088 - 120 34 00

Sitestat web analytics: Unaggregated data

Het Sitestat webanalytics pakket bestaat uit verschillende onderdelen en heeft enkele bijzondere USP’s. In deze serie (dit is artikel 1)  blog artikelen wil ik ingaan op deze USP’s.

Sitestat is een analytics tool van eigen bodem en wordt gemaakt door Nedstat. Internationaal is dit bedrijf enorm aan het groeien, wat ook te maken heeft met de recente inlijving bij het grote Amerikaanse marktonderzoekbedrijf comScore. De synergie tussen deze twee onderdelen zal in de toekomst duidelijk vorm krijgen. Zeer interessant is dan de koppeling van webstatistiek met panel data.

Wat ik met dit artikel beoog is duidelijk maken wat unaggregated data is en vervolgens, wat heb je eraan? Want daar gaat het tenslotte om.

Wat is unaggregated data?

Unaggregated data wil letterlijk zeggen dat er geen data wordt samengevoegd. Het Sitestat meetscript meet via de pixelmethode alle data, elke visit die je meet wordt apart opgeslagen. Er worden geen selecties gemaakt, en ook wordt er geen data samengevoegd. Er is geen vooraf gedefinieerde structuur.

Vanuit die centrale opslag, wordt de data geprocessed in hapklare stukken die gebruikt kan worden in de verschillende rapporten.

Deze processing is op een dusdanige manier ingericht, dat je, als je iets aanpast aan een rapport item, een ander segment of filter kiest, opnieuw kunt verwerken op historische data.

Wat heb je aan unaggregated data?

Hier wordt het pas interessant. Reprocessen op historische data… Dit is het best te illustreren aan de hand van een voorbeeld. Stel je hebt een e-commerce site en wilt een bepaalde salesfunnel instellen. Een funnel van stap 1 t/m 4, die eindigt bij de bedanktpagina. Dit is goed in te stellen, ook in tools als Google Analytics. In Google Analytics stel je de funnel in, en vanaf dat moment wordt er bezoek aan de funnel toegekend.

Als je echter een Sitestat implementatie hebt, stel je ook deze funnel in. Maar het grote voordeel is dat je deze funnel kunt toepassen op historische data, Als je bv. al een jaar met Sitestat meet, kun je deze nieuwe funnel over een geheel jaar terugzien. Dat is het reprocessen wat het hier over gaat. In Google Analytics, maakt niet uit hoe lang geleden de implementatie was, als je een funnel instelt, zie je pas de gegevens vanaf dat moment!

Behalve dus voor funnels is dit ook uitermate handig voor gebruik van segmenten en rapporten. Die zijn toe te passen op alle data, vanaf het eerste moment dat Sitestat op je site staat.

Nieuwsgierig naar andere mogelijkheden van Sitestat? Hou dan ons blog  in de gaten voor de vervolgartikelen over dit web analytics pakket of informeer alvast bij een van onze web analytics consultants over wat Sitestat voor jouw organisatie kan betekenen.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners