088 - 120 34 00

Landingspagina’s nader onderzoeken met Yahoo! Web Analytics

In de blog signaleren van knelpunten van landingspagina’s is uitgelegd hoe je knelpunten in landingspagina’s kan ontdekken. Dit is toegelicht aan de hand van Google Analytics. Ook met Yahoo Analytics is het goed mogelijk inzicht in landingspagina’s, bezoekers en hun gedrag te krijgen. Zorgen de meest bezochte landingspagina’s ook daadwerkelijk voor de meeste conversies en de hoogste conversiegraad?

Bezoekers segmenteren per kanaal
Lang niet alle bezoekers landen op de homepage. Dit houdt in dat de pagina’s waar bezoekers op landen het eerste contactmoment van bezoekers met de website zijn. Deze pagina’s moeten gezien worden als het visitekaartje en aantrekkelijk genoeg zijn om door te klikken. Hoe komen we erachter wat de belangrijkste landingspagina’s zijn? Omdat gemiddelden een vertroebeld beeld kunnen geven, kijken we naar de landingspagina’s per kanaal.

In Yahoo Web Analytics is het erg eenvoudig zelf rapporten te maken via customize report. Op de y-as plaatsen we Traffic Source en Entry page URL. Op de x-as wordt het Percentage bezoekers, Aantal offerte aanvragen, Conversiegraad van het aantal offerte aanvragen en het Weigeringspercentage gezet.

Custom report wizardII

We kijken naar het percentage bezoekers om te zien hoe de bezoekers per kanaal verdeeld zijn. Vervolgens kijken we welk kanaal de meeste transacties heeft opgeleverd, niet alleen absoluut gezien, maar ook relatief. Tot slot kijken we wat het weigeringspercentage is. Als we bovenstaande query maken, komt onderstaand rapport naar voren.

Kanaal en landingspagina

De meeste bezoekers komen binnen via Organic search (SEO). Dit zijn de niet-betaalde zoekresultaten van alle zoekmachines (Google, Yahoo, MSN etc ) samen. De conversiegraad van SEO-bezoekers is echter lager dan die van andere kanalen. We gaan de landingpagina’s via dit kanaal nader bekijken. Wellicht zijn de meest bezochte landingspagina niet goed genoeg ingericht om door te klikken naar een volgende pagina.

Als we op het + teken voor Organic Search klikken komen de pagina’s naar voren waar bezoekers het meest op landen.

landingspagina organic

Van de SEO bezoekers, landt ruim 15% op de homepage en zorgt voor 53 van de 173 conversies. Het weigeringspercentage van deze bezoekers is laag, 6.04%. Op basis van deze gegevens is de homepage niet de eerste pagina die nader onderzocht moet worden.

De volgende stap is te kijken welke pagina’s het hoogste weigeringspercentage hebben. Voor deze pagina’s kan vervolgens gekeken worden via welk zoekwoord bezoekers zijn binnengekomen. Dit kan je eenvoudig doen door aan het customize report bij Groups Search Phrases toe te voegen. Op deze manier kan je nagaan of de landingspagina’s relevant zijn voor het zoekwoord. De volgende stap is te kijken naar wat de vervolgpagina’s zijn. Dit kan via het navigatie pad (Path Analysis).

path analysis

Wanneer de gebruikte zoekwoorden en het navigatie pad voor de belangrijkste landingspagina’s in kaart zijn gebracht, is de volgende stap mogelijke verbeteringen opstellen. Dit kan het beste gedaan worden tijdens een brainstormsessie. Een kleine groep mensen beoordeelt tijdens deze sessie de belangrijkste pagina’s en geeft verbeteringen door. Dit kan op het gebied van volgorde van pagina, kleur, content etc. Wanneer mogelijke verbeteringen zijn bedacht, is conversie optimalisatie de beste vervolgstap. Op deze manier worden geen wijzigingen aangebracht waarvan verwacht wordt dat ze goed werken, maar laat je de bezoeker bepalen wat het beste werkt door uitvoerig te testen.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners