088 - 120 34 00

Google Analytics lanceert nieuwe features

Het gerucht van nieuwe features in Google Analytics ging al langer, maar gisteren heeft Google officieel 8 nieuwe toepassingen aangekondigd.

Loyaliteit als doel
Het meten van loyaliteit is een veelbesproken onderwerp. Veelal wordt loyaliteit gemeten op basis van gemiddelde tijd op de site en gemiddeld aantal pagina’s per bezoek. Het was echter in Google Analytics nog niet mogelijk dit als doel in te stellen. Dit wordt nu wel mogelijk.  Daarnaast kan je nu tot 20 doelen per profiel instellen in tegenstelling tot de huidige 4!
De uitbreiding van de doelen is een erg goede ontwikkeling. Wij merken dat we voor websites van onze klanten veelal meer dan 4 doelen kunnen formuleren. Tot op heden werd dit gemeten door nieuwe profielen aan te maken. Door deze nieuwe feature is dit niet meer nodig.

Uitbreiding mobiele rapportages
Door het toevoegen van een stukje code op je website wordt het beter mogelijk mobiele marketinginspanningen te meten. PHP, Perl, JSP en ASPX wordt ondersteund door Google. Ook blijft het mogelijk om bezoek te meten via Javascript.

Geavanceerde filters
Op dit moment kan een rapport met bijvoorbeeld zoekwoorden gefilterd worden met de filters met en zonder.
plaatje blog

Deze functie wordt flink uitgebreid. De rijen in een tabel kunnen gefilterd worden op diverse metrics. Je kan bijvoorbeeld filteren op aantal bezoeken en omzet, zodat je alleen het resultaat ziet van zoekwoorden die minimaal 50 bezoekers hebben opgeleverd en minimaal €300,- omzet hebben behaald.

Unieke bezoeker als metric

Tot op heden kon je geen geavanceerde rapporten te maken met unieke bezoekers als metric. Dit wordt nu wel mogelijk. Unieke bezoeker kan afgezet worden tegen elke dimensie.

Meerdere op maat gemaakte variabelen

Het wordt mogelijk om meerdere op maat gemaakte variabelen toe te voegen aan de standaard Google Analytics code. Zo kan je bezoek definiëren als klant vs geen klant of bijvoorbeeld onderscheid maken tussen ingelogde of niet ingelogde bezoekers.

Delen van segmenten en op maat gemaakte rapporten
Op dit moment is het niet mogelijk om geavanceerde segmenten en rapporten te delen met gebruikers van hetzelfde account. Nu kan je de rapporteren delen met anderen. Dit maakt het bijvoorbeeld eenvoudig resultaten te communiceren met je Salesafdeling. Ook kunnen wij op deze manier eenvoudig rapporten en segmenten delen met onze klanten.

Analytics Intelligence

Wanneer significante veranderingen in je account plaatsvinden, kan je een alert ontvangen. Als bijvoorbeeld ineens het bezoek via een bepaald kanaal sterk daalt of wanneer een goed lopende AdWords campagne ineens conversies misloopt. Op deze manier kan je snel op gebeurtenissen inspelen. Dit is een erg goede nieuwe feature. Hierdoor helpt Google je een handje en geeft aan wanneer er opvallende gebeurtenissen plaatsvinden.

Alerts
Je kan aangeven aan Google wanneer je alerts wilt ontvangen en waar Google dus op moet letten.

Wanneer te zien?
De aanpassingen zullen binnen nu en een paar weken in alle accounts doorgevoerd worden. De komende tijd zullen we in blogposts nader op deze veranderingen in gaan.

Wilt u deze toepassingen ook gebruiken in uw Google Analytics account? Neem dan contact op met een van onze Analytics consultants!

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners