088 - 120 34 00

Microsoft Gatineau nu officieel “Microsoft adCenter Analytics”

Gatineau is het nieuwe web analytics pakket van Microsoft. Het liep al een tijdje in gesloten Beta, en had dus een voorlopige projectnaam. Nu is de officiële lancering weer een stapje dichterbij en heeft Microsoft voor de onzettend creatieve naam adCenter Analytics gekozen.

Mijn eerste indrukken van Gatineau waren niet bijster positief vanwege de beperkte mogelijkheden en trage respons van het systeem. Het zette vooral hoog in op de mogelijkheid te segmenteren op leeftijd, geslacht en beroep aan de hand van de Live ID. Nu zijn samen met het bekend maken van de definitieve naam ook weer wat nieuwe zaken toegevoegd. MS analytics heeft duidelijk een andere look and feel, maar of dat genoeg is om de concurentie aan te gaan? Ian Thomas, die binnen Microsoft verantwoordelijk is voor de lancering van adCenter Analytics geeft op zijn blog een (zeer)beknopt overzicht van de nieuwe mogelijkheden. Ik zet ze hier even op een rijtje.

Microsoft Analytics Logo

Gratis
Eindelijk bekend gemaakt dat het echt gratis wordt. Je hebt straks geen Microsoft Adcenter account meer nodig. Dit was natuurlijk een absolute noodzaak om enige kans te maken tegen bijvoorbeeld Google Analytics.

Automatische pagina’s taggen
Microsoft toont in deze video auto-tagging. Het gaat hier dan niet over het koppelen van de ppc campagnes, maar het coderen van de webpaginas zelf. Het is natuurlijk maar de vraag hoe goed dit werkt bij grote sites of non-standard implementaties. Voor de “kleine” gebruiker kan het echter wel heel handig zijn, en een reden om adCenter te verkiezen boven andere tools.

E-commerce
Ian Thomas geeft aan dat je in staat zult zijn “automatisch e-commerce values te koppelen aan je rapportages in adCentre Analytics”. Hoe dit precies in zijn werk gaat is onduidelijk, er is helaas nog geen documentatie beschikbaar. Even afwachten dus.

Pay per click reporting
Ook hier is de informatie wat dubbelzinnig, maar we mogen concluderen dat de PPC campagnes uit het MSN adCenter volledig automatisch worden gerapporteerd. Over het tracken van de campagnes uit Google Adwords en Yahoo wordt gezegd dat dit kan worden gedaan door “het importeren van csv files”. Dit is wellicht leuk als je analyse wil doen in adCenter, maar dan moet de koppeling met de e-commerce data achteraf ook nog gemaakt kunnen worden. Of je zin hebt om al die campagnes te gaan uploaden is dan nog een tweede. Ik neem aan dat er in de toekomst gewoon door het taggen van die campagnes automatisch data kan worden vergaard.

Nieuw grafieken
adCenter Analytics probeert de data duidelijk op een andere manier te presenteren, en ook meer keuze te bieden. Veel overzichten tonen standaard de redelijke waardeloze pie-chart, maar geven gelukkig ook de mogelijkheid om andere types te kiezen. Meer bruikbaar zijn hier de bar- en linecharts. In tegenstelling tot Google Analytics kun je in een grafiek wel meerder categoriëen tegen elkaar af zetten, en niet alleen tegen de rest van de site. Een vreemde move is trouwens dat het organic verkeer onder referrals is gegooid, wat op zijn beurt weer een aparte categorie is. Hierdoor kunnen organic en referrals niet met andere marketing campagnes worden vergeleken.

Grafiektypes die helemaal niet in Google Analytics voorkomen zijn de Gantt chart en Treemap view. De gantt chart wordt gebruikt om een overzicht te geven van alle campagnes die lopen, een handige marketing tool om snel start en eind data van je campagnes te zien.

Gantt chart Microsoft

Gantt grafiek voor campagne overzicht

De toevoeging van de treemap is duidelijk een invloed van de opmars van data visualisatie. Het zou de gebruiker van adCenter Analytics moeten helpen bij de analyse van referrals en site inhoud. De treemap geeft twee quantitatieve variabelen weer, eentje door het oppervlak en een ander door kleur. Op die manier kunnen vele variabelen duidelijker worden weergegeven dan wanneer je een standaard bar chart gebruikt. Dat zou op zijn beurt snel de belangrijke data uit moeten lichten.

Treemap Microsoft Analytics
Treemap view

Even wachten nog

Niet alle nieuwe toevoegingen zijn al werkelijk te gebruiken, en dus te testen. Grafisch gezien heeft adCenter een paar bruikbare en leuke grafieken. Ondanks die nuttige visuele hulpmiddelen valt adCenter Analytics toch vaak in de val van grafische opsmuk, hierdoor is niet altijd alle data even makkelijk te lezen.

Punten die nog moeten worden aangepakt zijn de koppeling met andere PPC campagnes, en de mogelijkheid tot het exporteren van data. Het icoontje is te zien, maar de functie is helaas nog niet geimplementeerd. Het zou leuk zijn als adCenter je de mogelijkheid geeft een maand per dag te exporteren, en niet een totaal te geven zoals Google Analytics. Het is dus nog even afwachten wat er verder komt, en hoe het product functioneert als het helemaal af is.

Implementatie

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners