088 - 120 34 00

Nieuwe code voor Google Analytics, wat verandert er?

Het zal er al een tijdje aan te komen; Google heeft de nieuwe tracking code officieel vrijgegeven. Bovendien is de functionaliteit van de grafieken uitgebreid om wat meer analyse mogelijkheden te geven.

Nieuwe tracking code

Hoewel de code al langer bekend was is het script nu ook terug te vinden in de profielinstellingen van Google Analytics:

Analytics nieuwe code

De nieuwe code heeft per direct de volgende voordelen:

  1. Kleinere, sneller downloadbare file.
  2. Detecteert automatisch https protocol, dus nu gewoon 1 code voor zowel beveiligde als onbeveiligde omgevingen.
  3. Maakt een E-commerce implementatie makkelijker, erg handig voor bijvoorbeeld shopping carts op externe domeinen.

Het script meet bovendien niet alleen op basis van pageviews maar is object georiënteerd en kan ook events meten. Dit houdt in dat activiteiten van bezoekers op websites met AJAX en Flash nu ook op een goede manier gemeten kunnen worden, waar dit voorheen niet mogelijk was. Er komen in de nabije toekomst bovendien verscheidene nieuwe opties beschikbaar, maar het is helaas nog niet bekend wat en wanneer.

Je hebt volgens Google zelf nog tenminste een jaar voor je volledig over moet zijn, tot die tijd werkt de oude code gegarandeerd. Zij raden wel aan om meteen over te stappen zodat je direct van de nieuwe functionaliteit gebruik kunt maken wanneer deze uit komt.

Belangrijk om op te merken is echter dat de twee codes niet samen op 1 pagina kunnen staan. Je kunt de code dus niet laten staan als back-up tijdens de implementatie! Het is dus verstanding eerst met een nieuwe implementatie te testen, voor dat je alle oude code van de site afhaalt. Voor hulp bij de migratie heeft Google de GATC Migration Guide samengesteld.

Grafieken

Hoewel de nieuwe code geen invloed heeft op de interface van Analytics, is er wel een verandering te vinden. Hier een voorbeeldje:

Analytics grafieken site 2

Dit geeft je de mogelijkheid je data in meer context te plaatsen, en te kijken of er wellicht verbanden te zien zijn. De nieuwe toevoeging geeft de mogelijkheid voor rijkere trending van de data. Je kunt verschillende metrics naast elkaar zetten of vergelijken met de prestatie van de hele site.

Je kunt helaas geen verkeersbronnen of campagnes met elkaar vergelijken. Dus geen CPC tegen Organic, of Branding tegen Non-Branding. Een overzicht van alle verkeersbronnen zou het bijvoorbeeld gemakkelijker maken de oorzaak van afwijkende bezoekersaantallen te vinden.

Een ander nadeel is dat bij “vergelijken met site” de grafiek geen dubbele as heeft, en de lijn vaak wegzinkt in de y-as. Hoewel dubbele assen het risico op chartjunk verhogen zou het toch wel handig geweest zijn hiermee te kunnen spelen.

Analytics grafieken site

Uitleg voor het gebruik is te vinden op de betreffende pagina in het Google Helpcentrum.

Hoewel de echte voordelen nog even op zich laten wachten, versterkt Google met deze vernieuwingen zijn positie. Dankzij de nieuwe code kan Google Analytics zich beter meten met de betaalde oplossingen.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners