is te starten met Analyse en wanneer je denkt de goede oplossing gevonden te hebben, dan deze toepassen om vervolgens feedback te verzamelen. Begin dus niet meteen als eerste stap met deze feedback functie.

Hotjar Polls

Polls zijn vragen die je actief stelt aan de bezoeker. Bijvoorbeeld wanneer een bezoeker langer dan 1 minuut je blogpagina aan het bekijken is dan stel je de vraag: “Zou je meer over dit onderwerp willen lezen?” of op een pagina waar mensen zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief maar dat uiteindelijk niet doen en je website willen verlaten: “Is er een specifieke reden waarom je je op dit moment niet inschrijft voor onze nieuwsbrief?”.

Met polls kan je dus heel gericht heel specifiek je doelgroep vragen wat ze van je willen en daar vervolgens op inspelen. Maar meer nog dan bij Incoming geldt hier: denk van tevoren goed na wát je exact wil weten van je bezoeker en stel de vraag zo concreet mogelijk. Bezoekers willen waarschijnlijk best met je meedenken maar alleen wanneer het niet te ingewikkeld is of teveel tijd kost.

Hotjar Surveys

De survey verschilt inhoudelijk qua mogelijkheden niet zo veel van de poll. De zaken waar je rekening mee moet houden zijn voor surveys gelijk aan die voor een poll. Het verschil tussen beide is eigenlijk alleen dat je een poll op een website activeert en een survey kan je uitzetten door weblinks of e-mails te gebruiken.

Recruiters

Zijn je bezoekers echte fans van je bedrijf? Dan is het goed mogelijk dat de functie recruiters je gaat helpen. Je kan met deze functie bezoekers uitnodigen voor bijvoorbeeld gebruikerstesten. Bedenk je dat voor niets de zon opgaat en je bezoekers best willen meewerken maar dat er wel iets tegenover moet staan. Bijvoorbeeld een mooie korting op je productaanbod of een andere incentive. Heb je iets minder betrokken bezoekers? Dan kan je deze functie ook gebruiken om bezoekers te vragen zich in te schrijven voor je nieuwsbrief als een bepaalde pagina langer dan een bepaalde tijd bekeken wordt.

AVG/GDPR en Hotjar

Last but not least. Hotjar kan je dus ontzettend veel inzichten geven maar uiteraard moet je wel aan wettelijke vereisten voldoen. Als eerste is het belangrijkste is dat je toestemming nodig hebt van je bezoekers om de data te mogen verzamelen via opt-in. Hier zijn diverse tools voor om je bezoeker per categorie aan te laten geven welke cookies wel en niet geplaatst mogen worden. Aanvullend dien je in je privacy policy en cookie policy te vermelden waarvoor je Hotjar gebruikt en welke data je verzameld. Ten slotte dien je een bewerkersovereenkomst af te sluiten met Hotjar.

Wil je meer halen uit jouw online marketing analyses?

Ben je enthousiast geworden van de mogelijkheden van Hotjar en staat conversieoptimalisatie hoog op je agenda? Onetomarket helpt je graag verder! We hebben in dit artikel de basisbeginselen voor je op een rij gezet maar daarnaast zijn er tal van mogelijkheden om meer inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers en je website te optimaliseren met Hotjar. Neem contact met ons op als je samen met ons aan de slag wil met inzichten in bezoekersgedrag en conversieoptimalisatie.

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants

onze partners